Szombat esti láz

Tasnádi István: East Balkán

  • Csáki Judit
  • 2012. február 3.

Színház

Aki tudja, hogy Shakespeare kire-mire utalt - de az is elég, ha annyit tud, hogy utalt valakire-valamire -, amikor megírta a III. Richárdot, az tudja, hogy a színház a jelen idő művészete. És anyaga, az úgynevezett kortárs dráma megannyi Zeitstück. Aztán olyik fennakad az öröklét szitáján.

Aligha van ma bárki, akinek a Bárka előadásának címéről ne jutna eszébe az egy évvel ezelőtti tragédia a West-Balkánban. Tasnádi István nem színdarabot írt belőle, hanem olyan előadásszöveget, amely ugyan ezer szállal gyökeredzik a tragédia tényanyagában, a sajtóban, a közösségi oldalakon, a fórumokon burjánzó-forrongó beszámolókban, de mégis erősen "felszáll" belőle - és ez már Vidovszky György színháza.

Különleges képződmény. Vidovszky sok fiatallal dolgozik, gyerekekkel leginkább; a drámapedagógia, drámajáték felől érkezett rendező azonban nem didaxisban, hanem színházban utazik. A "régi" Pál utcai fiúk (most fogja újra megrendezni Kaposváron), A legyek ura, a Zendülők, az Istentelen ifjúság ugyan mind a fiatal nemzedék problémáival foglalkozik, az ő morális, egzisztenciális és öndefiníciós konfliktusaival, de a kontextus mindig a mi úgynevezett felnőtt világunk, melyre nemcsak a felelősség, hanem már a rákérdezés, a kimondás terhe is nehezedik. A fiatalok, akikkel Vidovszky dolgozik, nem bájos-lelkes amatőrök, még akkor sem, ha státus szerint azok: színészi munka és alakítás van elvárva tőlük, és rendezőileg, valamint színészpedagógusként is belepakolva annyi munka, ami ennek megvalósításához szükséges. Nem apellálnak a nézői jóindulatra, nem kell leszámítani ezt-azt; noha kétségtelenül előfordul, hogy egy szerep megformálásának legerősebb eleme a figura, vagyis a szereplő civil svádája. (Nem véletlen, hogy Vidovszky hajdani gyerekszereplői közül többen immár profi színészek - fegyelmezettségükkel, pontosságukkal és alázatukkal "lógnak ki" kollégáik közül.)

Az East Balkán voltaképpen azt mutatja meg, hogyan szórakoznak, hogyan vannak együtt a fiatalok, a gyerekeink. Tasnádi a szövegben gyakran használ narrátort - a szereplők valamelyikét -, s az így nyert elidegenítés, noha az előadás kezdetén nehézkesnek, mesterkéltnek tűnik, lassanként éppen nem elválaszt, hanem összeköt bennünket ezzel a számunkra már nyilván távoli világgal. Nem a pia, nem a drog, nem az erőszak felmutatása általi elrettentés a cél, hanem épp ellenkezőleg: a meghökkentően természetesnek ábrázolt világ ekként való tudomásul vétele. Mert ez vezet a kérdésekhez - és Vidovszky színházának ez a lényege.

Kérdez. Nem szavakkal, még csak nem is "ráutaló" színházi eszközökkel, hanem immanensen és logikusan. Ott van előttünk például a liberális, megengedő szülő mintája, aki épp azzal látszik véteni, hogy sosem tilt; a gyereke ettől hiszi azt, hogy nem is aggódik érte. És miután ezekben az ügyekben mindig szívesen hagyatkozunk az össztársadalmi ítéletre, a globális tehetetlenségre - hisz addig sem kell saját emlékeink nyomasztó felidézésével foglalkoznunk, hiszen ki-ki órákig tudná sorolni, mutatis mutandis, ha merné -, ez az előadás (is) kell ahhoz, hogy egyéni, saját és sajátos felelősségünk is megmutatkozzék. Hiszen "életveszélyes kalandjaik" valóban veszélyesek az életre, és sem korlát, sem "sorvezető" nem mutatkozik a terepen. Nem csoport, réteg és nemzedék tobzódik a felszínes (nem is felszínesebb, mint a tévét bámulni, sőt) és tömeges szórakozás vadhajtásaiban, hanem egy-egy tinédzser issza le magát vacak löttyökkel, egy-egy fiatal kapkod speed után, és gyerekeink a barátaikkal osztoznak a jointon.

Az előadás domináns eleme a Heike Vollmer által tervezett díszlet: egy fejre állított háztető, amely változatos mozgásokra képes: forog, nyílik, takar. A szerkezet belsejében nehézkes, óvatos mozgás szükséges: gerendákon szökell, ugrik és lépdel minden szereplő. A stilizáció szinte föl sem tűnik, de léte mégis fontos: a dialógusok éppen így hajlanak el a naturális helyzetektől, és adnak lehetőséget a reflektált játékra.

Ismert vagy kitalálható helyzetek; olyan sorsok részletei, melyek középpontjában a hét végi lazulás, ki- vagy bekattanás áll, a nyomulás, hogy minél többet, minél jobban és minél gyorsabban... Nem csupa elkallódott, hiányos családban nevelt, hátrányos helyzetű fiatal (ők meg sem engedhetnék maguknak az ilyesmit), hanem fókuszálatlan, bizonytalan és keresgélő fiúk és lányok. A háttérben legtöbbször a szerető szülők.

És a tragédia a végén, a West-Balkánban történtek fölidézése egy, a közösségi portálon megjelent beszámoló alapján, de beágyazva e fura, szürreális elemekkel és fordulatokkal is megtűzdelt éjszakai alámerülésbe. Kereshetjük a felelőst, persze, de Vidovszky rendezése nem erre fut ki, hanem arra, hogy saját kérdéseinkkel egészítsük ki az övéit, hogy magunkban keressük, mit is tehetnénk. Ilyenformán jófajta interaktív színházat látunk - nem hagy nyugodni, a vége után sem.

A színészek jók: Dévai Balázs, Varga Anikó, Vitányi-Juhász István és a többiek hisznek abban, hogy az ügy deklarációjánál fontosabb színházat csinálni belőle. A hárfán Ivánovics Beatrix penget nyugtalanító, sejtelmes zenét, a fények hol takarnak, hol kiemelnek; minden azt célozza, hogy találjunk már ki valamit, itt, ahol még a Balkán is east.

Bárka Színház, december 1.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

A gyáva nyúl

Elvégeztetett: kedden délelőtt Petr Pavel államfő aláírta Andrej Babiš miniszterelnöki kinevezését, immár semmi akadálya az új cseh kormány megalakulásának. Bár a szeptember második felében megtartott parlamenti választás után Babiš gyors kormányalakítást ígért, láthatóan nem sikerült betartania: ez­irányú erőfeszítései hosszúra nyúltak, s néha egészen komikus epizódokat produkáltak.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.