A Karácsony-kampány és a stáb titkai: így jött össze a győzelem

Belpol

Beépültünk Karácsony stábjába, hogy belülről kövessük a kampányt. Ízelítő a friss Magyar Narancsban megjelent terjedelmes, de izgalmas riportból.

„A jelölt”, ahogy maguk között Karácsonyt nevezték stábjának tagjai, majdnem mindennap megjelent a reggel 8 órási értekezleteken, ahogyan a központi kampánystáb legfontosabb tagjai is: volt újságírók, kommunikációs szakemberek, programkoordinátorok, politológusok, elemzők. Ők ültek reggelente kimerülten, de lelkesen a szórólaphegyek, Karácsony Gergely-es sárga kabátok, kávésbögrék között arról vitatkozva, hogy mi legyen a következő lépés.

A központi kampánystáb 15-20 emberből állt, főként olyanokból, akik a Párbeszédnél dolgoznak, de többen érkeztek kívülről is. Munkájukat két kampányfőnök fűzte össze: Dorosz Dávid, egykori LMP-s képviselő, aki később a Párbeszédbe is követte Karácsonyt. Később kissé eltávolodott a magyar politikai élettől, élt az Egyesült Államokban és céget alapított, majd miután idén januárban kiszállt az üzleti életből, csatlakozott Karácsony csapatához.

A másik kampányfőnök Gál J. Zoltán volt újságíró volt, aki 2002–2008 között az MSZP képviselője volt, egy időben Medgyessy Péter és Gyurcsány Ferenc miniszterelnökök legszűkebb stábjához is tartozott, majd 2010 és 2017 között a Vasárnapi Hírek főszerkesztője lett. Ő már a tavalyi országgyűlési választások kampányában is együtt dolgozott Karácsonnyal. „Megmondtam neki, hogy csak akkor tudok segíteni, ha beledöglik. Így is lett, rengeteget dolgozott, de megcsinálta” – mesélte Gál, aki a stratégia és a kommunikáció irányítása mellett a szövegekkel és a hosszabb beszédekkel is foglalkozott. Mint Karácsony elmondta, soha senki más szövegét nem tudta eddig elmondani, csak azt, amit saját maga írt; Gál az első, akivel ez a fajta összhang megvan.

Precíz targetálás

Precíz targetálás

Fotó: MTI/Kovács Tamás

 

A csapathoz tartozott továbbá Murányi András, a Népszabadság volt főszerkesztője, aki 2018 októbere óta a Párbeszéd kommunikációs igazgatói posztját is betölti. Ő egy 12 fős csapatot irányított operatív menedzserként: volt, aki a rendezvényekért felelt, volt, aki a szövegekért, volt videós, több sajtómunkatárs és négy fő, aki a közösségi médiafelületekkel foglalkozott.

Ibolya Tamás, aki korábban Dániában diplomataként, majd a dán új baloldali párt kötelékében dolgozott a kampány krónikása lett; Balogh Samu várostervező pedig a program megírásáért felelt. Róna Dániel politológus a közvélemény-kutatások kielemzéséért felelt, a Republikon Intézet több munkatársa pedig stratégiai és politikai tanácsadói szerepben vettek részt a központi kampánystáb munkájában.

A nagyjából 160-165 milliós költségvetésből összehozott kampányban több olyan kampánytechnikát alkalmaztak, amit eddig az ellenzék még nem.

Arról, hogyan érintette őket Kálmán Olga előválasztási indulása, hogyan tudták megtartani Karácsony "szomszédfiú" imidzsét és hogyan tudtak igazodni az egyre durvuló kampányhoz, vagy arról, hogy szerintük mi az az egy dolog, amiben Karácsony hasonlít Orbánhoz, a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatnak bővebben.

A lapra itt lehet előfizetni:

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.