Mijazaki Hajao nem örül, hogy Ghibli-koppintások lepték el a netet

Mikrofilm

Egy MI-eszköz segítségével pillanatok alatt „ghiblisíthetjük” akár családi képeinket is. A Studio Ghibli vezetője azonban egész életében épp az ilyen szenzációhajhász technikai megoldások elleni harcolt.

A múlt héten megérkezett az Open AI nevű mesterséges intelligencia (MI) platform újítása, a GPT-4o legfrissebb változata, amely még pontosabb szövegképzést biztosít, és az eddigieknél is komplexebb promptokkal, azaz parancsokkal is elbír. Mégsem ez keltette a legnagyobb felhördülést, hanem az ebbe beépített MI-képgenerátor, amely a cég szerint az eddigi legfejlettebb ilyen megoldás. A program különösen jól bánik különböző stílusok utánzásával: a South Park és a klasszikus agyaganimáció is remekül megy neki (itt van például egy rövid videó, melyben a Különválás főhősei változnak agyagbábokká). Ezeknél is nagyobbat ment azonban a Mijazaki-animációk majmolása. Mindezzel bárki szembesülhetett, aki az elmúlt napokban feltévedt valamelyik közösségimédia-platformra: a netet valósággal ellepték a japán Studio Ghiblit utánzó, MI-generálta képek. Az Open AI segítségével ugyanis pofonegyszerűen készíthetők olyan fotók, amelyek a Chihiro Szellemországban, a Totoro – A varázserdő titka vagy A vándorló palota világát idézik.

Sam Altman, a cég vezetője már meg is változtatta X-profilképét egy ghiblis portréra, és a virálissá váló trendnek is szentelt egy posztot: ebben arról ír, hogy egy évtizede azon dolgozik, hogy olyan szuperintelligenciát építsen, amely valami nagy dolgot visz véghez, például megtalálja a rák ellenszerét. Az első hét és fél évben ez senkit sem érdekelt, az elmúlt két és fél esztendőben azonban bármit tesz, utálkozni kezdenek ellene; majd egy nap arra kel fel, hogy üzenetek százait kapja, amiért a cégének programja képes Ghibli-képeket kreálni.

Van, aki A Gyűrűk Ura: A gyűrű szövetsége előzetesét kreálta újra Ghibli-stílusban, más a Maffiózókat, de természetesen az összes klasszikus mém Mijazaki-változata is megszületett már a szuperlaza török olimpiai lövésztől kezdve a Distracted Boyfriendig. Mindezek amellett, hogy mint minden MI-generálta tartalom, szerzői jogi aggályokat is felvetnek, tökéletes ellentétben állnak azzal, amit maga Mijazaki képvisel. A Mester ugyanis legendásan elkötelezett a kézzel rajzolt, hagyományos animáció iránt – olyannyira, hogy erről akkor sem mondott le, amikor a technika már lehetővé tette számára, hogy könnyítsen vagy rövidítsen a munkáján. A Szél támad című 2013-as filmje, mely egy kvázi önéletrajzi ihletésű mozi Jiro Horikoshiról, a II. világháborús japán repülőgépek tervezőjéről, tele van például szemkápráztató képekkel. Ezek közül is kitűnik azonban egy tömegjelenet; ennek a mindössze négy másodperces etűdnek az elkészítése Eliji Yamamori animátornak 1 év 3 hónapjába került.

Képzelhetjük, hogy Mijazaki, aki ennyire rigorózusan ragaszkodik a hagyományokhoz és a tökéletességhez, mennyire megveti az olyan hókuszpókusz megoldásokat, mint az MI képgenerátora. De valójában nem is kell elképzelnünk, mit gondol az MI-ről Mijazaki, néhány éve ugyanis ő maga mondta el. 2016-ban egy meetingen bemutattak neki egy MI-animálta videót, amire így reagált: „Undorodom. Ha valóban ilyen hátborzongató dolgokat akarsz csinálni, hát rajta.

Soha, semmilyen körülmények között nem használnék ilyen technikát a munkámban.”

Akihiko Yamashita, aki A vándorló palotán dolgozott Mijazakival, így mutatta be a mester hozzáállását: „Ő egy olyan valaki, aki maga is rajzol. A layouttól a storyboardig mindent maga rajzol meg. Tegyük fel, hogy a fő animátor készít valamilyen animációt. Ha nem tetszik neki, megváltoztatja egy szkeccsel. Aztán az animátoroknak ezt a szkeccset kell a végleges stádiumig elvinniük.” (Mijazaki munkamódszerét egy videóval együtt ebben a korábbi cikkünkben mutattuk be.)

Az 1985-ben alapított Ghibli stúdió napjainkban ismét reneszánszát éli. A tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon tiszteletbeli Arany Pálmát kaptak, legutóbbi filmjük, A fiú és a szürke gém pedig nemcsak a kasszáknál írt történelmet, de végül kisebb meglepetésre az Oscart is elnyerte 2024-ben. Közben a világ különböző pontjain egyre-másra küldik újból a moziba a Ghibli klasszikusait: Délkelet-Ázsiában 21 filmjüket kezdik el újra vetíteni, Magyarországon pedig az ADS hozza be ismét a Ghibli-mozikat: idén februárban az ugyancsak Oscar-díjas Chihiro szellemországban volt látható, április 3-tól pedig a Kiki, a boszorkányfutár újrázik. Az Egyesült Államokban az 1997-es A vadon hercegnője 4K-s, felújított változatát kezdték el a napokban játszani az Imax vásznain, meglehetős sikerrel. Az ezt terjesztő GKids fejese közleményben igyekezett állást foglalni MI-Ghibli-ügyben: „Ilyen időkben, amikor a technológia megpróbálja helyettesíteni az emberiséget, nagyon izgatottak vagyunk, hogy a közönség értékeli a filmszínházi élményt, valamint tiszteli és ünnepli Mijazaki Hajao és a Studio Ghibli mesterművét, a maga teljes, kézzel rajzolt, moziélményt nyújtó dicsőségében.”

Arról, hogy az MI milyen hatással van Hollywoodra és a filmiparra, több cikkünkben is megemlékeztünk már. Itt írtunk az Open AI Sora nevű platformjáról, melynek hatására egy hollywoodi producer máris leállította stúdiója bővítését. De bemutattuk, hogyan utasít el a Netflix egy filmtervet algoritmusának segítségével, vagy hogy hogyan veti meg a lábát az MI a filmiparban lépésről lépésre. Nem az Open AI programja az első, amely mozikat majmolva generál tartalmat: ebben a cikkünkben írtunk a Showrunner nevű programról, amely akár egy South Park-epizódot is leanimál nekünk. Ehelyütt pedig A brutalista körüli botránnyal kapcsolatban arról írtunk, hogy bár a technológia terjedése megállíthatatlan, ma még vörös posztónak számít, ha egy produkcióról kiderül, hogy MI-t használt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”