Mijazaki Hajao nem örül, hogy Ghibli-koppintások lepték el a netet

Mikrofilm

Egy MI-eszköz segítségével pillanatok alatt „ghiblisíthetjük” akár családi képeinket is. A Studio Ghibli vezetője azonban egész életében épp az ilyen szenzációhajhász technikai megoldások elleni harcolt.

A múlt héten megérkezett az Open AI nevű mesterséges intelligencia (MI) platform újítása, a GPT-4o legfrissebb változata, amely még pontosabb szövegképzést biztosít, és az eddigieknél is komplexebb promptokkal, azaz parancsokkal is elbír. Mégsem ez keltette a legnagyobb felhördülést, hanem az ebbe beépített MI-képgenerátor, amely a cég szerint az eddigi legfejlettebb ilyen megoldás. A program különösen jól bánik különböző stílusok utánzásával: a South Park és a klasszikus agyaganimáció is remekül megy neki (itt van például egy rövid videó, melyben a Különválás főhősei változnak agyagbábokká). Ezeknél is nagyobbat ment azonban a Mijazaki-animációk majmolása. Mindezzel bárki szembesülhetett, aki az elmúlt napokban feltévedt valamelyik közösségimédia-platformra: a netet valósággal ellepték a japán Studio Ghiblit utánzó, MI-generálta képek. Az Open AI segítségével ugyanis pofonegyszerűen készíthetők olyan fotók, amelyek a Chihiro Szellemországban, a Totoro – A varázserdő titka vagy A vándorló palota világát idézik.

Sam Altman, a cég vezetője már meg is változtatta X-profilképét egy ghiblis portréra, és a virálissá váló trendnek is szentelt egy posztot: ebben arról ír, hogy egy évtizede azon dolgozik, hogy olyan szuperintelligenciát építsen, amely valami nagy dolgot visz véghez, például megtalálja a rák ellenszerét. Az első hét és fél évben ez senkit sem érdekelt, az elmúlt két és fél esztendőben azonban bármit tesz, utálkozni kezdenek ellene; majd egy nap arra kel fel, hogy üzenetek százait kapja, amiért a cégének programja képes Ghibli-képeket kreálni.

Van, aki A Gyűrűk Ura: A gyűrű szövetsége előzetesét kreálta újra Ghibli-stílusban, más a Maffiózókat, de természetesen az összes klasszikus mém Mijazaki-változata is megszületett már a szuperlaza török olimpiai lövésztől kezdve a Distracted Boyfriendig. Mindezek amellett, hogy mint minden MI-generálta tartalom, szerzői jogi aggályokat is felvetnek, tökéletes ellentétben állnak azzal, amit maga Mijazaki képvisel. A Mester ugyanis legendásan elkötelezett a kézzel rajzolt, hagyományos animáció iránt – olyannyira, hogy erről akkor sem mondott le, amikor a technika már lehetővé tette számára, hogy könnyítsen vagy rövidítsen a munkáján. A Szél támad című 2013-as filmje, mely egy kvázi önéletrajzi ihletésű mozi Jiro Horikoshiról, a II. világháborús japán repülőgépek tervezőjéről, tele van például szemkápráztató képekkel. Ezek közül is kitűnik azonban egy tömegjelenet; ennek a mindössze négy másodperces etűdnek az elkészítése Eliji Yamamori animátornak 1 év 3 hónapjába került.

Képzelhetjük, hogy Mijazaki, aki ennyire rigorózusan ragaszkodik a hagyományokhoz és a tökéletességhez, mennyire megveti az olyan hókuszpókusz megoldásokat, mint az MI képgenerátora. De valójában nem is kell elképzelnünk, mit gondol az MI-ről Mijazaki, néhány éve ugyanis ő maga mondta el. 2016-ban egy meetingen bemutattak neki egy MI-animálta videót, amire így reagált: „Undorodom. Ha valóban ilyen hátborzongató dolgokat akarsz csinálni, hát rajta.

Soha, semmilyen körülmények között nem használnék ilyen technikát a munkámban.”

Akihiko Yamashita, aki A vándorló palotán dolgozott Mijazakival, így mutatta be a mester hozzáállását: „Ő egy olyan valaki, aki maga is rajzol. A layouttól a storyboardig mindent maga rajzol meg. Tegyük fel, hogy a fő animátor készít valamilyen animációt. Ha nem tetszik neki, megváltoztatja egy szkeccsel. Aztán az animátoroknak ezt a szkeccset kell a végleges stádiumig elvinniük.” (Mijazaki munkamódszerét egy videóval együtt ebben a korábbi cikkünkben mutattuk be.)

Az 1985-ben alapított Ghibli stúdió napjainkban ismét reneszánszát éli. A tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon tiszteletbeli Arany Pálmát kaptak, legutóbbi filmjük, A fiú és a szürke gém pedig nemcsak a kasszáknál írt történelmet, de végül kisebb meglepetésre az Oscart is elnyerte 2024-ben. Közben a világ különböző pontjain egyre-másra küldik újból a moziba a Ghibli klasszikusait: Délkelet-Ázsiában 21 filmjüket kezdik el újra vetíteni, Magyarországon pedig az ADS hozza be ismét a Ghibli-mozikat: idén februárban az ugyancsak Oscar-díjas Chihiro szellemországban volt látható, április 3-tól pedig a Kiki, a boszorkányfutár újrázik. Az Egyesült Államokban az 1997-es A vadon hercegnője 4K-s, felújított változatát kezdték el a napokban játszani az Imax vásznain, meglehetős sikerrel. Az ezt terjesztő GKids fejese közleményben igyekezett állást foglalni MI-Ghibli-ügyben: „Ilyen időkben, amikor a technológia megpróbálja helyettesíteni az emberiséget, nagyon izgatottak vagyunk, hogy a közönség értékeli a filmszínházi élményt, valamint tiszteli és ünnepli Mijazaki Hajao és a Studio Ghibli mesterművét, a maga teljes, kézzel rajzolt, moziélményt nyújtó dicsőségében.”

Arról, hogy az MI milyen hatással van Hollywoodra és a filmiparra, több cikkünkben is megemlékeztünk már. Itt írtunk az Open AI Sora nevű platformjáról, melynek hatására egy hollywoodi producer máris leállította stúdiója bővítését. De bemutattuk, hogyan utasít el a Netflix egy filmtervet algoritmusának segítségével, vagy hogy hogyan veti meg a lábát az MI a filmiparban lépésről lépésre. Nem az Open AI programja az első, amely mozikat majmolva generál tartalmat: ebben a cikkünkben írtunk a Showrunner nevű programról, amely akár egy South Park-epizódot is leanimál nekünk. Ehelyütt pedig A brutalista körüli botránnyal kapcsolatban arról írtunk, hogy bár a technológia terjedése megállíthatatlan, ma még vörös posztónak számít, ha egy produkcióról kiderül, hogy MI-t használt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.