Védhető-e a haza piaci alapon?

Felcsuti Péter

A kötelező sorkatonai szolgálat eltörlése ezt a fontos közös feladatot alapvetően a piacra bízta. A 2008-as válság, a bankmentések és az ezek nyomán világszerte támadt felháborodás tanulsága viszont, hogy a profitszempontok primátusának hangsúlyozása nem tartható a demokratikus társadalmakban.

Hallgatom a rádió betelefonálós műsorát, a téma a kötelező sorkatonai szolgálat megszüntetése, az apropó a népszavazás Ausztriában, hogy vajon ott fennmaradjon-e a kötelező sorkatonai szolgálat. A betelefonálók többsége örül a kötelező katonai szolgálat eltörlésének, egy kisebb része nem. A többség a hatalmaskodó altisztekről, a rossz kosztról beszél, a kisebbség a katonaságot a fegyelemre, együttműködésre nevelés eszközének tartja, ahol szoros barátságok születhetnek. Ami nem hangzott el (legalábbis amíg hallgattam a műsort), az éppen a lényeg: van-e bármi köze ennek az egész problémakörnek a honvédelemhez, tehát az állampolgárok azon – egyébként az alaptörvényben is előírt – kötelességéhez, hogy mindent megtegyenek a hazájuk védelme érdekében.

A kötelező sorkatonai szolgálat 2004-ben történt eltörlésével a magyar társadalom lényegében kiszervezte a honvédelmet, azaz ez a fontos közös feladat alapvetően piaci környezetbe került. Az „önkéntes” jelző, amit e katonaság tagjaira használunk, nagyjából azt jelenti, hogy a katonának álló férfiak és nők ugyanúgy szabadon választják meg a foglalkozásukat, ahogy például az építőipari vállalat vízvezeték-szerelői és épületlakatosai; tehát adott fizetés és más juttatások ellenében a kockázatokat is mérlegelve elvállalják a felkínált munkát. Mi pedig, adófizetők, tudomásul vesszük, hogy az elvben közös feladatokat helyettünk is ellátó önkénteseket (ahogy más közalkalmazottakat is) adóforintjainkból megfizetik. Természetesen az ember tudni véli a szakmai válaszokat, ezek egyébként nyilván Ausztriában is elhangzottak a kötelező sorkatonai szolgálat ellenzőinek részéről: a modern fegyverek működtetését nem lehet rövid idő alatt megtanulni, és ahogy más szakmákban, a katonáskodásban is egy életen át kell tanulni. Meg hát drágább is a kötelező katonáskodás, hiszen a nem hivatásosnak készülő többség a katonáskodás ideje alatt nem tud a GDP-hez hozzájárulni.

Mindezt egyáltalán nem vitatva a kérdés az, teljesen rendjén van-e, hogy a haza védelmét a piacra bízzuk. Természetesen sok más olyan eset is van, amikor piaci megoldások vesznek át olyan szerepeket, amelyek kapcsán erkölcsi érzékünk berzenkedik a piaci megoldásokkal szemben. A kérdést nem én tettem fel, hanem Michael Sandel, a Harvard Egyetem morálfilozófus professzora, akinek az előadásait szerte a világon diákok tízezrei hallgatják, többek között a YouTube-on is. Az előadásai alapján íródott könyv, Justice, to do the right thing (Mi igazságos és mi nem – a helyes cselekvés elmélete és gyakorlata, Corvina, 2012) egyebek mellett az önkéntes (zsoldos?) hadsereg morális problémáival is foglalkozik. Az Egyesült Államokban, amely sűrűn vív háborút, akár egy időben többet is, ez természetesen sokkal élesebb kérdés, mint nálunk. De azért számunkra sem érdektelen, hogy az USA-ban többnyire az alacsonyabb jövedelmi helyzetű családok fiai és lányai állnak katonának. Nem lennék meglepve, ha ez nálunk is így lenne, ami azért érdekes kérdéseket vet fel az erkölcs és az esélyegyenlőség kérdését illetően (ti. helyes-e, hogy a szegényebbek inkább döntenek olyan szakma választása mellett, amely életük kockáztatásával jár).

Sandel új könyvében (What money can’t buy) kiterjeszti vizsgálódásait más területekre is, ahol a gyakorlati megfontolások érdekesen ütköznek az erkölcsiekkel. Csak néhány példa a sok közül: (1) komfortosabb börtöncella 82 dollár/éjszaka, (2) buszsáv használata csúcsforgalom idején 8 dollár, (3) indiai béranya igénybevétele 6250 dollár, (4) bevándorlás (zöldkártya) az Egyesült Államokba 500 ezer dollár, (5) egy veszélyeztetett, keskenyszájú rinocérosz kilövése 150 ezer dollár, (6) egy tonna szén-dioxid-kibocsátás 18 dollár.

És persze a fordítottja is igaz, pénzt is lehet keresni bizarr módszerekkel: (1) az ember homloka vagy más testrésze reklámcélokra bérbe adva 777 dollár, (2) részvétel gyógyszerteszteken 7500 dollár (a veszélyességtől és az okozott kényelmetlenségtől függően több vagy kevesebb), (3) sorban állni egy lobbista helyett a törvényhozás épülete előtt 15-20 dollár/óra.

Sandel tehát fellép a piac, a piaci megoldások mindenhatósága ellen, amelyek egyre inkább befonják a modern emberek életét. A 2008-as válság, a bankmentések és az ezek nyomán világszerte támadt felháborodás pedig meglehetős nyomatékot kölcsönöz véleményének. A válság egyik tanulsága, hogy a gazdasági hatékonyság, azaz a profitszempontok primátusának hangsúlyozása nem tartható. Túlságosan gyakran fordul elő, hogy a gazdasági hatékonyság és az erkölcsi megfontolás szembekerül egymással, és többnyire az utóbbi húzza a rövidebbet. Álláspontja szerint azonban vannak morális korlátok, amelyeket ha nem tartunk be, talán gazdaságilag hatékonyak leszünk, de az erkölcsi romlás kikezdi a demokratikus társadalmak alapjait.

Ajánlata, amit mi is megfogadhatnánk, a széles körű demokratikus vita, amelyet a társadalom tagjai folytatnak ezekben a fontos és érzékeny kérdésekben.

Egyébként az ausztriai népszavazáson a kötelező katonai szolgálat hívei szereztek ismét többséget.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.