Lemez: Lépéstartás (Neil Young: Are you passionate?)

  • - bogi -
  • 2002. május 16.

Zene

Tavalyi koncertjén már feltűnt, hogy valahogy maguk mögött hagyják a rockzenét Neil Young új - de továbbra is elektromos gitárra hegyezett - számai, így nem estem zavarba a hírtől: ezúttal egy soul-anyaggal rukkolt elő. Amit azonban a kritikusoktól kapott érte, azt aligha teszi zsebre. Még a pártfogóbbak is sorra potyogtatták a "kellemesen középszerű", "fáradt, ötlettelen, unalmas", a "rockikon újra veszített a fényéből" jellegű kullantásokat, s a lemezen szereplő Mr. Disappoinment kapcsán ki nem hagyták a ziccert: az Are you passionate? bizony csalódást jelent.
Tavalyi koncertjén már feltűnt, hogy valahogy maguk mögött hagyják a rockzenét Neil Young új - de továbbra is elektromos gitárra hegyezett - számai, így nem estem zavarba a hírtől: ezúttal egy soul-anyaggal rukkolt elő. Amit azonban a kritikusoktól kapott érte, azt aligha teszi zsebre. Még a pártfogóbbak is sorra potyogtatták a "kellemesen középszerű", "fáradt, ötlettelen, unalmas", a "rockikon újra veszített a fényéből" jellegű kullantásokat, s a lemezen szereplő Mr. Disappoinment kapcsán ki nem hagyták a ziccert: az Are you passionate? bizony csalódást jelent.

Én viszont - éppen az említett koncert után - akkor is menteném Youngot, ha történetesen nekem se jönne be az album, élőben ugyanis verhetetlen a pali. A szakállasabb számait is játszi könynyedséggel varázsolja frissre, így hát simán szemet hunynék egy pilledtebb pillanata felett; erről azonban szó nincs az Are you passionate? esetében. Sőt szerintem az "öreg" tényleg egyre fiatalabb formát mutat, csak éppen lépést kellene vele sokaknak tartani. Más kérdés, hogy a lemezborító giccsgrafikája - katonazubbonyra helyezett tűzpiros rózsa csókolózó párral - nem erre sarkall, ahogy az amerikai rádiókban agyonjátszott - a szeptember 11-én Pennsylvaniaban lezuhant gép egyik utasának mobilba mondott utolsó szavaira épülő - Let´s roll is kilóg az anyagból. A többi tíz szám viszont nagyon "soul" - egy zajosabb kivételtől eltekintve az összeset a legendás Stax kiadó egykori házizenekara, a Booker T & the MG´s kíséri, kiegészülve a Crazy Horse-gitáros Frank "Poncho" Sampedróval.

Persze értem én, hogy a néhol valóban túlcsorduló, közhelyes sorokkal és "nyálas" kórusokkal tűzdelt dalok miért tűnhetnek bárgyúnak, hogy a lánya felnövésével szembenéző apa (My girl) vagy a feleségébe újra szerelmes férj (Differently) témája miért riaszt némelyeket. Nem véletlenül szegezi nekünk Young a címadó számban: "Csak nem tartasz az érzelmeidtől? Zavaró, mi, ha a lelked beszél!"

- bogi -

Warner, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.