Proust, a furfangos önreklámozó

Sorköz

Egy frissen megjelent, a nagy műhöz adalékul szolgáló kötet kapcsán Bruria Zsuzsa Az eltűnt idő nyomában szokatlan „marketingkampányáról” ír.

 

A Marcel Proust hagyatékából előkerült, nemrég magyarul is megjelent A hetvenöt kéziratlap egyszerre Az eltűnt idő nyomában magzati formája, és felfoghatjuk iránytűnek is a mű hét kötetéhez. A könyv regényvázlatokból, kiadatlan írásokból, szövegkezdeményekből áll.

Proust legalább olyan szenvedéllyel árusította könyveit, mint írta azokat, annak ellenére, hogy az utolsó tizenöt évét ágyban töltötte. Megtehette, mert édesanyjától rendkívül nagy vagyont örökölt, sőt, azt, hogy egyáltalán kiadták Az eltűnt idő nyomában című monumentális regényét – mintegy 3200 oldalon, hét kötetben –, szintén anyja gazdagságának köszönhette. Sokáig ugyanis nem akadt kiadó, akit érdekelt volna az alkotás és fantáziát látott volna benne. Úgyhogy Proustnak nem maradt más választása, mint a sokadik elutasítás után magára vállalni a kiadás költségeit. Így jelent meg 1913-ban a Bernard Grasset kiadónál.

De ha Proustnak nem lett volna vagyona, aligha tudta volna megírni a művet, vagy ha megírta volna, maradt volna a fiókban, hogy „az egerek rágcsáló bírálatának” (M. K.) essen áldozatul. Bármilyen furcsa is felőlünk nézve, de nem tudnánk erről a szerzőről és nem tudnánk erről műről, amit ma a huszadik század egyik legnagyobb hatású művének tartanak. A mű négy kötete még életében jelent meg, halála után még további hármat adtak ki.

 
Marcel Proust: A hetvenöt kéziratlap
Fotó: Bruria Zsuzsa

Az első kiadó, Bernard Grasset ugyan kiadta az első kötetet, de nem tartotta nagy durranásnak, rossznyelvek szerint nem is olvasta el. Később viszont, mikor Proust az első sikerek után elvitte a második kötetet egy másik kiadóhoz, Grasset kiakadt, hálátlan kutyának tartotta Proustot. A siker nem csak a művön magán múlt. Proust mai mércével mérve is marketing- és intrikuszseni volt. Nagy haditerve bevált.

Kölcsönkérte barátai neveit, majd álnéven megtámadta a saját könyvét egy kis, szinte ismeretlen külvárosi lapban.

Később egy másik barátja neve alatt alaposan megvédte a saját könyvét egy valamivel ismertebb, nagyobb párizsi lapban. Erre válaszul egy igazán mérgezett tollú kritikát írt a könyve ellen, és így tovább, egyre nagyobb, egyre ismertebb lapokban jelentette meg hol szidalmazó, hol dicsérő kritikáit, míg végül beindult a habzás és egész Párizs erről a könyvről beszélt.

A következő stratégiai lépésként rendszeresen elküldte barátait a könyvesboltokba, hogy ellenőrizzék hány példány van a polcokon, és erről pontos kimutatást készített. Ha már egyáltalán nem maradt a könyvből, vagy már nagyon leapadt a készlet, felháborodottan hívta a kiadót és követelte, hogy pótolják a példányokat az adott könyvesboltokban.

 
Marcel Proust

Proust harmadik nagy húzása a Goncourt-díj megszerzése volt. Barátját Léon Daudet írót kérte meg, hogy járjon közbe az érdekében az általa személyesen ismert zsűri elnökénél, amit az meg is tett, miután Proust egy tizenegy évvel korábbi cikkébe utólag becsempészett egy mondatot, ami eredetileg nem is volt ott, és ebben a mondatban nagyon megdicsérte barátja egyik könyvét és zseninek nevezte. Ezt a cikket ebben az utólag átírt formában ugyanabban a formátumban szedette és nyomtatta ki ahogy a lap eredetileg megjelent, és meglobogtatta barátjának. A meghatódott barát minden meggyőző erejét bevetette az elnöknél a cél érdekében, méghozzá sikerrel, ezen az egy szavazaton múlt a döntés.

Proust 1919-ben kapta meg a Goncourt-díjat 48 éves korában, de irtózatos botrány lett belőle, mert egy hazafias regény lecsúszott az első helyről 6:4 arányban. Az újságok szerint Proust már túl öreg volt (sic!), ráadásul egy dekadensen effeminált sznob. Mindenesetre a díj és a körülötte kialakult botrány tovább öregbítette Proust hírnevét. Három évvel később, 1922-ben halt meg, 51 éves korában.

Marcel Proust: A hetvenöt kéziratlap. Fordította: Forgách András. Jelenkor Kiadó, 2023, 436 oldal. 5999 Ft

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.