Film

Zseni a vászon mögött?

Exhibition: David Hockney a londoni Királyi Művészeti Akadémián

  • Márkus Eszter
  • 2018. március 22.

Film

Az Uránia mozi már sokadik éve tűz műsorára opera- és színházközvetítéseket és képzőművészeti témájú dokumentumfilmeket. Utóbbiak közül a Phil Grabsky producer és dokumentumfilm-rendező nevéhez köthető Exhibition on Screen című sorozat darabjait is vetítik. Most először, a biztos sikernek számító régi nagy mesterekről készült filmek után a tavaly 80. születésnapját ünneplő David Hockney-ról forgattak izgalmasnak ígérkező, de csalódást keltően keveset mondó filmet.

Az 1937-ben Bradfordban született David Hockney festő (grafikus, díszlettervező és fotográfus) Nagy-Britannia jelenleg talán leg(el)ismertebb képzőművésze. Bár a mai napig pop-art művészként hivatkoznak rá, életművét sokkal inkább a folyamatos kísérletezés, rendszeres stílusváltások jellemzik. Festeni az akkor legelfogadottabbnak tartott absztrakt expresszionista és gesztusfestészet hatása alatt kezdett, azonban hamar áttért a figuratív festészetre. 1964-ben Amerikába költözött, legismertebb művei az ott bekövetkezett klasszicizáló fordulat után készült naturalisztikus életképei, portréi, amelyeken statikus melankóliával ábrázol­ja az amerikai gazdagok napsütéses, úszómedencés világát. Ezek után újabb expresszív fordulattal dekoratív, fauvista színekkel kezdte lefesteni a körülötte lévő világot, a percepció szubjektivitásának hangsúlyozása érdekében folyamatosan a tárgyakat, helyeket, személyiségeket leginkább kifejező ábrázolási módot keresve. Életműve a stílus, az egyéni világlátást közvetítő képalkotás problémáját járja körül, immár közel hat évtizede.

A film a zsánereket előszeretettel újragondoló Hockney két nagy, a Royal Academy of Artsban rendezett blockbuster kiállítását a középpontba állítva igyekszik bemutatni a művészt: a 2012-es A Bigger Picture és a 2016-os 82 Portrait and 1 Still-life a festő akkori legújabb tájképeit, illetve portrésorozatát vonultatta fel. A kiállításokon forgatott enteriőrsnitteket és interjúrészleteket Jonathan Jones és Martin Gayford művészetkritikusoknak, illetve Edith Devaney-nek, a Royal Academy kurátorának nem túl hosszú és nem túl informatív kommentárjai egészítik ki. Természetesen nem tudományos igényű filmről van szó, hanem szórakoztató ismeretterjesztésről, de sok szempontból még ezeknek a kritériumoknak sem tesz eleget.

Kellemes háttéranyagot ad egy nagyon fontos alkotónak a festészethez fűződő személyes viszonyáról, személyiségéről, a képalkotás iránti töretlen szenvedélyéről, kísérletező attitűdjéről és a világ iránti hihetetlen nyitottságáról. Hockney művészetének jellegéről, jelentőségéről, több évtizedet átölelő munkásságáról azonban nem tudunk meg szinte semmit. A feltehetően mélyinterjúnak szánt anyagból sikerült a lehető legközhelyesebb részleteket kiválogatni, bár a „nagy művészre” végig meghatódottan pislogó Tim Marlow bugyuta kérdéseire valószínűleg nehéz lehetett érdekesebb válaszokat adni. A kiállításon szereplő művekről (festményekről, iPad-rajzokról és többcsatornás videókról) készült nem túl sok és gyakran túl rövid ideig látható közelik helyett leginkább reklámra emlékeztető, a Royal Academy impozáns belső tereit és ezzel az intézmény jelentőségét hangsúlyozó felvételek kerültek túlsúlyba.

A késő 19. század végi, romantikus művészetfelfogásból eredő zsenikultusz, ami a szakmai és szellemi tudá­son túlmenően isteni eredetű kreativitáshoz és eredetiséghez köti az „igazi” alkotótehetséget, eltorzult formában máig meghatározza a szélesebb közönség képzőművészetekről alkotott felfogását, amit a filmipar, ha a témához nyúl, előszeretettel ki is használ. Jelen film ennek sajnos nagyon eklatáns példája: hiányzik belőle az a fajta kritikai, de legalább informatív kultú­ra­közvetítő szemlélet, ami nélkül üres, giccses látványossággá, szépelgéssé alacsonyítja a képzőművészetet. A festészet szerepe, helye a kortárs művészetben nagyon fontos kérdés, Hockney egész életműve bizonyos szempontból erre adott folyamatos reflexió. Ezzel szemben itt az alkotót szinte minden progresszív művészeti jelentőségétől megfosztva mutatják be. Eltekintve néhány izgalmasabb megszólalástól Hockney és a művészeti szakemberek részéről, a film végül mégis inkább egyfajta „zseni a vászon mögött”, „pillantás a kulisszák mögé” típusú, a kellő mélységet sajnos nélkülöző bulváranyag.

Pedig hiánypótló lenne, ha a Michelangelo–Bosch–Monet–Van Gogh-féle szupersztárrá előléptetett festők mellett a 20. század második felének egy fontos képviselőjét is méltó módon mutatnák be. A film valószínűleg megfelelő lenne kiegészítő anyagként a szóban forgó kiállításokon, de portréfilmnek nem elég mély, látványosságnak nem elég látványos. David Hockney művészete sajnos ebben a formában nem tűnik többnek szép, színes, esztétizáló festészetnél.

Uránia Nemzeti Filmszínház, február 10. (A következő vetítés március 11., 17 óra)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”