Ósdi szovjet helikopterrel repülnek a magyar állam elöljárói

  • narancs.hu
  • 2014. március 24.

Belpol

Egy 1979-es gyártású helikopterrel indult a határállomások ellenőrzésének Orbán Viktor az ukrán krízis kitörésekor. A jelek szerint azért repülnek ilyen régi gépekkel az állam elöljárói, mert a belügynek ennél újabb nincs, a terrorelhárításnak pedig nincs szüksége rá.

Egy a hatvanas évek elején a moszkvai Mil Tervezőirodában kifejlesztett helikoptertípust használ a magyar állam az ország fő méltóságainak sürgősségi szállítására – ez derül ki legalábbis a Belügyminisztérium (BM) lapunknak megküldött tájékoztatásáról. Azért fordultunk közérdekű adatigényléssel a BM-hez és a Miniszterelnökséghez, hogy megtudjuk, pontosan milyen légi járművel közlekedett a miniszterelnök, Pintér Sándor belügyminiszter és Hajdu János TEK-igazgató az ukrán válság miatt szükségesnek ítélt határellenőrzések során.

false

 

Fotó: Facebook

A Miniszterelnökség a belügyet jelölte meg illetékes válaszadónak, a BM tájékoztatása alapján a magyarnarancs.hu információi megerősítést nyertek. Mint a megküldött válaszokból kiderül, a kormány elöljárói egy 1979-ben gyártott Mi–2 típusú helikoptert használtak a legutóbbi alkalommal, amit a készenléti rendőrség bocsátott a kabinet rendelkezésére. A BM szerint a gép biztonságos és semmilyen szempontból nem jelent nemzetbiztonsági kockázatot, az említett példány pedig 2010-ben komplett nagyjavításon esett át a gyártónál; a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Hatósága előírás szerint rendszeresen elvégzi rajta a szükséges időszakos karbantartási munkákat. (Mivel ezt a típust információink szerint kizárólag a WSK PZL–Świdnik repülőgépgyárban gyártották, feltehetőleg a javítási munkálatokat is ott végeztette el a minisztérium.) A BM állítása szerint a jármű üzemideje „a felújítás napjától egy új jármű üzemidejével megegyező”. A belügy is megerősítette, hogy a minisztérium közbeszerzési terveiben ebben a  kormányzati ciklusban helikopterbeszerzés terve nem szerepel. Érdekesség, hogy Magyarországon több magántulajdonos is próbál megszabadulni hasonló típusú helikopterétől. Az utolsó szériában – a nyolcvanas évek közepén készült, tehát a miniszterelnök által használtnál fiatalabb – példányokért átlagosan 35 és 90 ezer dollár (mintegy 8 és 20 millió forint – egy felső kategóriás új személygépkocsi ára) közötti összeget kérnek az eladók.

Állapota katasztrófa

Némi utánjárást követően kiderült: a magyar állam helikopterállománya katasztrofális állapotban van. Elsőként a Terrorelhárítási Központnál (TEK) érdeklődtünk a géppark állapotáról. Az elhárítástól azonban meglepő módon azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a TEK „vagyonkezelésében, üzemeltetésében semmilyen helikopter, sem elavult, sem modern helikopter nincs és nem is volt”. A magyar terrorelhárítás szerint ezek nem szükséges eszközök az ország terrorfenyegetettségének elhárításához, hiszen tájékoztató levelük szerint felállítása óta a TEK-nél a „mai napig helikopterbeszerzés nem történt.”

Ez több okból is figyelemre méltó információ. Egyfelől azért, mert a TEK 2010-es felállítása óta minden évben százmilliós nagyságrendben eszközölt gépjárműbeszerzéseket, és minden évben megújította szárazföldi járműparkját. Másfelől azért is, mert – mint arról tavaly őszi részletes cikkünkben beszámoltunk – nemzetközi együttműködés keretében „ma már magyar egységek oktatják a légi járművek hatalomba kerítésénél alkalmazandó megszakítási technikákat, illetve a túszhelyzetben alkalmazható leggyorsabb, mobil életmentő egészségügyi beavatkozások módszereit”. Ennek érdekében a TEK egy gyakorlatozásra szánt komplett repülőgépvázat is beszerzett (és keresztülvontatott Budapesten), ám a jelek szerint működő helikopterekre nincs szüksége.

Nem szállhatnak fel

Megkerestük a Honvédelmi Minisztériumot (HM) is, hogy adjon részletes tájékoztatást a honvédelem légi felszereltségéről, ám a HM-től azt a választ kaptuk, hogy minden haditechnikai eszközre vonatkozó adat keletkezésétől számított 30 évig honvédelmi, illetve nemzetbiztonsági érdekből nem nyilvános. A minisztérium válaszából kiderült ugyanakkor, hogy a sereg rendelkezik Mi–8, Mi–17 és Mi–24 típusú helikopterekkel, amiket szintén a moszkvai Mil gyárban gyártottak le a hatvanas évek elejétől kezdődően a nyolcvanas évekig.  Ezek azonban a Mi–2-esnél jóval nagyobb testű, többnyire katonai feladatokra használt helikopterek, amelyek ugyan használhatók kutatási célból, de ilyen feladatra csak ritka esetben kerülnek bevetésre. A legtöbbet használt Mi–8-asokat a hatvanas évek elején állítottak műszakba a Szovjetunióban, katonai célból ma leginkább keleti országok – Észak-Korea, Pakisztán, Szíria – haderőinél használják őket. A magyar légierő a Mi–8-asok egyik legkorszerűbb hajtóművel felszerelt változatát használja, de ezek is lassan harmincéves modellek.

Az iho.hu vasúti és közlekedési magazin információi szerint azonban a honvédségi helikopterflotta olyannyira nincs jó állapotban, hogy jelentős része hivatalosan nem is szállhat már fel, mivel az előírt óraszámot bőven lerepülték. Információik szerint emiatt ezek a gépek a tavalyi árvízi mentésben is csak külön engedéllyel vehettek részt. (Információink szerint problémát jelent az is, hogy a helikopterpilóták alig repülhetnek.)

Igaz, nemcsak a belügyi, illetve a honvédelmi helikopterállomány elavult: néhány napja a hvg.hu adott hírt arról, hogy egy uniós irányelvnek való megfelelési kényszer miatt idén októberben működésen kívül helyeznek két darab, egy hajtóműves mentőhelikoptert. Ez annak veszélyével fenyeget, hogy légimentő-kapacitás nélkül maradhat az ország egyharmada. A cikk szerint mentési célból 2006 óta öt EC135 típusú, két hajtóműves „Eurocopter” mentőhelikopterrel bővült az Országos Mentőszolgálat állománya, ám a flotta legmodernebb darabjait egy osztrák cégtől bérli a humán tárca. Ez is kevés azonban ahhoz, hogy a mentőegységek – az előírás szerint – az ország bármely pontján meg tudják kezdeni a mentést a riasztástól számított 15 percen belül.

A jelekből ugyanakkor úgy tűnik, hogy a minisztériumok közötti egyeztetés sem volt zökkenőmentes, és az érintettek vagy kicsúsztak az időből, vagy egyszerűen nem tudták garantálni tavalyi büdzséjükben a beszerzéshez elengedhetetlen forrásokat.

Hol a tender?

Novemberben a HM még úgy nyilatkozott, hogy a katonai, rendőrségi és mentési célú helikopterek beszerzése a minisztériumok egyeztetését követően együttesen, valamikor a tél folyamán valósul meg. A BM idézett válaszából viszont már kiderült, hogy erre legkorábban csak a következő kormányzati ciklusban kerülhet sor. A hvg.hu-nak az Emberi Erőforrás Minisztériuma úgy nyilatkozott, hogy októberig mindenképpen kiírják a tendert a forgalomból kieső járművek pótlására, de hogy ez csak a mentőhelikopterekre vonatkozik, vagy átfogó gépbeszerzésre lehet számítani, az a minisztériumi közlésből nem derül ki. A hvg.hu cikke mindenesetre rámutatott arra is, hogy hiába a szóbeli tervezgetés, a nagyjából 100 milliárdosra becsült tételnek „nincs nyoma a költségvetésben”. Pedig a portál szerint jelentkező mindenesetre lenne bőven, a tavalyi vásárlási szándék bejelentése után legalábbis „az olasz Agusta Westland, az orosz Mil, az amerikai Sikorsky, a szintén amerikai Bell, a dél-koreai Korean Aerospace Industries és a francia–német Eurocopter (új nevén: Airbus Helicopter) is nagy érdeklődést mutat a beszerzés iránt”.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.