Petri György-kiállítás nyílik a Petőfi Irodalmi Múzeumban

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. január 27.

Sorköz

Decemberben lett volna nyolcvan éves a költő.

Gazdátlan tényrakások - Petri-tér címmel rendhagyó kiállítást rendez Petri György író, költő születésének 80. évfordulója alkalmából a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM). A múzeum kertjéből nyíló egykori Károlyi Étteremben látható tárlat megnyitója kétnapos eseménysorozatra épül február 9-én és 10-én.

Petri György író, költő és esszéista pályafutása során kritikusan figyelte meg a társadalmat, és írásain keresztül próbálta megérteni annak változásait. Petritől mindig is távol állt az intézményesülés, a szabályokat, a kötelezettségeket megkérdőjelezte, és inkább a sajátos meglátásait követte - olvasható a PIM közleményében.

A múzeumban úgy gondolták, hogy Petri György életművét és az általa képviselt "kívülálló életérzést" nem tehetik az intézmény falai közé egy hagyományos kiállítótérbe. Egy olyan helyiségre lesz szükségük, amely nem szokványos módon adja vissza küldetésük lényegét, ezért megalkották a Petri-teret. A Petri-tér a múzeum kertjéből nyíló egykori Károlyi Étteremben, ma raktárban, lesz megtekinthető. A bezárt étterem, a szakács nélkül maradt konyha szimbolikusan vonatkozik Petrire, ugyanakkor a verseiben szereplő tárgyak megmutatkoznak a maguk anyagi raktárvalóságukban is - írják a közleményben, idézve a költőt: "vastag por alatt, / [.] hallgat / egy szétszerelt világ".

A rendhagyó kiállítás Petri költészetének két fontos elemére épít: a nézés elfogulatlan cselekedetére, illetve a tárgyak szövegszervező erejére. Megfigyelés, a tárgyak, tények, dokumentumok rögzítése a tekintet által. A hangsúly az egyén személyes látásmódján és a környezet viszonyán van. A térben megtapasztalhatóvá válik majd a "nézés gyönyöre", hogy "minden látvány / a maga más-más módján színöröm" - idézik a költőt.

A látogatók azonban nem csak Petri György szemén keresztül tekinthetnek a rendhagyó terepre, de kezükbe vehetik a térben rejlő tárgyakat, és maguk kedvére alakíthatják azokat, átadva magukat az alkotói folyamat lendületének. A térformálással nyomot hagyhatnak a kiállításban, és megoszthatják velünk egyéni látásmódjuk viszonyát a tárgyi környezettel kapcsolatban - áll a tárlat ismertetőjében.

Az akciótér az ott megvalósuló programok során fog igazán életre kelni - hangsúlyozzák a közleményben, hozzátéve, hogy a kiállításhoz kapcsolódik az Örökhétfő programsorozat, ahol hétfőnként a Petri-szöveguniverzumban merülhetnek el a résztvevők. Emellett beszélgetésekkel, zenei programokkal és előadásokkal egészítik ki a programlistát.

Együttműködnek olyan bátran kísérletező művészekkel is, akik Petri György hatását és inspirációját élik meg a saját alkotói munkájukban és teszik teljessé az elképzelt projektet. A Petri-tér várhatóan április közepéig lesz látogatható, kizárólag a megadott időpontokban. A részletes programot és a nyitvatartási időt a múzeum hamarosan közzéteszi.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.