Kiállítás

Letakart vámház

Albert Ádám: Minden a mienk!

  • Márkus Eszter
  • 2018. június 24.

Képzőművészet

A Kassák Múzeum elsődleges feladata és célja Kassák Lajos tárgyi és szellemi hagyatékának őrzése, emellett pedig a magyar és nemzetközi avantgárd és modernizmus egyik legfontosabb itthoni kutatóhelye.

Az óbudai kiállítótérben azonban néha kortárs alkotók kiállításával is találkozni, olyanokéval, akik közelebbről vagy távolabbról, tematikusan vagy esztétikailag összekapcsolhatók a magyar modernizmus hagyományaival. Most júliusig az itthoni konceptuális művészek középgenerációjához tartozó Albert Ádám egyéni kiállítását nézhetjük meg.

Albert Ádám azok közé a képzőművészek közé tartozik, akiket legújabban a „kutató művész” címkével szokás ellátni. A kortárs művészet szerepéről vagy milyenségéről szóló fejtegetésbe belemenni végeláthatatlan feladat, annyi azonban bizonyos, hogy a kutató művész típusa az utóbbi időben kifejezetten divatos. A kifejezés nagyon leegyszerűsítve azokra az alkotókra vonatkozik, akik tárgy- és képalkotó praxisuk szerves részének tekintik egy őket foglalkoztató, általában társadalmi, történeti és/vagy politikai téma módszeres kutatását, a végeredményt, a jelentést pedig a kutatói és alkotói produktumok együttesen alkotják. A társadalom- vagy természettudományok egzakt, „száraz” módszertanával szemben a művészi gondolkodás új összefüggésekre, megközelítési lehetőségekre hívja fel a figyelmet, az objektív kutatás és a szubjektív alkotói magatartás együttműködése pedig nagyon izgalmas eredményeket képes a felszínre hozni.

Albert ezt a fajta kutatásjellegű művészetet műveli, és témaként is a tudás-előállítás, tudásmegosztás kérdése foglalkoztatja, általában történeti kontextusban. A feldolgozandó témát az egyébként (a képzőművész mellett) történész végzettségű Albert a neki fontos szempontok szerint a lehető legalaposabban kikutatja, majd a maga képzőművészi látásmódjával kiválasztott aspektusokra koncentrálva hozza létre egymással kommunikáló, felismerhető esztétikájú műveit.

Az Adytól kölcsönzött Minden a mienk! címet viselő kiállítás a Tanácsköztársaság propagandájának vizuális aspektusaival foglalkozik. A 133 napot megélő rendszer a társadalom és gazdaság teljes és radikális átalakításának igényével lépett fel. Ennek a kommunista utópiának a felmutatásában kitüntetett szerepet szántak az ideológia kézzelfoghatóvá tételének, aminek egyik legközvetlenebb és -hatásosabb eszköze az emberek érzékileg megtapasztalt környezetének átalakítása. Albert már korábbi projektjeiben is foglalkozott a kulturális emlékezet és a tér kapcsolatával, a konkrét hely mint szimbólum kérdésével. Az első terem műtárgyainak kiindulópontja az ideológia és az esztétika összekapcsolásának egyik
leginkább reprezentatív eseménye, 1919. május 1-je. A felvonulás útvonalának egyik szimbolikus gesztusa volt a hídfők, a hidakon még álló vámházak, illetve az egy hónappal azelőttig csupán a felsőbb társadalmi rétegek számára fenntartott és pénzért látogatható Margit-sziget bejáratát jelző építmények letakarása. A vizualitásukban és funkciójukban is a korábbi rendszerhez kötődő felépítményeket efemer, a baloldali eszmékkel társított letisztult, geometrikus modernista formákkal takarták le, ezekről láthatunk a kiállításon archív fotókat, illetve Albert különféle, szintén szimbolikával terhelt anyagokból elkészített tömbszerű „makettmásolatait”, ezek mellett pedig az ikonikus vörös kalapácsos ember rajzát tervező Bíró Mihály pénztárcájáról készült hatalmasra nagyított fényképet. A belső terembe egy, a korabeli drapériákat idéző ólomüveggel kitöltött fémállványzat, elfalazást, eltakarást jelképező „függöny” megkerülésével juthatunk. Egy felásott lóversenypályán épp palántákat ültető kertészek fényképe a hozzá tartozó stilizált pályamakettel, a sarokban Widder Félix 1894-es „kisajátított” gipsz lófejtanulmánya, körülötte az „Egy szög miatt a patkó elveszett” kezdetű angol népdalt illusztráló patkószögekkel a „régi rend” egyik legalapvetőbb reprezentációs szimbólumát, a lovat tematizálja, felidézve egyebek közt az első világháború utáni élelmezési gondok enyhítéseként termőfölddé alakított lóversenypályákat, ami akkor egyértelműen az arisztokrata osztály elleni szimbolikus gesztusként volt értelmezhető.

A történelmet „használó” művészeti stratégiák jellemzően valamilyen kritikai nézőpont bevonását tűzik ki célul, a múlt eseményeit a jelen kultúrára, társadalomra vetítve. Ilyen az Albert Ádám által vizsgált hatalmi reprezentáció, a politikai propaganda problémája is, vagy az örök kérdés: hogyan viszonyul a művészet az őt felhasználó hatalmi gépezethez? Albert egyébként különösen szép tárgyait általában nagyon erős stilizáltság és letisztultság jellemzi, éppen emiatt nem is mindig alkalmasak arra, hogy önmagukban kommunikálni tudják azt a rengeteg összefüggést, amit a tárgyalt téma előhív. Ízlés kérdése, ki hogyan áll az olyan kiállításokhoz, ahol a mellékelt (nem rövid) kísérő kiadvány nélkül nem sokra menni, itt azonban még emellett is folyamatosan váltogatnunk kell a berögzült konkrét-verbális, a metaforikus és az érzékien vizuális kommunikációs síkok és logikák között. A gyakorlatilag egy nagy összetett installációként működő kiállítás tehát elég sok feladatot ró a befogadóra, de a mai kép- és információdömpingben egyébként is szükséges a minél komplexebb dekódoló rendszer. Ha ezzel a tudattal és a kortárs minimalista esztétikát értő és szerető szemmel megyünk végig Albert Ádám kiállításán, akkor ha minden nem is, de mindenképpen több lesz a miénk, mint amivel elindultunk.

 

A kiállítás július 1-jéig tekinthető meg a Kassák Múzeumban.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”