"Itt és most adott a lehetőség" - Bencsik János államtitkár, Nemzetgazdasági Minisztérium

Belpol

A következő három évben kiépülhet a rendszer, ami évente 150-200 ezer lakás energiahatékony felújítását teszi lehetővé. Ezt állítja Bencsik János, aki húsz év tatabányai polgármesterség után nemzeti energetikai stratégia elkészítésébe fogott a gazdasági csúcsminisztériumban.
A következő három évben kiépülhet a rendszer, ami évente 150-200 ezer lakás energiahatékony felújítását teszi lehetővé. Ezt állítja Bencsik János, aki húsz év tatabányai polgármesterség után nemzeti energetikai stratégia elkészítésébe fogott a gazdasági csúcsminisztériumban.

Magyar Narancs: A 42 új államtitkár egyikeként esküdött fel az Alkotmányra. Közülük hányan foglalkoznak energetikai területekkel?

Bencsik János: Mindenkit még nem ismerek, de a témát alapvetően a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) én, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) Völner Pál viszi. Tatabányán is szomszédok voltunk, ő a megyét, én pedig a várost szolgáltam. Az általa vezetett infrastruktúra-államtitkárság alatt működik az energiaügyi helyettes államtitkárság, ami az iparági szabályozás feladatait látja el, és Kovács Pál vezeti. Én pedig Olajos Péterrel dolgozom, aki a megújuló energia és energiahatékonyság területéért felel.

MN: Nem volna egyszerűbb és átláthatóbb a feladat egy tárcánál összpontosítani az energetikai kérdéseket?

BJ: A kormányzati filozófia különválasztotta a stratégiaalkotást a tényleges megvalósítástól, valamint a szabályozási környezet alakításától. A nemzetgazdasági tárca dolga, hogy a következő két évtizedre érvényes országos stratégiát dolgozzon ki, beleértve ebbe az energiahatékonyság és a megújuló energia területeit is. Nálunk a stratégiától a cselekvési terveken át az átfogó pályázati programok megfogalmazásáig tart a munka. Ha úgy tetszik: ez megy át végrehajtásra az NFM-hez. Oda került még az ágazati vagyongazdálkodási jogosítványok sora és az iparági környezet szabályozásának feladata is. De, hogy egy kicsit bonyolultabb legyen a helyzet: annak érdekében, hogy az általunk elkészítendő stratégia megvalósulásának lehetőségét javítsuk, a mi tárcánknak lehetősége van, hogy a szabályozási környezetre is hatással lehessen. Az általam vezetett államtitkárság feladata az otthonteremtési, az energiahatékonysági stratégia kidolgozása, a kkv-szektor versenyképességének javítása, és a fogyasztóvédelem koordinálása. Lényegében "belgazdasági" államtitkárságként dolgozunk. Szomszédunk a munkaügyi és szakképzési, a makropénzügyi környezetet felügyelő, a költségvetési, a külgazdasági, valamint a tudásalapú gazdaság és a kreatív iparágak versenyképességének javítását segítő államtitkárság. Vagyis szinte egy tárcán belül minden adott, hogy a szükséges ágazati egyeztetéseket lefolytathassuk.

MN: Ki fogja írni az új energiastratégiát?

BJ: A két minisztérium közösen.

MN: Alig tucatnyi ember? Amikor legutóbb stratégiaíráshoz alapozott a gazdasági tárca, szakértőkkel 1200 oldalnyi tanulmányt íratott. Igaz, nem hasznosított belőle semmit.

BJ: Mi első körben egy szakmai konzultációsorozatot indítottunk, melynek keretében a területen tevékenykedő szakmai szervezetek lehetőséget kapnak, hogy az általunk meghatározott kiinduló tézisekkel kapcsolatosan ismertessék álláspontjukat. De a háttérben már olyan szakemberek is dolgoznak, akik nem foglyai egyetlenegy piaci szereplőnek sem.

MN: Decemberre ígérik a kész stratégiát. Mi tart fél évig?

BJ: Az előző kormányok, ha olykor foglalkoztak is az ország jövőbeni energiaellátásával, pusztán részstratégiákban gondolkoztak. Azokból viszont sosem állt össze egy teljes, végre is hajtható elképzelés.

MN: A stratégiaalkotás azért mégiscsak anynyit takar, hogy egy papírlapon 5-10 vagy 12 pontban megfogalmazzák, mik a prioritások. Miért tesznek úgy, mintha mindent nulláról kellene kezdeni? Ön például az előző ciklusban a parlament energetikai albizottságában ült, így egészen pontos elképzelése van arról, hogy mit, meddig lehet és kell megtenni.

BJ: Stratégia még nincs, tézisek és kiindulópontok vannak. Ezeket most is le tudom szűkíteni háromra. Az egyik: az ország energiaellátásának biztonsága. A másik: az energiaárak legkisebb költség elvén történő meghatározása. A harmadik: a környezeti szempontok figyelembevétele. Ezeket kell érvényesítenünk, mert ez ad lehetőséget arra, hogy a gazdaság, és azon belül az energiagazdaság is úgy szolgálja a közösségi érdekeket - legyen az egyéni fogyasztói vagy vállalkozói érdek -, hogy közben lehetőséget biztosít az egyéni és közösségi erőforrások megújítására.

MN: Két erős, de számos más feladattal is megbízott minisztérium kényszerül szoros együttműködésre. Mekkora kockázat az eredménykényszer?

BJ: Ha lesz egy világos statútum - épp a héten tárgyalja a kormány az összkormányzati munkaelosztást, mely a minisztériumok hatásköreit véglegesíti, és minimalizálja a párhuzamosságokat -, akkor viszonylag gyorsan fel lehet építeni a teljes körű államigazgatási rendszert. Jelentős kockázatot nem látok, a két minisztérium legfelső vezetése ugyanis már tisztázta a kompetenciahatárokat, és három közös munkacsoport felállításáról is döntött. Az első a nemzeti energiastratégia előkészítésére alakult, a második az energiahatékonyság kérdéskörét járja körül, és van egy megújuló energiás csapatunk is. Ezek a nemzetgazdasági minisztérium irányítása alatt az új stratégiákon dolgoznak, azon tárcának a javaslatait is figyelembe véve, amelynek később a végrehajtás és a hozzá szükséges szabályozási környezet kialakításában kell jeleskednie. A közös munkából eredő nagy fejlesztési programok majdani monitoringjában pedig részt vesz majd a nemzetgazdasági tárca is. Azt látni kell: itt lehet egy kitörési pont a korábbi évtizedek rossz gyakorlatából, amikor a részstratégiákat is egyértelműen azok alakították, akik a szabályozási környezetet, ahol viszont sok esetben inkább a főbb iparági szereplők érdekei érvényesültek. Itt és most adott a lehetőség, hogy valóban a nemzetgazdasági érdekek mentén alakuljanak ki és rendeződjenek a főbb energetikai kérdések.

MN: Ez jól hangzik, de tavaly decemberben, amikor a Fidesz és az MSZP közösen egy komplex energetikai törvénycsomag-módosítást hajtott végre, a nemzetgazdasági érdeken a Mol és az MVM érdekeit értette.

BJ: Nemzetgazdasági érdeken én azt értem, hogy talpra tudjuk állítani a hazai gazdaságot. Ehhez a jelenlegi energiaárak túlságosan magasnak tűnnek. Ugyanez vonatkozik a társadalmi erőforrás-megújítás kérdésére is: a lakosság jelentős része olyan energiaszegénységben él, ami nem teszi lehetővé, hogy a mindennapi fizikai erőforrásait meg tudja újítani. Ezért kell végre abba az irányba elindulni, hogy mind nagyobb mértékben csökkenjen az ország energiafüggése, s hogy egyre nagyobb mértékben támaszkodjon a hazai primer lehetőségekre. Külön-külön, de kezelni kell a villamosenergia-ellátás, a közlekedés és a hőellátás kérdését, s mögéjük idővel olyan iparágakat kell felfűzni, amelyek lehetőség szerint a hazai kis- és középvállalkozások által tízezres nagyságrendben képesek új munkahelyeket teremteni. Nálam ez a nemzetstratégiai kérdés. Az pedig egy másik vetület, hogy ebbe hogyan tudnak bekapcsolódni a legnagyobb energetikai társaságok, illetve: hogyan tudnak bejutni erre a piacra azok is, akiknek eddig nem volt rá lehetőségük.

MN: Eddig az energetikában stratégiát alkotni nem a kis- és középvállalatokra volt szokás. Sokkal inkább azt a kérdést kellett megválaszolni, hogy épüljön-e újabb atomerőmű Pakson, legyen-e "nemzeti bajnok" az MVM, illetve hogy mekkora plusz szélturbina-kapacitás kerülhessen be végre a rendszerbe.

BJ: Akkor tisztázzuk: csak akkor lehet jó egy nemzeti energiastratégia, hogyha figyelembe veszi az ország teljes energiaigényét, és szegmentáltan határozza meg a jövőbeni feladatokat. Lesznek érdeksérelmek és konfliktusok, de ez minden átrendeződés törvényszerű velejárója. Az egészen biztos, hogy felértékelődik majd a társadalomnak az a része - a lakosság, az önkormányzatok és a hazai mikro-, illetve kisvállalkozói kör is -, ami a korábbiakban e területen kevésbé tudta érvényesíteni az érdekeit. A villamos energia kérdése középtávon nehezen képzelhető el Paks nélkül, és az MVM egybentartása is stratégiai kérdés, de a hazai energiaellátás azért ennél sokkal színesebb. A teljes hazai energiafogyasztásban 40 százalékot meghaladóan van jelen a hőenergia-termelés. Ráadásul ennek négyötöde földgázra épül. Olyan programokat akarunk, melyek legelőször éppen itt biztosítanak lehetőséget a gyökeres változások elindítására.

MN: Ha ilyen fontos az új időszámítás kezdetének jelzése, miért nem kezelik a zavaros ügyeket?

BJ: Mire gondol pontosan?

MN: A Vértesi Erőmű bejelentett bezárásának körülményeire, ahol, ha úgy tetszik, a pártok gyáván hagyták, hogy az MVM a két kormányzati ciklus közti időszakban lehúzza a rolót.

BJ: Ebben a kérdésben már rég világos beszédre lett volna szükség. Nemcsak iparági, hanem a térségben megjelenő társadalmi és gazdaságszerkezeti gondokat kell egyszerre kezelni.

MN: Zavaros az is, ahogy a leginkább a távhőszolgáltatókhoz köthető kötelező átvételi rendszert (KÁT) szabályzó kormányrendelet módosult május közepén. Ráadásul ezzel a Magyar Energia Hivatal fél éve tartó normalizálási törekvéseit is zárójelbe tette.

BJ: A KÁT kérdése régóta forró terület, mert a rendszer kétségtelenül eltorzult. Sürgősen az energetikai szabályozás napirendjére kell venni a kérdést, és szét kell választani egy kapcsolt energiatermelésre vonatkozó részre, illetve szükséges egy világos, a megújuló energiával termelőket szabályozó rendszer létrehozása is.

MN: A lakossági hatósági árak újbóli bevezetésének gondolata sem épp az uniós logikát követi. Miért nem inkább amellett érvelnek önök, hogy a gázár dotálása helyett azt kell elősegíteni, hogy kevesebb energiát fogyasszunk?

BJ: A stratégia 25-30 éves távlatra készül. Arra, hogy a 4 millió magyar háztartásból 3,2 milliót energetikai szempontból belátható időn belül föl kell újítani, ha úgy tetszik: fenntarthatóvá kell tenni. Ha megragadunk a korábbi, épp csak szezonokat megélt energiahatékonysági programok szintjén, akkor száz év alatt sem érünk ennek a végére. El kell érni, hogy évente 150-200 ezer lakás, illetve lakás-egyenértékű ingatlan, például közintézmény felújítására kerülhessen sor, és ezzel akkor 2030-ig foglalkoztatási szempontból is tervezni lehet. A hatósági ár kérdésében pedig Fellegi Tamás miniszter úr az illetékes.

MN: Évi 150 ezer lakás állami innovációval felkarolt energetikai modernizálása - jól hangzik. De miből fogják a rendszer indulását finanszírozni?

BJ: Stratégiailag nem ez a legfontosabb kérdés, hanem az, hogy akarjuk-e. És ezt akarni kell, mert nincs már más lehetőség! Ha ezt elfogadjuk, akkor a források hozzárendelése már a technikai végrehajtás része.

MN: Az előző kormány Zöld Beruházások Rendszere (ZBR) projektjét a CO2-kvóták eladásából finanszírozzák úgy-ahogy. Ez a néhány tízmilliárd forintos nagyságrend most az induláshoz sem lesz elég.

BJ: A CO2-kvótából 2012 végéig 100-110 milliárd forintra lehet reálisan szert tenni, de megkezdődött a két tárcánál az uniós források számbavétele is. A jelenlegi információk szerint mintegy 1200-1300 milliárd forintnyi újraosztható kerettel rendelkezünk. Július végéig kell a kormány számára javaslatot tennünk arra, mi legyen a felosztási arány a kormányprogramban megjelölt célok között. A kormánynak kiemelt kérése volt: olyan nagy fejlesztési programokra csoportosítsuk át a hazai forrásokat, amelyek a kis- és középvállalkozók számára piaci lehetőséget biztosítanak. Az energiahatékonyság kifejezetten ez a terület. Ha 2013-ig 250-300 milliárd forintot ezekre a projektekre el lehet majd költeni, és ehhez jön még a CO2-kvótabevételi forrás is, akkor a következő három évben fel lehet építeni azt a rendszert, amely évente 150-200 ezer lakásnak megfelelő épület felújítási volumenére képes.

MN: Az Energia Klub egyik friss kutatása azt mutatja, hogy miközben a lakosság túlnyomó többsége tisztában van vele, hogy hol lehetne a saját lakása energetikai paramétereit javítani, hitelről hallani sem akar, és az akár csak 30 százalékos önrészt is igen kevesen vállalnák. Hogy lesz a projekt a kormány számára sikeres és kifizetődő?

BJ: Ha valóban állandósul a kelet-európai békétlenség a gázcsövek és a tranzitgáz ügyében, az sokakat el fog gondolkodtatni, és hamarosan kényszerítő erő lesz az energiabiztonságra törekvés. Ha egy kiszámítható, előre tervezhető pályázati rendszer lesz az alternatíva, amely mögé két-három év alatt felépül az a mentori szolgálat, melynek nemcsak az lesz a szerepe, hogy pályázatokat írjon, hanem hogy a legoptimálisabb beavatkozási lehetőségeket is segítsen megtalálni a pályázók számára, mi több, a sikerdíját csak a sikeres projekt esetén kaphatja meg, akkor ez egyedüli racionális választássá válik. Az első néhány év lehet, hogy döcögős lesz, de a dolog egyáltalán nem reménytelen.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.