Koncert: BB (A Budapesti Fesztiválzenekar hangversenye)

  • Péteri Lóránt
  • 2002. május 16.

Zene

Bartókot és Brucknert játszott május 11-én este a Fesztiválzenekar a Zeneakadémián: a Zenét és az 5. szimfóniát. Nem kell feltétlenül erőltetni az egy koncerten elhangzó művek közti kapcsolatok keresését - de a műsorait általában elég koncepciózusan szerkesztő Fesztiválzenekar esetében az ember még ürügyet is találhat arra, hogy engedjen ennek a kísértésnek. Különösképpen akkor, ha a program két azonos műfajú darab korántsem magától értődő egymás mellé állításával szinte fel is szólít erre. A Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára szimfóniaszerűsége, ha beszélünk róla: közhely. Az viszont az előadók számára nagyon is megfontolandó kérdés, hogy a darabot a bartóki klasszicista modernitás kvintesszenciájaként, letisztult zenei szerkezetek és egyfajta természeti objektivitás megtestesüléseként tárják-e elénk, vagy ehelyett/ emellett annak a 19. századi szimfonikus hagyománynak a fényében mutatják fel, amely Bartók zenei szocializációjának közege volt. Úgy tűnt, hogy a Fischer Iván vezényelte Fesztiválzenekar interpretációját az utóbbi cél határozta meg. De a karakterek megragadásában és a fokozások felépítésében romantikusnak bizonyuló előadás azért elég nyitott és részletező maradt ahhoz, hogy ne tagadja meg a mű stílusának és hangzásvilágának kiérlelt komplexitását. Más kérdés, hogy ebben a törekvésben mintha nem állt volna mindvégig a zenekar rendelkezésére a náluk máskor oly természetesnek tűnő biztonságérzet.
Bartókot és Brucknert játszott május 11-én este a Fesztiválzenekar a Zeneakadémián: a Zenét és az 5. szimfóniát. Nem kell feltétlenül erőltetni az egy koncerten elhangzó művek közti kapcsolatok keresését - de a műsorait általában elég koncepciózusan szerkesztő Fesztiválzenekar esetében az ember még ürügyet is találhat arra, hogy engedjen ennek a kísértésnek. Különösképpen akkor, ha a program két azonos műfajú darab korántsem magától értődő egymás mellé állításával szinte fel is szólít erre. A Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára szimfóniaszerűsége, ha beszélünk róla: közhely. Az viszont az előadók számára nagyon is megfontolandó kérdés, hogy a darabot a bartóki klasszicista modernitás kvintesszenciájaként, letisztult zenei szerkezetek és egyfajta természeti objektivitás megtestesüléseként tárják-e elénk, vagy ehelyett/ emellett annak a 19. századi szimfonikus hagyománynak a fényében mutatják fel, amely Bartók zenei szocializációjának közege volt. Úgy tűnt, hogy a Fischer Iván vezényelte Fesztiválzenekar interpretációját az utóbbi cél határozta meg. De a karakterek megragadásában és a fokozások felépítésében romantikusnak bizonyuló előadás azért elég nyitott és részletező maradt ahhoz, hogy ne tagadja meg a mű stílusának és hangzásvilágának kiérlelt komplexitását. Más kérdés, hogy ebben a törekvésben mintha nem állt volna mindvégig a zenekar rendelkezésére a náluk máskor oly természetesnek tűnő biztonságérzet.

Ha Bartókkal kapcsolatban a 19. századi hagyomány szerepéről beszélünk, úgy okkal gondolhatunk egyrészt Beethovenre, másrészt pedig a századvég délnémet-közép-európai zenei világára. Ez utóbbi nehezen képzelhető el Anton Bruckner nélkül, noha közte és Bartók között amúgy bajos lenne közvetlen kapcsolatot kimutatni. Ezen a koncerten viszont az a benyomásunk támadhatott, hogy az 5. szimfónia szerepe Bruckner életművén belül valami hasonlót képvisel, mint Bartókéban a Zene. A struktúraorientáltság, a személyes stílus jegyeinek koncentrált, ha úgy tetszik, megalkuvásmentes, de egyúttal reprezentatív és mindemiatt szinte személytelenségbe átcsapó érvényesítése az, ami tán rokonítja ezeket a műveket. Az már a két komponista egyéniségén és stílusán múlik, hogy míg ez a következetesség Bartóknál ún. kristályosodott klasszicizmushoz, addig Brucknernél az életmű egyik legbizarrabb, mondhatni legőrültebb darabjához vezet. Bruckner naiv provokativitását itt még nem korlátozza a kései szimfóniák sokszor megkapóan olvadékony dallamossága, wagneres és bécsies dekadenciája. A mozaikszerű építkezés, a zenei történések látványos megakadásai és önkényes folytatásai, a mániákus motívumismétlések és visszatéréses formaszerkezetek, a nagy katolikus áhítat hangjainak és a gyakran komikusan kiélezett ellenpontos témafeldolgozásoknak az együttes jelenléte - mindez a maga alázatos gátlástalanságával olyasmit eredményez, amitől nehezen vonhatjuk meg a nagyság attribútumát. Erről győz meg mindenesetre az olyan előadás, amely jó arányérzékkel megfelelő feltételeket biztosít ahhoz, hogy a mű megszólítson bennünket. Fischer és zenekara örvendetes megtervezettséggel navigált a sajátosan bruckneri "bizarriák" és a 19. század végi szimfonizmus lágyabb hangzásai között; kellőképpen kiélezte a forma zéróponthoz való visszatéréseit, de a feszültség fenntartásával ebből erőt is tudott meríteni. És bármily közhelyszerűen hangozzék is, fenn tudta tartani az egyensúlyt a zenekari hangzásban, mindenekelőtt a rezek és a vonósok között, márpedig ez a Bruckner-játék sine qua nonja. Mindehhez azért hozzá kell tenni, hogy a szimfónia sem azon a perfekciós szinten szólalt meg, amely a legigazibb Fesztiválzenekar-koncertek sajátja: bizonytalan belépésekből és fúvósgikszerekből többet hallottunk annál, hogysem említés nélkül hagyjuk őket.

Péteri Lóránt

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?