Értelmetlen tákolmány Orbán Viktor Alaptörvény-módosítója

Publicisztika

Több sebből vérzik az a módosító, amit Orbán Viktor Facebook-videója alapján nyújtott be az Országgyűlésnek az igazságügyi tárca. Nem csak azokra lő, akikre elvileg lőni akar, de legalább nem is talál el mindenkit, akire célozna.

Orbán Viktor miniszterelnök csütörtök este úgy gondolta, megmenti az ország valamennyi kiskorúját – elvégre ő miszlikbe, nem is, sokkal inkább misz-lik-be vágná azt, aki hozzányúl a gyerekeihez vagy az unokáihoz. Be is nyújtotta az Alaptörvény soron következő módosítását, amely szerint kész, vége, többet nem adhat kegyelmet a köztársasági elnök pedofiloknak.

Kár, hogy a miniszterelnök sosem praktizált jogászként, különben – ha mással nem is – azzal mindenképp tisztában lenne, hogy nem olyan egyszerű azért a jogszabályok szövegezése. Még akkor sem, ha csak egy nyúlfarknyit teszünk hozzá hatályos jogszabályokhoz. Az is lehet persze, hogy azt hiszi, már annyira jól megy neki az ország irányítása, hogy az Alaptörvényt is elengedett kézzel tudja módosítani.

Ehhez képest egy kicsit mellé ment az általa – nem is általa, hivatalosan az igazságügyi tárca által – benyújtott módosító. Csak bízni lehet abban, hogy az igazságügyi minisztériumnak nem sok köze volt azért ehhez a dologhoz. A benyújtott módosító a következő:

„(8) A köztársasági elnök a (4) bekezdés g) pontjában foglalt egyéni kegyelmezési jogát a kiskorú személy sérelmére elkövetett szándékos bűncselekmény esetén nem gyakorolhatja.”

Na most, ebbe nemcsak a pedofilok tartoznak bele. Mondhatjuk ugyan, hogy tökmindegy, rohadjon le a keze annak, aki fiatalkorút bánt. Ám ha így megy át az Országgyűlésen a szöveg, így lép hatályba az Alaptörvény módosítója, akkor az egy csomó olyan esetre is vonatkozni fog, amit biztosan nem akarunk ilyen keményen büntetni.

Például akkor is megtörténik a kiskorú ellen elkövetett bűncselekmény, ha tizenhat-tizenhét éves tinik pucér képeket küldözgetnek egymásnak, és ez kiderül, esetleg nyilvánosságra is kerül. Ha egy dühös szülő feljelentést tesz, eljárás indul, akkor egy kölyök börtönbe kerülhet és ott is marad. Pedig csak irtózatosan hülye volt. A köztársasági elnök pedig nem adhat neki kegyelmet, ott lesz a flepni, hogy ő tulajdonképpen bűnöző.

Hasonló történne azokkal a szülőkkel, akik halálos beteg, szenvedő, kiskorú gyereküknek segédkeznének a kegyes halálban.

Nem kell egyetérteni ezekkel a szülőkkel, de az biztos, hogy ha őket elítéli a bíróság emberölés miatt, akkor nem kaphatnak kegyelmet. Nem elég, hogy halott lesz a gyerekük, emellett még bűnözők is lesznek.

Biztos, hogy ez annyira jó lesz? Biztos, hogy ez a cél? Mondhatjuk, hogy ahol fát vágnak, ott hullik a forgács, hát majd kicsit rosszul járnak mások is, a lényeg, hogy bűnös ember felmentést ne kaphasson. Ám még ez sem garantált. A szöveg szerint ugyanis akkor nincs helye a kegyelemnek, ha a sértett kiskorú. Ám K. Endre – és általában a hozzá hasonló, ügyeket eltussoló, kummantó és bűnösöket mentegető emberek – által elkövetet cselekménynek nincs sértettje. Ő nem a gyerekek ellen cselekedett, hiszen ez a személy a zaklató, a pedofil maga. A falazásnak, hazudozásnak nincs sértettje.

Ez azt jelenti, hogy K. Endre eme Alaptörvény-módosítást követően is nyugodtan benyújthat – vagy benyújthat más helyette – kegyelmi kérvényt, mert azt simán megkaphatja a jövőben is.

Mindennek fényében nem igazán tudni, mit is akar a miniszterelnök: kinek akar és kinek nem akar kegyelmet adni. Ha így lép hatályba a módosítás, akkor csak részben éri el a célját, részben azonban kárt is okoz.

A Novák Katalin kegyelmezési botrányával kapcsolatos összes cikkünk ide kattintva érhető el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.