Kiállítás

Nem ellenség a japánkeserűfű

Utazás vaktérképpel

  • Márkus Eszter
  • 2018. július 21.

Képzőművészet

Az utóbbi évek kaotikus kultúrpolitikájának egyik igen szembetűnő hozománya, hogy a progresszív kortárs művészet egyre kevésbé, és ha igen, akkor is random módon reprezentált a nagyobb intézményekben. Helyettük viszont az egyébként nem túl virágzó hazai piacon a kortárs galériák mintha átvállaltak volna valamit ezeknek a szerepéből, és egyre többször adnak helyet nem csak a saját művészei­ket szerepeltető, kisebb, de kifejezetten izgalmas kurátori kiállításoknak. Ilyet nézhetünk meg most az itthoniak közül egyébként is a legjobbak közé tartozó Kisterem Galériában. Gadó Flóra kurátor Utazás vaktérképpel című tárlatán négy külföldi és két magyar alkotótól válogatott a sok szempontból releváns otthon, utazás (legyen az a globalizációhoz kapcsolható önkéntes vagy kényszerű migráció), hazatérés témaköréhez kapcsolódóan.

Az első teremben rögtön egy kistermes művész, Gosztola Kitti Pálinkás Bence Györggyel közös munkája fogad minket. A régebb óta futó Vad kert utópia című projektjükbe kapunk betekintést, aminek keretében az úgynevezett idegenhonos inváziós növényfajokkal foglalkoznak. Az antropocén letargia és hozzá tartozó pusztulásesztétika kezd kimenni a divatból, helyette egyre többen foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogyan lehetne túllépni az ember/társadalom vs. természet évszázadok óta fennálló oppozícióján. Ebbe a narratívába kapcsolható a Vad kert utópia is: a történet szerint a japánkeserűfüvet, amely egy mesterségesen betelepített, de veszélyesen túlszaporodott faj, nem az ember által megbolygatott ökológia kiirtandó elemének tekintik az alkotók, hanem beillesztik az entrópiára törekvő ökoszisztéma egészébe. A japánkeserűfű veszély helyett energiaforrássá és alapanyaggá minősül. A kiállítás ideje alatt workshopokon készíthetünk belőle kunyhót, ételeket és hangszereket, szembenállás helyett az alkalmazkodás hozzáállását magunkra véve.

Az Anca Benera–Arnold Estefán művészpáros No Shelter from the Storm és The Last Land című munkái szintén itt kaptak helyet.
A fekete-fehér videomunkán a művészek az erdőirtások nyomait magukon viselő erdőkben sétálnak. Az egyszerű megfogalmazású, de nagyon komplex asszociációs mezőt előhívó film megidézi a civilizációból való kivonulás sokak számára egyre vonzóbb, de talán nem is létező lehetőségét, az erdő mint természeti vagy ember által okozott krízishelyzetekben régen még lehetséges menedékfunkcióját. A videó alatt a Where Have All the Flowers Gone című hatvanas évekbeli háborúellenes dalt dúdolják, beillesztve a munkát egy tágabb történeti társadalom- és ökopolitikai keretbe, felvetve a hatalom természetre gyakorolt, általában negatív hatásának kérdését. Ezt árnyalja tovább a mellette kiállított diagramszerű ironikus objekt, amellyel a Föld utolsó, senkihez nem tartozó területének, Marie Byrd Landnek akkora részét jeleníti meg, ami egy emberre jutna, ha valamiféle utópisztikus szituációban az emberiség tagjai között egyenlően lenne felosztva.

A galéria másik terében a nemzetközileg is valóban nagy névnek számító, iraki származású Hiwa K-nak a tavalyi Documentán bemutatott munkáját láthatjuk. A művész a Pre-Image (Blind as the Mother Tongue) című videóban 18 évvel ezelőtti, Iraki Kurdisztánból Németországba tartó migrációjának különféle helyszíneire tér vissza, ahol egy, az orrán egyensúlyozott, különféle irányokba néző visszapillantó tükrökkel felszerelt bottal sétál. A szimbolikus gesztus az otthon elvesztésével járó bizonytalanságot, instabilitást vizualizálja, mindezt a művész szintén töredezett, költői kommentárja – utazása megrázó történetének beszámolója – kíséri.

A Nagyszebenből származó Alex Mirutziu a román kortárs művészet fiatal, de már nemzetközileg is sokat kiállító generációjához tartozik. A magyar nézők találkozhattak vele az Új Budapest Galériában és a Trafó Galéria Gondolatplasztika című előadás-sorozatán is, most a Units of Survival című 2016-os sorozat darabjait állította ki. Saját utcájában talált, lebontott épületek darabjait alakította objektekké, visszapillantó tükröket és kifakult polaroid képeket applikálva rájuk. Az egyébként főleg performatív médiumokkal dolgozó művész itt látható, nem túl eredeti eszközökkel operáló, a fentebb említett nosztalgikus romlásesztétikába illő tárgyai talán a kiállítás leggyengébb darabjai. Pedig egy kifejezetten jó kiállításról van szó, de mégis eszünkbe juttatja a tematikus kurátori kiállítások egyik visszásságát, amikor a pontosan körvonalazott koncepció alapján kiválogatott művek elsődleges szempontja a témának való megfelelés és a minél nevesebb művész szerepeltetése, akár annak feladásával, hogy a minőségi szempontok is egyenlő súllyal essenek latba.

Kisterem, Bp. V., Képíró u. 5. A kiállítás megtekinthető július 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.