Kiskapuzás nagyban - Mennyiből kampányol a CÖF?

  • Rényi Pál Dániel
  • 2014. március 24.

Belpol

Gyakorlatilag kiszervezte negatív kampányát a Fidesz. Mivel a vonatkozó törvény miatt jövőre és akkor is csak nagy vonalakban ismerhetjük meg a CÖF költéseit, megpróbáltuk felbecsülni a "Nem érdemelnek több esélyt!" kampány értékét. Ami biztos: nagyon drága.

Januárban még egyetlen köztéri felületen sem lehetett találkozni fideszes egyéni képviselőjelöltek hirdetéseivel, a Civil Összefogás Fórum (CÖF) nevében folytatott bohócos negatív kampány első verziói viszont már ellepték a nagyvárosi billboardokat. A Bajnai Gordon visszatérését követő "Együtt tették tönkre az országot" kampányhoz hasonlóan a választások előtt is a CÖF feladata a negatív üzenetek célba juttatása. A "civil szféra" bevonása főként a kampányfinanszírozás megkerülése miatt vonzó, de részben azért is, mert a szakértők szerint ezzel valamelyest enyhíthető a negatív kampányok esetében olykor jelentkező bumeránghatás kockázata is.

false

A kampányfinanszírozás tavaly elfogadott új szabályozása egyáltalán nem rendelkezik a közhasznú társaságok és az alapítványok kampányban betöltött szerepéről, így a kampány kiszervezésének egyedül pénzügyi akadályai lehetnek, jogiak kevésbé. Következésképp arra a kérdésre, hogy pontosan milyen pénzből kampányol a CÖF, illetve a fórum hátterét biztosító Civil Összefogás Közalapítvány (CÖKA), az elöljárókat ma még semmi nem kötelezi válaszadásra. Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról rendelkező 2011-es törvény értelmében ezekkel a költésekkel a jövő évi beszámolóban kell elszámolni, így a vonatkozó adatok 2015 tavasza előtt nem lesznek nyilvánosak. Mindenesetre nagyon meglepő lenne, ha a CÖKA jövő tavasszal nem százmilliós nagyságrendű költségvetésről adna számot. A Narancs kalkulációja alapján a Fidesz támogatta "civil" kampány piaci értéke óvatos becsléssel is meghaladta már a 250 millió forintot.

Ismeretterjesztés

A CÖF nem sokkal a második Gyurcsány-kormány bukása előtt, 2009 márciusában született meg, Fricz Tamás politológus jóvoltából. Alapítói kezdettől vállalták, hogy a szocialista kormányok bukásában és egy új Orbán-kormányban látják a haza felemelkedését. A kormányváltás után a CÖF politikai szerepe nőtt: előbb a békemenetek megszervezését, később a Bajnai Gordon ellen folytatott kampányt vállalták magukra. 2011-ben a Navracsics Tibor vezette Közigazgatási és Igazságügyminisztérium (KIM) "stratégiai partneri" szerződést írt alá az alapítványt képviselő Csizmadia Lászlóval annak érdekében, hogy a CÖF-CÖKA "szakmai tapasztalataival, önkéntes munkát végző, kimagasló tudású szakembereivel hozzájáruljon a civil szervezeteket érintő jogszabályok előkészítéséhez". Csizmadia meg is kapta a civilek támogatására létrejött Nemzeti Együttműködési Alap vezetői posztját; az alap igazgatósága később az Emberi Erőforrások Minisztériumán belül kapott helyet.

A CÖF a nyilvánosságban is a kormány fiókszervezeteként tűnik fel, így aztán hiába a támogató szervezetek százai, nem özönlöttek a magánpénzek a szervezet számlájára. 2011-ben alig kétmillió forintot sikerült összekalapozni a támogatóktól, de 2012-ben, az első békemenetek felfutása után sem indult civil pénzáradat a CÖKA felé. Abban az évben magánszemélyektől alig 5 millió, vállalatoktól 1,1 millió forintot sikerült begyűjteni, ami maximum a békemenetre bérelt buszok benzinköltségeire volt elég, egy országos plakátkampány megfinanszírozásához viszont aligha. A szervezet fennmaradását egyedül a Fidesz pártalapítványa, a Polgári Magyarországért Alapítvány (PMA) tette lehetővé. 2012-ben már tőlük érkezett a CÖKA éves pénzének 86 százalékát fedező 40 millió forint. A PMA-t költségvetési forrásból finanszírozzák, többek közt ez az alapítvány ad otthont évről évre Orbán Viktor évértékelőinek. Kuratóriumának elnöke Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter, tagja Kövér László házelnök, igazgatója Gulyás Gergely országgyűlési képviselő. Csizmadiáék nem is titkolták, hogy a pártalapítványtól származik a 2012-es költségvetésük döntő része. "A CÖF-CÖKA nem vesz részt politikai kampányban", csak "közvetíti azon civilek véleményét, akik nem indulnak a hatalom megszerzéséért. (...) Támogatóink civil emberek és kisvállalkozók. A ránk vonatkozó törvényi előírásokat mindenkor szigorúan betartva, elszámolásainkat és az előírt jelentéseket a határidők betartásával, a kijelölt bíróságon minden évben letétbe helyezzük" - írta a Narancsnak válaszlevelében a szervezet vezetősége. Kérdésünkre az elöljárók többszörösen visszautasították, hogy a CÖKA "ismeretterjesztésre költségvetési szervtől, a Fidesztől vagy más párttól, alapítványtól vagy külföldi intézménytől" kapna vagy kapott volna támogatást.

Ehhez feltehetően azért ragaszkodnak, mert az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi törvény szerint közhasznú társaság "közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független, és azoknak anyagi támogatást nem nyújt". Ez alapján azonban a fórum utolsó megismerhető 2012-es beszámolója súlyos ellentmondásokról tanúskodik: ebben ugyanis az áll, hogy a szervezet évi 46 milliós büdzséjéből 21 milliót költöttek "ismeretterjesztő anyagokra és szórólapokra". Mivel a pártpénzeken felül összesen 6 millió forint adományt szedtek be, vagy nem mondanak igazat a PMA-pénz felhasználásáról, vagy fel nem tüntetett forrásból is finanszírozták 2012-es működésüket és az "ismeretterjesztést".

Napi nyolcmillió

Megkerestük a Kantar Media reklámfigyelő és költésmérő vállalatot, hogy részletes tájékoztatást kérjünk a január után megismerhető médiamegjelenésekről. A lapunk részére megküldött adatok is mutatják, hogy a CÖF jóval a Fidesz előtt megkezdte reklámhadjáratát, amely ráadásul intenzívebben indult, mint a pártkampányok többsége. Fontos hangsúlyozni: csakis listaárakról rendelkezünk információval, tehát a kampány értékét van módunk felbecsülni, arról nincs biztos információnk, pontosan milyen pénzmozgások történtek a CÖKA és az érintett értékesítők között.

A Kantar Media adatai szerint a CÖKA január harmadik hetében sütötte el a kampánypisztolyt, onnantól viszont folyamatosan tüzel. (Ekkor még egyik párt sem hirdetett a médiában.) Januárban a CÖKA 10-11 nap alatt csak a napilapokban listaáron több mint 40 millió forintot költött a kampányára. A legtöbb hirdetésük a Fonyó Károly, egészen pontosan a Megapolis Media Zrt. birtokában lévő ingyenes Metropol napilapban jelent meg, listaáron nyolcmillió forint értékben. Ezt követi a Blikk hárommillió forinttal, de az Axel Springer Magyarország tulajdonában lévő összes megyei lapban jelent meg egyoldalas "Nem érdemelnek több esélyt!" hirdetés.

Internetes felületeken szintén csak a CÖKA kezdett kampányolni januárban: 1,5 millió forint értékben vásároltak felületet a CEMP Sales House-tól az Index lapcsalád felületein való megjelenésre. A bevallások között csak ez szerepel, de a Kantar egy spider program segítségével figyeli az online hirdetési piacot: eszerint pedig a CÖKA az Origo-AdNetwork Portfóliótól és a 444.hu-n is vásárolt hirdetési felületet, azt azonban ma még nem tudni, mekkora értékben.

A tévékben eddig nem volt CÖF-ös megjelenés, a sajtó- és online hirdetésekkel egy időben viszont elindult a plakátkampányuk. Ebben a szegmensben a Fidesz gazdasági háttéremberei jelentős érdekeltséggel rendelkeznek. Miként a kreativ.hu méltán sokat idézett, a közterületi hirdetések piacát elemző 2012-es összeállításából kiderül, a Mahir Cityposter, a Publimont, az Euro Publicity, az Euro AWK és az A-Plakat hirdetőcégek Simicska Lajos köréhez tartoznak. (A Publimont és az Euro AWK együttesen az óriásplakát-piac 36 százaléka felett rendelkezik, a Mahirrel kiegészülve pedig a három cégnek 32 százalékos a piaci részesedése a citylight piacon.) Ami érdekes, hogy a CÖKA januárban úgy vásárolt közel 38 millió forint értékű köztéri hirdetést, hogy a felületek tulajdonosai között nem is szerepeltek a Fidesz-közeliként ismert cégek. A CÖKA ezzel nagyobb értékben hirdetett óriásplakátokon és citylightokon, mint például az Együtt-PM-MSZP-szövetség.

Ami a konkrét megrendeléseket illeti: a kampány első két hetében a CÖKA összesen 500 köztéri felületet vásárolt a piacvezető Epamédiát tavaly megvásároló francia JCDecaux közterületi cégtől. (Az Epamedia azelőtt a Raiffeisen csoport tulajdonában volt.) Ezen túl 42 férőhelyet vettek a Kroc Médiától, és 38-at a Pontreklámtól. (A Mahir sem a Kantarnak, sem a Narancsnak nem adott tájékoztatást arról, hogy mely szervezet milyen arányban hirdet az általuk felügyelt felületeken, így nem tudjuk, náluk voltak-e januárban CÖF-plakátok.)

A januári költéseket összesítve a CÖKA 10-11 nap alatt legalább 80 millió forint értékben hirdetett a különböző média- illetve köztéri felületeken. Mivel ekkor a reklámok döntő része még nem "érdekeltségen belüli" cégnél landolt, nem valószínű, hogy a szervezet jelentős engedményeket tudott kialkudni magának. Ebben a kalkulációban ráadásul nincsenek benne a járműreklámok, amelyek pedig jelentős elemei a köztéri kampánynak. Csizmadia az origo.hu-nak nyilatkozva utalt arra, hogy az anyagot "készen kapták", tehát kreatívra aligha kellett áldozni a CÖKA-nak. A végösszeget azonban minden bizonnyal emelték a sokszorosítás és a gyártás költségei is.

Köztéri dőzs

A valódi választási kampány csak februárban indult. A februári mérésekről a médiafigyelő cégnek csak március második felében lesznek pontos, számszerűsíthető adatai, de a Kantar Mediánál elérhető első, nyers februári információhalmazból annyi már most kiolvasható, hogy egyetlen fronton sem lankadt a CÖKA-kampány. Februárban is voltak hirdetések szinte az összes megyei napilapban, a Metropolban és a Blikkben pedig többször is megjelent a "Nem érdemelnek több esélyt!" egy újabb verziója. Januárhoz hasonlóan a CÖKA a CEMP Sales House érdekeltségéhez sorolt nagyobb internetes oldalakon és az Origo-Adnetwork felületein is vett hirdetéseket. Az írott sajtó felületein a CÖKA januárban 10 nap alatt több mint 40 millió forint értékben hirdetett, és nem valószínű, hogy ebből a tempóból februárban akár csak egy kicsit is visszavettek volna.

Látványosan megszaporodtak a CÖKA köztéri hirdetései is. A Narancs birtokába került részletes köztéri reklámstatisztikák alapján viszonylag pontos képet lehet alkotni a februári költésekről. Ami a Fidesz érdekeltségébe tartozó cégeket illeti, az adatok alapján a CÖKA a Publimontnál 1240, az Euro AWK-nál 380 billboard, azaz óriásplakát-helyet vásárolt. Rajtuk kívül a JCDecaux 814, a Pontreklám 44, a Kroc Média pedig 17 felületet értékesített a CÖKA-nak. Februárban országosan összesen tehát több mint 2500 óriásplakáton találkozhattunk a "Nem érdemelnek több esélyt!" üzenettel. Az adatok ismeretében a Narancs két, egymástól független médiaügynökséget kért fel arra, hogy becsülje meg a hirdetési felületek piaci értékeit. Elmondásuk szerint az ilyen cégek a billboardkihelyezésért átlag 30 és 40 ezer forint közötti összeget kérnek, de a politikai viszonyrendszer miatt ezeket a számokat érdemes óvatosan kezelni. Abban egyetértettek, hogy piaci értékét tekintve a CÖF februári plakátkampánya nagyjából 90 millió forintos értéket képvisel. Ez azonban még mindig nem a komplett köztéri költés, hiszen ehhez jönnek a hirdetőoszlopok és citylightok. A Mahir Cityposzter tulajdonába tartozó hirdetőoszlop-felületek a legdrágább portékák ezen a piacon. Piaci szakértők szerint 150 ezer forintba is belekerül egy hengerfelület, amiből a CÖKA februárban 414 darabot vett vagy kapott meg. A piac ismerői szerint valószínűtlen, hogy a CÖKA teljes áron vette volna meg a hengerférőhelyeket, ez a 414 darabos tétel ugyanis önmagában 62 millió forint lenne. A Mahir ezenkívül további 120 citylightfelületet biztosít a CÖKA-nak, amely a Publimonttól 211, a Mediacontacttól 157 további ilyen megjelenést vásárolt. A hagyományos citylight-megjelenések piaci ára darabonként 25 és 30 ezer forint körül mozog. Ez alapján 500 ilyen citylight bérleti díja egy hónapra nagyjából 13 millió forintba kerül.

Mindent egybevetve a CÖKA februári köztéri kampányának értéke biztosan meghaladja a 150 millió forintot. Ebben azonban nincsenek benne sem a járműreklámok, sem a piac legdrágább felületeként ismert építkezési hálók, amikből szintén akad néhány a fővárosban. És még maradnak további homályos foltok, mint például a háztartásokba közvetlenül eljuttatott füzetecskék: ezeknek sem az előállítási költsége, sem a darabszámuk nem ismert. A februári médiaköltésről nem tudunk biztosat, de ha a CÖKA januári médiaköltéseinek ütemét vesszük kiindulásként, akkor a teljes februári CÖKA-kampány értéke biztosan több 200 millió forintnál. Ez alapján a Fidesz-közeli civilek által eddig folytatott teljes kampány értéke minden bizonnyal meghaladja a 250 milliót, és megközelítheti akár a 300 milliót is. Ez az összeg a fele az egy pártnak törvényesen megítélhető maximális, 597 millió forintos kampánykeretnek. És hátravan még egy hónap.

Figyelmébe ajánljuk

A Rend: a nyolcvanas évek náci terroristavezérének élete filmért kiált

  • - turcsányi -
Robert Jay Mathews adócsalóként kezdte, majd rabló lett és gyilkos, aki valamiféle – szélsőjobbos, neonáci – ideológiát igyekezett keríteni bűnös működéséhez. Justin Kurzel filmje, A Rend jelentős hangulatfestő erővel és néhány kiváló színészi alakítással ábrá­zol­ja gazemberi pályafutását.

Egy kivételes tanár, akit a francóisták végeztek ki

A tanár, aki a tengert ígérte című filmben telefonhívást kap egy fiatalasszony: lehet, hogy megtalálták a spanyol polgárháború alatt meghalt dédapját egy Barcelonától 500 kilométerre lévő tömegsírban. Elutazik hát nagyapja gyermekkorának helyszínére, hogy összerakja a széthullott mozaikot.

A liberalizmus védelmében

Az általános hülyítés közepette kétharmadnyi újságoldal erejéig legalább jelezni szeretnénk, hogy annak, amit az agitprop fröcsögése liberalizmusnak tételez, és ami ellen ádáz, mondhatni univerzális jelentőségű harcot folytat, semmi köze a liberalizmushoz mint eszmerendszerhez.

Érted jönnek

A demokraták melegágyának vélt Szilícium-völgy beállt a republikánus elnök mögé. Sokan most döbbentek rá, hogy ezek a fiatalos, laza, világmegváltónak hitt cégek is hidegfejű multik.

Ígérni nem elég

Nincs ember, aki ne akarna békét Ukrajnában, ennek megvalósítása azonban szinte áthatolhatatlan akadályokba ütközik. És akkor még szóba se került Donald Trump. Kijivben kutattuk a tartós rendezés esélyeit.