Az európai liberálisok, Orbán és a hetedik cikkely

  • Tóth Csaba
  • 2015. október 14.

Liberális szemmel – Republikon

Mit tehet az Európai Unió, ha úgy véli, egy tagállam messzire került a demokrácia és jogállamiság közös európai értékeitől?

Rövid belpolitikai vita is kialakult múlt héten abból, hogy az Európai Parlament liberális frakciója (ALDE) Magyarország kapcsán az uniós alapszerződés hetedik cikkelyének alkalmazását vetette fel. E cikkely – az uniós alapértékek folyamatos és módszeres megsértése esetén – lehetőséget ad egy tagállam tagsági jogainak felfüggesztésére. Bár első pillanattól látszott, hogy az indítvány sikertelen lesz, a körülötte kialakuló vita a brüsszeli politikai viszonyokról és Magyarország megítéléséről is sokat elmond.

E vita mögött az az alapkérdés húzódik meg, hogy mit tehet – vagy egyáltalán tegyen-e valamit – az Európai Unió, ha úgy véli, egy tagállam messzire került a demokrácia és jogállamiság közös európai értékeitől.

false

Önmagában azonban e kérdés felvetése is árulkodik valamilyen Európa-képről. A „nemzetek Európájának” képviselői – azok, akik tágan értelmezik a tagállami szuverenitást – abszurdnak gondolják, hogy az Európai Unió bele akar szólni a tagállamok belügyeibe. A magyar jobboldal egy része esetén a felháborodás, az európai „kettős mérce” emlegetése ilyen esetekben nem egyszerűen cinizmus: Brüsszel beavatkozását nem csak Magyarország esetén ítélik el. E felfogásban az Európai Unió túlterjeszkedik mandátumán akkor, amikor választott kormányok belpolitikai döntéseibe szól bele.

Sokatmondó e tekintetben az, ahogyan a magyar jobboldal a határon túli magyarok kérdéséhez és törekvéseihez viszonyul. Aligha tagadná bárki, hogy a határon túli magyarok jogainak védelme a többségi társadalommal szemben a hazai jobboldal számára kiemelt jelentőséggel bír. Ám megoldást soha nem európai beavatkozástól, nemzetközi szövetségek kötésétől vagy brüsszeli nyomásgyakorlástól vártak: ehelyett a magyar állam eszközeivel igyekeztek „unortodox” megoldásokat találni. Bár a hazai kisebbségi kérdések kapcsán kialakuló vitákban esetenként elhangzik a „bezzeg a határon túli magyarokkal nem foglalkoznak a liberálisok és eurokraták” érv, valójában a hazai jobboldal viszonylag ritkán követelt e kérdésbe erőteljes európai beavatkozást.

Ez azonban csak az Európai Unió egyik felfogása. Sokak számára – és a legtöbb liberális idetartozik – az Európai Unió értékközösség is – amely közösség nem maradhat tétlen, ha úgy véli, egyik tagállama súlyosan eltávolodik a demokratikus normáktól. Ha Európa egyik alapja, hogy hasonló dolgokat értünk demokrácia, jogállamiság, szabad választások és alkotmányosság alatt, akkor mindezt valahogyan érvényesíteni is kell. Az Európai Unió – hangzik az érvelés – fő problémája éppen az, hogy miközben részleteibe menően szabályoz viszonylag kevéssé fontosnak tűnő kérdéseket, aközben a fontos és súlyos ügyekben gyakran csendben marad.

A 2010-es választások óta egyre hangosabbak azok a kritikák, amelyeket európai fórumokon az Orbán-kormánnyal szemben megfogalmaznak. Amikor a magyar miniszterelnök nyíltan beszél az illiberális demokrácia megteremtéséről, példaként állít nem demokratikus országokat és egyre inkább egy politikai centrumban központosítja a politikai hatalmat, az őszinte aggodalommal tölti el nemcsak a magyar ellenzéket, hanem az európai véleményformálók és politikai elit jelentős részét is – pontosan azért, mert úgy érzik, ezzel Orbán Viktor egy ki nem mondott, de létező európai konszenzust rúg fel. Mindehhez járul a magyar jobboldal retorikája, amit – főleg a belpolitikai fogyasztásra szánt hírek esetén – esetenként nagyon nehéz megkülönböztetni az összeesküvés-elméletek és a jobboldali radikálisok retorikájától.

false

 

Fotó: MTI

Ebben a helyzetben sokan szeretnék – Magyarországon és Brüsszelben egyaránt –, ha az Európai Unió „tenne valamit”. Sőt: a magyar intézményesített ellenzéket is sokan kritizálják, mert részvételével úgymond „legitimálja” a magyar kormány intézkedéseit. Ha a magyar ellenzék nem menne be a parlamentbe vagy bojkottálná a választásokat, mondják a kritikusok, Európa előbb-utóbb fellépne a magyar kormánnyal szemben.

Csakhogy az Európai Uniónak nincsenek opciói erre a fellépésre: a hetedik cikkely alkalmazását a többség túl durva és indokolatlan eszköznek tekinti – ám az unió jogrendje egyszerűen nem ismer ilyen esetekre „enyhébb” szankciókat. Így viszont maradnak a semmilyen következménnyel nem járó közlemények, határozatok és Twitter-bejegyzések, amelyek arra alkalmasak, hogy a magyar kormány az unióból érkező támadások rémével fenyegessen, ám ezen túlmenő következményük nincs.

Mindezek fényében a magyar kormány európai kritikusai eddig általában tartózkodtak a hetedik cikkely felvetésétől. Azt az eljárást, ami Magyarország tagsági jogainak felfüggesztésével járna, a hazai ellenzék sem támogatja: a szocialisták, de Fodor Gábor liberális pártja is ellenezte az európai liberálisok fellépését. Az, hogy az ALDE mégis beterjesztette, jól mutatja: Brüsszelben egyre kevésbé hisznek abban, hogy a magyar kormány ellenzékének belpolitikai szempontjait érdemes figyelembe venni. Ez viszont Orbánnak kedvez, aki európai kritikusait a korábbinál hitelesebben állíthatja be Magyarország ellenfeleinek.

A magyar kormány ellenzékének két módon lehet hiteles európai bírálatot sürgetni a kormánnyal szemben anélkül, hogy elkerülné a vádat, hogy Magyarországnak kíván ártani. Egyrészt olyan európai megoldásokat kell keresnie, amelyek a semmittevés és a hetedik cikkely között húzódnak; nem általában kell sürgetnie Európa fellépését, hanem erre konkrét ötleteket is érdemes ajánlani. Másrészt, reális alternatívát kell mutatni arra, hogyan képzeli a magyar ellenzék azt az utat, ahogyan az Orbán-kormány a magyar választók akaratából távozhat a hatalomból. A magyar kormányról végső soron a magyar választók mondanak majd véleményt – Európa ezt csak segíteni, de nem helyettesíteni tudja.

Figyelmébe ajánljuk