Lemez: Vázlatok, lélegzetek duóra (Kathy-Horváth Lajos-Lőrinszky Attila: Vázlatok Szakcsi Lakatos Bé

  • Czabán György K.
  • 2002. április 11.

Zene

Szakcsi Lakatos Béla-Kathy-Horváth Lajos: In one breath

Első megközelítésben nevezzük azt a műfajt kortárs-improvizatív zenének, ami nem használ sablonokat. Nem lehet máshová besorolni - ez persze nem könnyíti meg a dekódolást. A hallgató aktivitását, empátiáját feltételezi, a zenész pedig nagy szabadságfokot élvez.

A duó formáció optimális ehhez, mert a zenét mint nyelvet használja a kommunikációhoz, de olyan jelrendszerként, aminek a szabályait mindig az aktuális helyzet szabja meg. A zenészeknek ez komoly nehezítés, és csak akkor működik, ha nagyon tudnak zenélni, és a teljes személyiségüket beleteszik.

Kathy-Horváth Lajosról Szabados György Esküvő című albuma óta tudjuk, hogy nagy hegedűs. Azóta megjárta Franciaországot, Yehudi Menuhin asszisztense volt, s bár a kilencvenes években inkább a hazai közéletben mozgott, most úgy tűnik, viszszatalált a zenéhez.

Lőrinszky Attila a magyar dzsesszélet megátalkodott kívülállója, szenvedélyes, egyéni hangú bőgős, aki előnyben részesíti a vonós játékot. Játszott Binder Károllyal Szabados Györggyel, és gyakran kirándul az irodalom területére.

Közös albumuk kapcsán lehetne Bartókozni, de nem szükséges, saját jogán is megáll a lábán. A legjobbat hozzák ki magukból - és társukból - mindketten. Kathy-Horváth Lajos tónusa átütő, Lőrinszky Attila pedig beérett, megtanult figyelni a másikra. Teljes odaadással, ugyanakkor méltó alázattal vannak jelen.

A háromtételes vázlatokat egy-egy szóló darab követi, és egy ráadás, Arabos címmel.

Az anyag fájdalmasan szép, kicsit egyhangú, de benne van az egész kelet-európai szenvedéstörténet.

A másik levegővételben Kathy-Horváth Lajosnak Szakcsi Lakatos Béla a partnere. A hegedűs itt is nagyon jó, a zongorista viszont nem találja el a hangzást, így elmarad a csoda. A zenének megvan a füle, a farka, van eleje, vége, mégsem működik a dolog. Kellemes, kulturált kortárs improvizációkat hallunk, de a zenészek vagy nem fogtak ki jó napot a felvételkor, vagy a belőlük áradó hullámok nem találkoztak.

Ez a történet frappánsan illusztrálja a zene misztériumát. A két - formailag alig különböző - lemezt egymás után hallgatva, az egyiken a zene inkább maszatolásnak, a másikon igaznak, hitelesnek tűnik. És csak a jóisten tuggya, mér.

Czabán György K.

X-Produkció, 2001; BMC, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.