A filmtörténet legjobb női 1.: 60-as évek

  • narancsszem
  • 2013. május 16.

Narancsszem

Platinaszőke svéd szépség, a vörös blokk pimasz fekete bandavezére, mesekönyvek tündérkéje és a többiek: ezek a csajok voltak ránk a legnagyobb hatással a 60-as évek filmjeiben.

Bibi Andersson

false

Platinaszőke svéd szépség nélkül egyetlen lista sem lehet teljes, s bár Liv Ullmann és Bibi Andersson sokáig fej fej mellett haladt (képünkön is Liv fogja Bibi szép fejét), merőben szubjektív okokból végül a Persona kevésbé híres sztárja lett a befutó. Esztéták tucatjai építették egzisztenciájukat arra, hogy felfejtsék Bergman leghíresebb filmjének rejtett jelentéseit (egzisztencialista horrorfilm?, ja, ja persze), de mi egészen más esztétika (szőke és svéd) szerint rangsorolunk. Bibi Bergmannál volt a legszebb, a nagy amerikai filmrendezők (Robert Altman, John Huston) csupán az importált svéd szépséget látták benne.

Brigitte Bardot

false

Megkerülhetetlen szereplő ezen a listán. Alighanem még azok fejében is megfordul, hogy döbbenetes tökéletességét közvetlen istenbizonyítéknak tekintsék, akiket egyébként nem a szőke heroinák mozgatnak meg leginkább. Hatalmas ikonná válását jól mutatja, hogy a 60-as években két filmben (Magánélet, Kedves Brigitte) is saját magát alakította. Ekkor játszott ugyanakkor Godard-nál is… de a rendezők személye az ő esetében fölöttébb mellékes volt: a lényeg, hogy amint feltűnt a vásznon, galambok ültek mindjárt a verebekhez.

Karen Black

false

Valami New Orleans-i kupiban szedtük fel, a Szelíd motorosokban. Fonda és Hopper egy rettenetes, ónémet bútorokkal berendezett szobában várakoznak, amikor a madám bevezeti őt és kis társnőjét. Hopper mellé penderül – egy fejjel magasabb, neccharisnyás lába hosszú, mint az álom, ami mindjárt következik. Vágás után a híres temető még híresebb drogjelenete jön: Karen Black pedig elhozta Magyarországra Amerika szirénhangját, a megtalált kurvát és az elveszett anyát. Egy évvel később, Jack (Nicholson) oldalán az Öt könnyű darabban, ahogy az út menti bolhafészekben lehuppan az ágyra… mindenki tudta, az ott egy másik bolygó, a karjai közt pedig egy másik világegyetem.

Claudia Cardinale

false

A Rocco és fivéreitől felfelé Európa formás lábai előtt hevert; a szépségét szicíliai ősöktől öröklő színésznő 20 éves volt, amikor Visconti először szerepeltette Delon mellett (a Roccóban), 24, amikor a napra lehetett nézni, de rá nem a Belmondo nevével fémjelzett Cartouche-ban, és nem volt még 25 sem, amikor Visconti ismét rá gondolt (meg Delonra) A párduc elkészítésekor. A felliniánusok a 8 és félben zúgtak bele visszavonhatatlanul, a westernrajongók emlékezetéből pedig a Volt egyszer egy Vadnyugat óta kitörölhetetlen.

Geraldine Chaplin

false

Ha hatvanas évek, akkor Párizs, ha Párizs, akkor ő, ül egy teraszon, valami divatfotózásról esett be, kér egy tejeskávét, és rágyújt egy olyan cigarettára, amit mi itt még nem is láttunk. Geraldine Chaplin nem kora tucatszépsége, nem Twiggy és még csak nem is Brigitte Bardot, neki titkai vannak, ő megfoghatatlan, éteri és gyönyörű. S mindemellett jelen díszszemle nyilvánvalóan egyik, ha nem a legjobb színésznője, aki ugyanolyan igéző volt elárult fiatal orosz feleségnek, mint spanyol mater familiasnak, s ugyanolyan szépséges volt bakfisnak, mint ezerráncú idős hölgynek ma.

Julie Christie

false

A brit szőkeség, a swinging 60’s néven elhíresült londoni ledér idők ikonja és poszterarca világéletében túl szép volt bármiféle realista irányzathoz, a brit free cinemának azonban így is, tökéletesen is jó volt; a Hazudós Billy után jött a Darling, melyben már kicsit sem kellett titkolnia, hogy világszép. Megbabonázta Truffaut-t (451 Fahrenheit) és Warren Beattyt (őt a magánéletben is), és levetkőzött Nicolas Roeg kamerájának: a Ne nézz vissza nemcsak a horrorisztikus útifilmek, hanem a meztelenkedő hírességek kategóriájában is igen előkelő helyen szerepel.

Audrey Hepburn

false

Hatalmas barna szemeivel és finoman másvilági törékenységével Audrey Hepburn olyan volt, mintha a szomszédunkban lakó, kedves-helyes leányka mesekönyvbe illő figurává változott volna át az éjszaka során. Filigrán testén hordott fekete Givenchy-ruhája (Álom luxuskivitelben) a filmtörténet egyik megkérdőjelezhetetlen fétistárgya maradt, Audrey pedig most is elsőként jut eszünkbe, ha azt halljuk valahol, hogy tündérszép színésznő.

Vera Kresadlová

false

Dehogy volt még a Jirka gyerek a nagy Jiří Menzel, amikor 1966-ban a Bűntény a leányiskolában című szkeccsfilmben a címadó epizódot rendezte Josef Škvorecký
írásából. Ebben a kis darab Menzel még olyan volt, amilyen aztán később soha, önfeledt és szertelen, pont olyan, mint hősnője az iskolai, fekete szerkós – szügyig a komcsiban jártunk – lánybanda megállíthatatlan főnöke. Hosszú combú, pimasz képű, vagány és szédítő fekete förgeteg, akiről tudod, hogy úgy is elragad, röpülsz vele, majd elejt, s visszafelé még rád is tapos. Mégis csak lesed, hogy ragadjon már el… Ilyen csajok nem teremtek tömegével akkoriban a világ boldogabbik felén sem, nemhogy a vörös blokkban. Vera Kresadlová a konszolidáltabb szerepeiben (Intim megvilágításban, Pacsirták cérnaszálon stb.) is ezt hozta, ment minden rendesen, aztán egy hirtelen mozdulat, amiben újra ott mélylett a fekete örvény…

Monica Vitti

false

A modern európai művészfilm női arca szabálytalan, kiismerhetetlen szépségével hipnotikussá formálta Michelangelo Antonioni örök érvényű bánatfilmjeit, melyekben többnyire az ürességtől szenvedő, jobb sorsra érdemes fiatalasszonyokat alakított. Ha kellett, vígjátékokban is helytállt, de a nem halálosan komoly mezőnyből – a korszakra most visszanézve – leginkább egy csodálatosan önfeledt, gátlástalanul giccses képregény-adaptáció, a Modesty Blaise címszereplőjeként emelkedik ki.

Marina Vlady

false

Ismerünk olyanokat, akik gyerekkorukban ötször is megnézték (egy héten) Bernard Paul egyebekben méltán elfeledett Idő a magánéletre (1969) c. művét, mert volt benne egy – a maga nemében hosszúnak számító – jelenet, amiben teljes és fedetlen szépségében mutatkozott meg a művésznő. Sőt még fogdosta is valaki! Valóban lenyűgöző volt, holott volt az bármilyen gyönyörű, Marina Vlady mégis az arcával, a szemével tett csodát! Piha, tesz a mai napig. A boszorkány az ötvenes években készült, a szívünknek oly kedves Sirokkóval (sose felejtjük takaros bekecsét benne) indultak a hetvenesek, de ő maga a hatvanas évek, amikor látjuk még az ártatlanságot, de már mellészegődik egy láncdohányos, nyilvánvalóan alkoholista ruszki halálraítéltnek.

Sorozatunkat hamarosan folytatjuk a 70-es évek szépségeivel!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.