Márkus Eszter

  • Márkus Eszter

Márkus Eszter cikkei

Divattárggyá pinkesít

  • Márkus Eszter
A Magyar Nemzeti Galéria idén nyáron Frida Kahlo életmű-kiállítással folytatja a közönségkedvenceket bemutató blockbuster tárlatait. A korábbi, ígéreteiket teljesítő, többé-kevésbé szépen összerakott tárlatok után most sajnos nem sikerült hozni az eddigi színvonalat.

Üti, veri, rúgja

  • Márkus Eszter
Ausztria leghíresebb kortárs művésze, Erwin Wurm leginkább könnyen befogadható, humoros szobrairól ismert. A róla szóló szövegekben szinte minden esetben találkozunk ezzel a felszínes megjegyzéssel: művei viccesek és mindenki számára könnyen érthetők. Kifejezetten bosszantók az ilyen típusú leírások, Wurm művészete ugyanis minden hétköznapisága és divatos esztétikája ellenére mélyen konceptuális és metaforikus jellegű.

Anarchista gyűjtő

  • Márkus Eszter
A Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóterme szokatlan módon most egy magángyűjtő, Gyárfás Péter ügyvéd körülbelül negyven éve folyamatosan épülő és változó, kortárs magángyűjteményéből mutat be válogatást.

Letakart vámház

  • Márkus Eszter
A Kassák Múzeum elsődleges feladata és célja Kassák Lajos tárgyi és szellemi hagyatékának őrzése, emellett pedig a magyar és nemzetközi avantgárd és modernizmus egyik legfontosabb itthoni kutatóhelye.

Bányászok légies tüllökben

  • Márkus Eszter
Az elmúlt években feltűnően sok volt a láthatóan nem túlgondolt, a giccs bemutatásától sem visszariadó töltelék kiállítás a Ludwig Múzeumban. Ezek mellett azért láthattunk néhány hiánypótló életmű-kiállítást, illetve a környező, volt szocialista országok művészetét bemutató tárlatot. Az intézmény vállaltan egyik ki­emelt feladatának tartja a Közép- és Kelet-Európai művészeti színtér kutatását és bemutatását, Albánia és Koszovó után most Permanens forradalom címmel az ukrán képzőművészet nagyjából utóbbi másfél évtizedéből nyílt válogatás.

Néha sehogy, néha felszínesen

  • Márkus Eszter
Az MMA művészetelméleti tagozatának megbízásából idén februárban jelent meg Bárdosi Józsefnek, a váci Tragor Ignác Múzeum főmuzeológusának az 1960-nal kezdődött ötven év magyar festészetét feldolgozó monográfiája.

Zseni a vászon mögött?

  • Márkus Eszter
Az Uránia mozi már sokadik éve tűz műsorára opera- és színházközvetítéseket és képzőművészeti témájú dokumentumfilmeket. Utóbbiak közül a Phil Grabsky producer és dokumentumfilm-rendező nevéhez köthető Exhibition on Screen című sorozat darabjait is vetítik. Most először, a biztos sikernek számító régi nagy mesterekről készült filmek után a tavaly 80. születésnapját ünneplő David Hockney-ról forgattak izgalmasnak ígérkező, de csalódást keltően keveset mondó filmet.

Kövess minket: