Vajon kinek kémkedett a bírósági takarítónő, akinek Novák Katalin kegyelmet adott?

Publicisztika

A lezárt bírósági iratokat fotózó, és kegyelmet kapott takarítónő ügyében nagy a csönd, senki nem igyekezett eloszlatni az olyan gondolatokat, hogy a nő esetleg nem saját érdekkörében végzett tiltott adatgyűjtést. 

Miközben a közbeszéd a pedofil bűncselekményeket eltussolni próbáló bicskei K. Endre ügyével van tele, előkerült egy másik kegyelmi ügy is: Novák Katalin kegyelmet adott egy bírósági takarítónőnek, aki egy vidéki járásbíróság irodáiban és postázójában felkutatott iratokat fotózta ki.

A köztársasági elnök jogász, neki kéne a leghangosabban tiltakozni, hogy ez az igazságszolgáltatás meggyalázása, csakhogy nem tiltakozott az ügyészség és a rendőrség sem. Az ügyészség közleményei közt nem találni ezt az esetet, pedig más takarítók sokkal apróbb bűnei is pellengérre kerülnek itt. Hasonlóképpen semmi nyoma az ügynek az illetékes vármegyei rendőrség közleményeiben sem.

A Kaposvári Járásbíróság vonatkozó ügyének mindössze nyolcadik irata az ítélet. Az anonimizált határozatból az elkövetés idejét is törölték, pedig az ugyanezen a bíróságon ugyanebben az évben folyt ugyancsak tiltott adatszerzés (zuhanyzói rejtett fotózás) tárgyú büntetőper irataiból ezeket az adatokat nem tüntették el.

Fékezett habzású kémjáték (nem játék)

A takarítónő elismerte, hogy munkahelyén, a járásbíróságon tiltott adatszerzés bűncselekményt követett el, a tárgyaláson azonban vallomást nem tett. Másodfokra úgy került az ügy, hogy a vádlott és védője az első fokon kiszabott egy év tíz hónap letöltendő börtönbüntetés felfüggesztettre változtatását kérte. Ezt a Kaposvári Törvényszék elutasította.

A Kúriára úgy került az ügy, hogy a védő felülvizsgálatot kért, azzal érvelve, hogy az ügyészség 2 év, végrehajtásában 4 év próbaidőre felfüggesztett szabadságvesztés büntetést és 4 év hivatali, irodai munkavégzéstől, mint foglalkozástól eltiltást kért a vádlottra, aki ezért ismerte el a bűncselekményt és mondott le a tárgyalás jogáról. A Kaposvári Járásbíróság azonban 1 év 10 hónap letöltendőre és a közügyektől 3 év, az állami hivatali foglalkozástól végleges eltiltásra ítélte a nőt, ami azért lényeges eltérés. Csakhogy a Kaposvári Járásbíróság nem fogadta el a beismerő vallomást, és tárgyalást tartott. A Kúria végül hatályában fenntartotta a másodfokú ítéletet, de a kúriai ítéletben az is szerepel, hogy időközben a köztársasági elnök kegyelmet adott a bíróságról személyes- és ügyadatokat lopó takarítónőnek.

A nő a munkahelyén, a járásbíróságon az elnöki irodában, valamint a bíróság hivatali helyiségeiben iratok között keresve aktákat kutatott fel, adatokat ismert meg jogosulatlanul; postázandó leveleket bontott fel, fotózott ki, majd zárta vissza a borítékot. Hajnali 5 órától 13 óráig tartó munkaidejéből legalább két órát tölthetett zavartalanul az épületben. Az ítéletben hat konkrét eset van felsorolva, az egyik egy bírói kizárási kérelem. Valószínűtlen, hogy a hat feltárt adatlopási eset ugyanahhoz az ügyhöz tartozott volna.

A másodfokú bíróság ítélete szerint: „…a vádlott cselekménye a bíróságok működésébe vetett közbizalom megrendítésére alkalmas volt...  A bűncselekmény tárgyi súlyára valamint a társadalomra veszélyességére tekintettel, a törvényszék álláspontja szerint is indokolt a vádlottal szemben a törvény szigorával élni, így helyesen helyezkedett az elsőfokú bíróság arra az álláspontra, hogy a vádlottra nézve irányadó középmértéktől kis mértékben a terhére kell eltérni. Az elsőfokú bíróság e körben kifejtett érvelésével a törvényszék maradéktalanul egyetértett. Így az enyhítésre irányuló fellebbezés eredményre nem vezetett.”

Nem úgy Novák Katalinnál, aki szerint ez bocsánatos bűn. Itt még a családbarátság sem játszik, hiszen a vádlottnak nincs kiskorú gyereke. 

De miért?

Miért ad egy ilyen elkövetőnek kegyelmet Novák Katalin? Ha az ügyészségnek, a rendőrségnek, az igazságügy-miniszternek, a köztársasági elnöknek valamilyen szinten fontos lenne a közbizalom, akkor a hvg.hu-nak a kegyelemről beszámoló cikke után lóhalálában siettek volna szorgos és szapora nyilatkozatokkal eloszlatni az olyan gondolatokat és sejtéseket, hogy a takarítónő esetleg nem saját érdekkörében végzett tiltott adatgyűjtést. (Persze az is nagyon gáz, ha péládul az unokaöccse gyorshajtási ügye érdekelte illetéktelenül, de nyilván senki sem szeretne azzal számolni, hogy a peres ügyében esetleg zártan kezelendő adatok kerülnek megszellőztetésre, esetleg ellenérdekű félhez.)

A Fidesz által a jelek szerint tudatosan erodált közmorál közepette azonban további, nagyon is logikus kérdések merülnek fel:

talán más kérte meg a nőt az adatok gyűjtésére? Ha igen, ki volt a megbízó és milyen célra kellett neki az info? Talán valamilyen előnyért végezte a tiltott adatgyűjtést?

A hat képen kívül, amit az iPhone-ján találtak, továbbított-e adatokat esetleg élő közvetítéssel, aminek felvételei nem a vádlott eszközén találhatók? Ki és hogyan fedezte fel, hogy illetéktelenül kutat bírói asztalokon? A tiltott adatszerzés befolyásolhatta-e azokat az ügyeket (alperesi, vádlotti lépéseket), amelyekben a takarítónő adatot szerzett? Ha igen, lett-e ennek következménye?

Félkegyelem

Napok teltek el azóta, hogy kiderült ez a második ügy, de azóta sincs hivatalos magyarázkodás. Az illetékesek azonban továbbra sem sietnek megnyugtatni a közvéleményt, hogy ez egyedi, kivételes és elítélendő eset, a takarítónő által kikémlelt ügyekben mások perbeli érdekei nem sérültek, senki nem szerzett ebből jogosulatlan előnyt, ilyesmi. A kommunikációs guruk bevették a fogalmazásgátlót, vagy más fontos kiosztást kaptak.

Pedig amíg ilyen hivatalos cáfolatok, kopogós tényadatokkal alátámasztott hihető szánom-bánomok nincsenek, addig a mai magyar viszonyok tapasztalatai szerint a rosszabb eshetőség is feltételezhető. 

Ezen túlmenően normális országban illetékes részről keményen el kellene ítélni azt is, hogy ilyesmi egyáltalán előfordulhatott, hatékonyabb éberséget ígérni, odacsördíteni valami jogszabálymódosítással, ahogy a közvélemény ingerküszöbét elérő másik ügyben, a pedofilsegítő kegyelme esetében történt, ami máris alkotmánymódosítást fog eredményezni. Most nem térnénk ki arra, hogy ez már régen nem normális ország, mindenesetre odafentről feltűnően nagy a csönd. És ez újabb felségsértő gondolatokat kelt.

Mert a periratokat olvasva csak találgathatunk, hogy melyik az a feltehetően somogyi járásbíróság, ahol elnöki iroda és konyha van a második emeleten. És az is óhatatlanul felmerül, hogy

a bíróságok, amelyeket az Orbán-rezsimnek még nem sikerült maga alá gyűrnie, számíthatnak-e hasonló, iratkezelésben, adatrögzítésben és -továbbításban ily jártas takarítónőkre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.