Egotrip
Szekfű Balázs: magas.les
Nem is olyan régen a mennyország volt az egyetlen virtuális valóság. Azóta sok minden megváltozott.
MaNcs, XIV. évf. 20. szám, (2002.05.16.) (2002-05-16)
Nem is olyan régen a mennyország volt az egyetlen virtuális valóság. Azóta sok minden megváltozott.
A távozásra ítélt kormánypárt búcsúzóul nevet váltott: 2002 májusától a Magyar Paraszt Párt Földet ide! Szekciója (MPP-Fide!SZ) néven működik. A leköszönő kormány búcsúszimfóniája zárótételébe belopta a Parasztkantátát, hogy a hangzavarban feltűnés nélkül megajándékozhassa földéhes baráti körét kamatmentes hitellel megtámogatott termőfölddel. És hogy egy füst alatt 50 éves bérleti szerződésekkel kivonhassa az értékesíthető földek közül a nemrég hasonló körökhöz átpasszolt állami gazdaságok terrénumát.
Európában átütő erejű jobboldali fordulat következett be az elmúlt másfél évben.
Felemás hete volt demokratikus rendőrségünknek a május 6-a és 12-e által hermetikusan lezárt tárgyidőszak.
A Pannon Rádió abban a formájában, ahogy eddig ismertük, nem lesz többé hallható. A tradicionális magyar fasizmus, a háborodott összeesküvés-elméletek, a nem is annyira szoft irredentizmus, a vad komcsiellenesség, az etnikai gyűlölködés, a halálbüntetés eltörlésének követelése, a csendőr- és Horthy-nosztalgia, a holokauszt-revizionizmusban és egyéb módokon manifesztálódó antiszemitizmus és - az utóbbi időben - a köztársaság alkotmányos rendje elleni nyílt uszítás most elveszti egyik fontos hídfőállását. Ráadásul önmagától, mondhatni - még az új kormány ármánykodására sem volt ehhez szükség.
Magyar Narancs: Sok kifogás érte az Országos Választási Bizottság (OVB) munkáját. Egyetért-e a bírálatokkal?
A még hivatalban lévő Orbán-kormány két hete úgy határozott, hogy további 50 milliárd forintot kér a Széchenyi-tervre benyújtott, idén jócskán megnövekedett számú pályázatra. A "kér" ige ez esetben nem eufemizmus: július 20-ig már a következő kormány pénzügy- és gazdasági miniszterének kell közös előterjesztést készítenie, és - ha nincs más választás - a Medgyessy-kormány egészének kell döntenie elődje "igényéről". A Gazdasági Minisztériumtól nem kaptunk választ arra, hogy a Széchenyi-tervre a kormánydöntés időpontjában még fel nem használt 40 milliárd forintból - amely az előkészítők szerint kevés az igények kielégítésére - mennyi van még a kasszában.
Nagyon különbözik az elgondolásunk, ezért nem szeretnénk megadni a következő kormánynak azt a lehetőséget, hogy megnyissa a földszerzés lehetőségét a szövetkezetek számára is - jelentette be Orbán Viktor a leköszönő, de még hivatalban lévő jobboldali kormány április 30-i ülése után. A kabinet döntése értelmében az állami tulajdonú, több százezer hektárt kitevő földekre azonnali versenytárgyalásokat írnak ki. Orbán kerek perec megmondta: nem csinál titkot abból, hogy a következő kormány elgondolásaitól eltérő álláspontja miatt még a kormányváltás előtt kívánja feltenni az i-re a pontot a földpolitikában.
Az új kormánynak teljesítenie kell az MSZP és az SZDSZ kampányban tett ígéreteit. Többek között el kell törölnie a minimálbér személyi jövedelemadóját, meg kell szüntetnie a fix összegű egészségügyi hozzájárulást. A Narancs kalkulációi szerint a fenti intézkedések eredményeként egy kétkeresős átlagcsalád csak az idén 64 440 forinttal kaphatna többet, és még egy a minimálbér szintjén élő pár is egy teljes havi nettó bérrel, 40 440 forint plusszal számolhatna éves szinten.
A kormányváltó pártok viszonya az elmúlt négy évben meglehetősen rapszodikusan alakult. Az SZDSZ mintha kényszeresen igyekezett volna bizonyítani támogatóinak, hogy tanult az 1994 és 1998 közötti tapasztalatokból, az MSZP vezetői pedig nemigen hitték el, hogy egykori és leendő koalíciós partnerük bekerülhet a következő Országgyűlésbe. 2001-től azonban oldódtak a görcsök, és lám, minden előzetes esélylatolgatással szemben megvalósult legfőbb választási céljuk: együtt le tudták váltani a jobboldali kormányt.
A kormányváltásban játszott szerepéért a Centrum politikusai közül, úgy tűnik, egyelőre a kereszténydemokraták elnöke, Bartók Tivadar üdvözülhet. A szövetség manapság az ambiciózus KDNP és a gyötrődő MDNP harapófogójában vergődik.
Filctollal a másolásvédelem ellen A CD-ken alkalmazott védelmi eljárások többségét egy egyszerű sötét filctollal ki lehet kapcsolni - írja legújabb számában a német Chip magazin. Csupán jó szemre és egy sötét filctollra van szükség, amivel az ezüstlemez megfelelő pontját befeketítik.
80 éves korában elhunyt Gink Károly fotóművész: munkásságát Balázs Béla- és Pécsi József-díjjal jutalmazták.n A TIZEDIK SZIGET "Hozd ki anyádat is!" - recsegi a jubileumi, tizedik Sziget emblémafigurája, a kis tehén nevében Garas Dezső a fesztivál animációs klipjében: megkezdődött a visszaszámlálás a július 31.-augusztus 7. közötti rendezvényre.
Bartókot és Brucknert játszott május 11-én este a Fesztiválzenekar a Zeneakadémián: a Zenét és az 5. szimfóniát. Nem kell feltétlenül erőltetni az egy koncerten elhangzó művek közti kapcsolatok keresését - de a műsorait általában elég koncepciózusan szerkesztő Fesztiválzenekar esetében az ember még ürügyet is találhat arra, hogy engedjen ennek a kísértésnek. Különösképpen akkor, ha a program két azonos műfajú darab korántsem magától értődő egymás mellé állításával szinte fel is szólít erre. A Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára szimfóniaszerűsége, ha beszélünk róla: közhely. Az viszont az előadók számára nagyon is megfontolandó kérdés, hogy a darabot a bartóki klasszicista modernitás kvintesszenciájaként, letisztult zenei szerkezetek és egyfajta természeti objektivitás megtestesüléseként tárják-e elénk, vagy ehelyett/ emellett annak a 19. századi szimfonikus hagyománynak a fényében mutatják fel, amely Bartók zenei szocializációjának közege volt. Úgy tűnt, hogy a Fischer Iván vezényelte Fesztiválzenekar interpretációját az utóbbi cél határozta meg. De a karakterek megragadásában és a fokozások felépítésében romantikusnak bizonyuló előadás azért elég nyitott és részletező maradt ahhoz, hogy ne tagadja meg a mű stílusának és hangzásvilágának kiérlelt komplexitását. Más kérdés, hogy ebben a törekvésben mintha nem állt volna mindvégig a zenekar rendelkezésére a náluk máskor oly természetesnek tűnő biztonságérzet.
Recenzens bevallja, kétszer próbálkozott e film megtekintésével. Olyannyira igyekezett, hogy ráadásul még a film egyik alapjául szolgáló regényt is elolvasta (Hanif Kureishi: Intimitás; Ulpius Ház, 2001). A szorgalom hiábavalónak bizonyult, Rec. az első alkalommal 20 perc, a másik esetben nagyjából egy óra múltán hagyta el a Toldi mozi nézőterét.
Van valahol egy behavazott udvarház, kellően lakályos, afféle angolosan előkelő forgatási tér. Itt tartózkodik nyolcadmagával a gyilkos. Mama (zugivó), feleség (önző dög), sógornő (vénkisasszony), húg (ribanc), nagyobbik lány (önállósodik), kisebbik lány (lázad), szobalány (elfojtott, büszke démon), cseléd (sóvárgó és...) - többet nem mondhatok. Fenn pedig a hálószobák, áthallásos életterek, hallgatózások és lopakodások hálózati pontjai, a középsőben pedig a családfő: holtan - és hallgatok itt is, mint a sír.
Bár az évnek még csak az egyharmada telt el, bátran kijelentem:2002 egyik legfontosabb kiállítását rendezte Schmal Károly.
Örvendetes a BMC erőfeszítése, hogy összehozzon magyar zenészeket világsztárokkal - s ezt dokumentálja -, és szerencse, hogy pénzt is kapott hozzá. Most aztán a Shepp-rajongók az egész világon megismerhetik Dresch Mihály nevét, és fordítva.
Talán nem túlzás állítani: a B‘lgának sikerült megcsinálnia az utóbbi évek legszórakoztatóbb magyar hangzóanyagát, s ez nem kis részben kegyetlenül mulatságos, egyben jólesően durva szövegeiknek köszönhető. A négy MC mind témaválasztásában, mind megszólalásában - jó értelemben - kilóg a sorból, pedig első ránézésre nem is csinálnak mást, mint kellően kihegyezetten, páros rímekbe szedett formában elénk tálalják a rögmagyar valóság eredendő morbiditását. Rögtön a nyitószám, az immár slágerré avanzsált Ovi szellemesen és fantáziadúsan variálja a kora gyermekkori szocializáció témáját, miközben alaposan felforgatva és nyelvileg is megújítva, finoman beilleszti a ganxta- rap kliséket a középső csoportosok életvilágába. A borító nemhiába fenyeget minket obszcén szövegekkel: jönnek is, különösen a kétrészes, Kalauz címet viselő darabban, ám ott meg tökéletesen helyén van a durvulás. Arról már nem is szólunk, hogy dramaturgiailag is mennyire rendben van ez a folytatásos BKV-ballada, amely mintegy egymás mellé rendelten küldi elénk elébb a bliccelő utasok, majd a közlekedési dolgozók belső monológjait, melyek egyenlő mértékben, szimmetrikusan trágárak, már ahogy gyarló és egyszerű lelkektől ez el is várható. De az alkotók indulata nem kíméli országunk lakosságának szinte egyetlen szegmensét sem: különösen nagyot kapnak az arcukba a húsevők, az autósok, a féleszű fogyasztók, a kamu ganxta-rapperek meg a maradék tízmillió baromarcú - de hát ez már így szokás egy hip-hop albumon, ahol azért alapvetően és rendre az osztó igazság dominál.
Hiába készítette el négy évvel ezelőtt Jon Spencer az ő Blues Explosionjével pályafutásának tán legszínesebb s bizonyosan leginkább felhasználóbarát lemezét (Acme), mindezt pontosan az a szűk, ám kitartó kör értékelte csupán, amely odáig volt már az addigi dolgaiért is. Holott a mostanában vérdivatos White Stripes példája azt mutatja, hogy az efféle lo-fi garázszenéknek igenis kinézhet a méretesebb siker, amennyiben a mondandót slágeresebb hárompercesekbe képesek gyömöszölni. Jon Spencernek nem jött össze a dolog, igaz, aztán két éve a felesége, Cristina Martinez Boss Hogjában gitározva (az ízig-vérig popos Whiteout felhabzásakor) belekacsinthatott a mainstream csillogásába, jóllehet az a csoda sem igen ért meg többet három éjszakánál.
Tavalyi koncertjén már feltűnt, hogy valahogy maguk mögött hagyják a rockzenét Neil Young új - de továbbra is elektromos gitárra hegyezett - számai, így nem estem zavarba a hírtől: ezúttal egy soul-anyaggal rukkolt elő. Amit azonban a kritikusoktól kapott érte, azt aligha teszi zsebre. Még a pártfogóbbak is sorra potyogtatták a "kellemesen középszerű", "fáradt, ötlettelen, unalmas", a "rockikon újra veszített a fényéből" jellegű kullantásokat, s a lemezen szereplő Mr. Disappoinment kapcsán ki nem hagyták a ziccert: az Are you passionate? bizony csalódást jelent.
Magyar Narancs: Egy, a színháztól megcsömörlött alkotó színeváltozását jelzi vajon, hogy manapság a filmezésben leli leginkább örömét?
A hét végén rendezték meg Tatán az első geocaching fesztivált, ahol az országszerte elrejtett "kincsesládák" után kézi GPS-szel és mohó tekintettel kutató (Mókusok a dobozzal. Magyar Narancs, 2001. szeptember 13.) játékosok ezúttal a tájfutóversenyek mintájára szervezett futamon tették próbára erőnlétüket és navigációs képességeiket. Egy szűk év alatt a pihent agyú high-tech játék kész mozgalommá nőtte ki magát,
A biztonsági területeken dolgozók az álcázás mesterei. Az informatikai cég valójában nyomozóiroda, a nyomozóiroda ABC-áruházak raktárait őrzi, a kidobóember az egyedüli kivétel, hiszen csak ő az, aminek látszik. A hazai piacon manapság kevés a klasszikus, tiszta profilú magándetektív, és ők sem sokban emlékeztetnek regényes elődjeikre.