A CEU rekonstrukciója

Nézz be hozzánk!

  • Takács Ákos
  • 2016. december 3.

Lokál

A nyitott társadalom eszméjéhez kifelé is nyitott terek dukálnak. A Közép-európai Egyetem épületeinek radikális átalakítása ezt néhol talán túlzásba is viszi, miközben számos szokatlan és izgalmas megoldást alkalmaz.

„Senki sem tudta, hogy ezek mögött a homlokzatok mögött mi működik. A Nádor utca 9. alatti saroképület szolgált az egyetem főbejárataként, de egyáltalán nem volt nyilvánvaló a város számára, hogy mi történik ezekben az épületekben. Amikor az intézmény úgy döntött, hogy belevág a fejlesztésbe, az egyik meghatározó célkitűzés éppen az volt, hogy végre szemmel látható jelenléte legyen az egyetemnek” – mondja Hidasnémeti Máté, a Teampannon építésziroda munkatársa, aki az elmúlt pár évben ideje jelentős részét a Közép-európai Egyetem (CEU) lipótvárosi bázisán töltötte, az átalakulás fölött bábáskodva.

Az egyetem gondos előkészítés után 2011-ben írt ki nemzetközi tervpályázatot a belvárosi épületegyüttes teljes rekonstrukciójára. Hidasnémeti szerint hamar egyértelművé vált, hogy „az egyetem nem szeretne kizárólag magyar építészekkel együtt dolgozni”. Irodája a hazai és nemzetközi díjakkal gazdagon jutalmazott, ír O’Donnell and Tuomey (ODT) építészstúdió magyar partnereként vett részt a többlépcsős fejlesztés tervezésében. Ennek második – egyben leglátványosabb – szakasza készült el idén az őszi félév nyitányára. Beszélgetőtársam elismeri, hogy a beruházás lebonyolí­tóinak stratégiája helyesnek bizonyult. Hamar kiderült, hogy a szerteágazó igényekkel rendelkező – a világ különböző tájairól verbuválódó – oktatói és hallgatói gárda meggyőzéséhez egyszerűen szükség volt a hasonló léptékű és természetű projekteket a közelmúltban zajos szakmai és közönségsikerrel abszolváló ír tervező- és házaspár tapasztalataira, illetve konstruktív attitűdjére. Az imponáló rezümével rendelkező külföldi pályázók végül a Teampannonnal közösen kapták meg a feladatot; utóbbi munkatársainak kellett közvetítenie a meglehetősen különböző munkakultúrához és jogi szabályozáshoz szokott felek között.

Big gang theory

A CEU a párhuzamos varsói és prágai kezdetek után 1993-ban költözött Budapestre. Mivel a cél az átalakulóban lévő régió kritikai értelmiségének képzése és támogatása volt, eredetileg többpólusú, hálózatos rendszerben gondolkodtak, ez azonban hamarosan fenntarthatatlannak bizonyult. Ideiglenes megoldások után végül a Nádor utca 9. szám alatt lévő, klasszicista saroképületben kezdődött meg a munka. Az egyetem a következő évtizedek során fokozatosan bekebelezte a Nádor utca, illetve az időközben felkapott sétálóutcákká avanzsált Október 6. és Zrínyi utcák határolta lipótvárosi tömb jelentős részét. Az egyetem a helyigény növekedésével párhuzamosan, ad hoc vett birtokba különböző korokban épült, meglehetősen eltérő tipológiájú, szerkezetű és adottságú épületeket. Az „ágas-bogas struktúrájú” épületcsoportban az egyes tanszékek, irodák közötti átjárás több esetben csak az utcán keresztül volt lehetséges.

A felújítás és bővítés terveit tehát két, egymással szorosan összefüggő kérdés határozta meg. Hogyan tehető „láthatóvá”, azaz a nagyközönség és más intézmények számára nyitottabbá az egyetem, illetve ezzel párhuzamosan: hogyan lehet egy meglévő, történetileg és szerkezetileg heterogén épületcsoportot koherens egyetemi campusszá tömöríteni?

„Irodánk kiemelt érdeklődést mutat olyan építészeti szituációk iránt, amelyekben történelmi városszövetben kell új építészetet vagy – mint a CEU budapesti épületei esetében is – a meglévő épületeket radikálisan átalakítva új minőséget létrehozni” – írja levelezésünkben Mark Grahan, aki az ODT-n belül felelt az iroda első, régiónkban megvalósuló feladatáért. Az épületekben járva persze egyértelművé válik, hogy szó sincs szépelgő, az előzményeket, történeti mintákat didaktikusan hangsúlyozó kontextualizmusról.

A város alapos felderítése közben az építészek fantáziáját leginkább a város használóinak többsége számára magától értetődő, belső udvaros, gangos háztípus mozgatta meg. Nyugat-Európában – különösen az ODT alapítói számára otthonos ír és brit városépítészettel összevetve – kifejezetten kuriózumnak számít a pesti belváros sűrű, zárt udvaros beépítési módja. Miközben a háztípus eredeti formáiban létrehozott életterek sok szempontból távol esnek az ideálistól, a kisebb-nagyobb udvarok, lichthofok, lépcsőházak és kapualjak labirintusa rugalmas és izgalmas alapanyagot jelent az át- és újraértelmezéshez. Az egyetem fejlesztési programjával összhangban ez a tipológia jelentette a tervezés kiindulópontját. A projekt vezetőinek hozzáállását és az iroda szellemiségét is jellemzi, hogy a nyertes pályázat egyetlen látványtervet sem tartalmazott – a ma átlagosnak számító beruházó-tervező viszonyban ez szinte elképzelhetetlen.

A hangsúlyt az átgondolt belső struktúrára és annak a városhoz való csatlakozási pontjai­ra helyezték. A nyertes koncepció lényege olyan új átjáró-közlekedő rendszer, amely úgy teremt átlátható belső kapcsolatokat a különböző épületek között, hogy elfedés és homogenizáció helyett feltárja az egyes elemek kontrasztosságát. Az új közlekedési útvonalakon bolyongva a látogató előtt nemcsak az egyetem mindennapjai, de az egyes házak egymásra rakódott rétegei is feltárulnak. Az Ybl tervezte palota kővel kevert tégláira épülő 19. század végi eklektikát a kortárs látszóbeton, a 20. század végi modern kissé jellegtelen elemei keretezik, és így tovább, az átlátások és metszéspontok ritmusa folyamatosan változik. Az eredetileg autonóm épületek belső udvarait a CEU egyes intézményi egységeinek tereit összefogó, fedett közösségi csomópontokká alakították. Ezeket szervezik egyetlen átjárható rendszerré a belső utcák, új folyosók és tekergő lépcsőházak.

A lehetőségek mérlegelése után a Nádor utca 15. szám alatt elbontották a korábban ott álló, sematikus késő modern irodaépületet, helyet adva így az egyetem közösségi központjaként megálmodott új épületnek, amely egyben az átalakuló campus reprezentatív kapuja is. „Az építészet ebben a térben egyfajta szabadon formált, belső természeti tájat teremt” – mondja Hidasnémeti, ahogy a belépés után felnézünk a fogadótér finomra csiszolt látszóbeton teraszaira. Az új épületben kapott helyet a mobilfallal kettéosztható, 400 fős auditórium – ezt rögtön a recepció mellett egy elsötétíthető ablakon keresztül meg is tekintheti a látogató. A földszinten kávézó, az emeleten pedig konferencia- és szemináriumi termek, illetve az étterem. Mindezt a CEU-s belépőkártya nélkül, utcáról betévedő bámészkodók is felfedezhetik; az első három szintet ugyanis a publikum is szabadon használhatja. A határt építészetileg és biztonságtechnikailag is a könyvtár bejárata jelenti; Budapest legnagyobb angol nyelvű gyűjteményének ötszintes, akusztikailag elszigetelt „dobozai” támaszkodnak a lenti, kanyonszerű világra. A tér tele van idézetekkel, de egyik sem tolakodóan direkt.

Az érkezőt az épület tengelyében elhe­lyezett, a közületi szinteket összekapcsoló csi­galépcső plasztikus hengere fogadja, ami akkor is élményszámba menne, ha kalauzom nem emlékeztetne a bérházak egykori cselédlépcsőivel való állítólagos rokonságra. Az ODT – mint minden nagy nemzetközi építésziroda – gyakran alkalmaz uniformizált megoldásokat különböző épületeiben. A CEU campus lépcsőkorlátjai, mellvédjei, a falakra felkúszó lépcsők acélszerkezetei vagy a tölgy nyílás­zárók ugyanolyan részletképzéssel készültek, mint például a hasonló városi szituációban megvalósított London School of Economics díjnyertes hallgatói szabadidőközpontjának hasonló szerelvényei. A szemlélődő – esetleg tapogató! – vendég jogosan érzi, hogy „van anyag” a házban: gondosan kivi­telezett, porózus felületű látszóbeton, acél, meleg fa nyílás­zárók és akusztikai burkolatok, a homlokzat többtonnás kőtömbjei stb. Nem értékelnénk túl az „őszinteség” kissé ködös fogalmát az építészetben, de üdítő a ház anyagszerűsége a centiméteres tégla- és kőszeletekből összehordott kulisszamegoldások tengerében.

Sokat mutat

Minden kimódolt részlet és térbeli izgalom mellett persze a CEU megújult bázisának sikere is a használók hétköznapi élményein és elégedettségén múlik majd. A kortárs munka- és oktatási terek esetében egyre többször merül fel a kérdés, hogy a nyitottság és átláthatóság, ezek a gyakran túlpörgetett hívószavak mikor válnak teherré a terek hétköznapi használata során. Egyes irodák vagy az első emeleten elhelyezett szemináriumi termek kirakatszerűsége például egy idő után kifejezetten irritáló lehet a bent dolgozók számára. Viszont a „laikus” városlakók szempontjából sajnálatos tény, hogy létesült egy újabb csodálatos tetőterasz Budapest közepén, amely a nagyközönség számára nem elérhető. Ha esetleg van az egyetemhez bármilyen minőségben kötődő ismerősünk, ne habozzunk kihasználni az alkalmat!

A Vigyázó Ferenc utca tengelyére komponált új homlokzatot többtonnás süttői kőtömböktől falazták – ami új elem a téglaspecialista ODT repertoárjában. Az anekdota szerint a magyar kivitelezők a tervezett méreteket látva a fejüket csóválták, mire John O’Donnell a szemben lévő eklektikus épületre mutatva javasolta, hogy ha ezt a műveletet a 19. században sikerült abszolválni Budapesten, akkor talán most is tehetnek egy kísérletet. Sikerült, ugyanakkor meg kell jegyeznünk, hogy a CEU sokat fotografált „új arca” inkább udvarias maszk lett. A sokat hangsúlyozott nyitottság és a tömb belső világának mozgalmas komplexitása a tiszteletet parancsoló kőtömbök takarásában kevésbé érvényesül.

Egy elitképzésre specializálódott, nagyobbrészt magántőkéből finanszírozott egyetem megújulásának sikere persze nem reprezentálhatja a város fejlődését egyébként meghatározó tendenciákat. A főváros belső kerületeinek sűrű szövetét – kevés pozitív példától eltekintve – meglehetősen felelőtlenül és sok esetben lehangolóan fantáziátlanul kezelték az elmúlt évtizedekben. A CEU rekonstrukciója kapcsán ezekre az összetett problémákra olyan szervezeti, kommunikációs és építészeti megoldások születtek, amelyek tanulságait a jövő beruházóinak és döntéshozóinak érdemes lenne legalábbis megfontolni.

A cikk a Magyar Narancs és a Kortárs Épí­tészeti Központ (KÉK) együttműködésében készült.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.