Lemez: Lábjegyzet (Patti Smith: Land (1975-2002))

  • 2002. április 11.

Zene

1998 augusztusában, amikor az (akkor) ötvenkét éves Patti Smith a Sziget legerősebb-felkavaróbb koncertjét adta, sok ezer fiatal számára derülhetett ki: aki a rock ´n´ rollhoz ifjúsági zeneként közelít, az tarthatatlan nyomvonalon halad. Munkásságának nyolc albumából - és néhány, eddig nehezen hozzáférhető vagy kiadatlan koncert- plusz stúdiófelvételéből - a napokban egy dupla válogatás jelent meg, hogy immár az se lehessen kétséges: a rocktörténet egyik legegységesebb életműve az övé. Ez azonban korántsem csak zenei, annál inkább "sorskérdés" - az alábbi lábjegyzetek erre igyekeznek rámutatni.

1998 augusztusában, amikor az (akkor) ötvenkét éves Patti Smith a Sziget legerősebb-felkavaróbb koncertjét adta, sok ezer fiatal számára derülhetett ki: aki a rock ´n´ rollhoz ifjúsági zeneként közelít, az tarthatatlan nyomvonalon halad. Munkásságának nyolc albumából - és néhány, eddig nehezen hozzáférhető vagy kiadatlan koncert- plusz stúdiófelvételéből - a napokban egy dupla válogatás jelent meg, hogy immár az se lehessen kétséges: a rocktörténet egyik legegységesebb életműve az övé. Ez azonban korántsem csak zenei, annál inkább "sorskérdés" - az alábbi lábjegyzetek erre igyekeznek rámutatni.Az első lemez a nyolc album legnépszerűbb slágereit, a második pedig az unikumokat tartalmazza - ez utóbbi Patti első kislemezével, az 1974-es Piss Factoryvel indul. Mit mondjak, magam sem indíthattam volna jobban, noha így szerencsétlennek tartom, hogy a válogatás címe 1975-ös kezdetre utal. Ily módon némiképp leértékelődik ez a dal, holott igazán fontos: nem is tudom, írt-e később Patti hasonlóképpen direkt-önéletrajzi szöveget.

A hatvanas évek elején, főiskolai tanulmányait fedezendő, munkát vállalt egy játékgyárban, ahol az asszonyok elkapták, és a hugyos WC-be nyomták a fejét - nagyjából ennyi a sztori. De valójában többről van szó: ekkoriban kellett rádöbbennie, hogy a művészek a társadalom számkivetettjei közül valók, "a világegyetem niggerei", hozzátéve, hogy a "a nigger nem a bőr színére vonatkozik, hanem a csapásra". Ezután kattant rá "a bűn művészetére" - Baudelaire-re, Rimbaud-ra, Genet-re, Burroughsra; s korántsem mellesleg: ez az a szám, amely már mindent tud Patti - a dzsessztől inspirált - improvizatív énekbeszédéről. 1974-re, jóllehet még nem egy "komplett" zenekar, hanem csak zongora és gitár kísérte, költőnőből énekesnővé billent át, megvetve a debütáló Horses album és a Patti Smith Group alapját.

A Horsest - illetve a Gloriát - nyitó "Jézus meghalt valaki bűnéért, de nem az enyémért" Patti egyik legtöbbet idézett sora. Akik félreértik, arra gondolnak, a tagadás hangja szól belőle; de bonyolultabb a helyzet, ugyancsak.

Míg Patti édesapja ateista, édesanyja túlfűtött Jehova-tanú volt. ´ maga is a bibliai történetek bűvöletében cseperedett fel, de bántotta, hogy a gyülekezet szerint nem köthették volna erős szálak ateista apukájához, később bűntudatot érzett szexuális látomásai miatt, ráadásul a Jehova-tanúk szerint a művészetnek nem tulajdonított jelentőséget az isten a birodalmában. Egyszóval nem sok keresnivalóra talált a doktrínák között, nem tehetett mást, mint hogy felkutassa-megteremtse a maga istenét. Az "testamentum kivetett angyalai között, a szerelemben, a kábítószerben, a költészetben, a rock ´n´ rollban. "Amikor a színpadon vagyok - így Patti -, mindig az istennel való kapcsolatot keresem. Tudom, hogy ez nagyon veszélyes, hiszen az istennel való tökéletes kapcsolat maga a halál. De fejemet a művészet szolgálatára adtam, s a művész isten stigmája, ki dögvészre teremtetett." És tessék, ´77 januárjában egy floridai koncerten, az Ain´t it Strange következő soránál: "Isten keze... érzem az ujját... isten keze... örvénylik köröttem..." Patti lezuhant a színpadról. Eltörött a nyakcsigolyája, napokig eszméletlenül, majd hetekig gipszben feküdt. Ezután hónapokig nem tudott fellépni, noha nagyon kellett volna, hiszen a kísérletező kedvű ´76-os Radio Ethiopia album igen szerény kereskedelmi mutatókra tett szert. "Úgy éreztem, egy sötét labirintusba jutottam. Elvesztettem az öntudatomat, de aztán hirtelen fényt láttam, s ez kivezetett ebből az állapotból. Tudatosult bennem, hogy továbbra is tartanom kell a kapcsolatot a srácokkal a koncertjeimen. A mozdulatlanság erőt adott, hogy megtaláljam magam. Egyre biztosabban éreztem a felelősségem." Nos, abban a bizonyos Gloria-sorban is ez a "felelősség" a kulcsszó. Patti Smith azt nem akarta, hogy Jézus vigye el a balhét - helyette.

Így válhatott ´78-ban a feltámadás albumává a korábban Rock N Roll Niggernek tervezett Easter, és Patti ez idő tájt nyílt meg az Újszövetség előtt, Jézust - akit intelligens forradalmárnak titulált - is szerephez juttatva istenkeresése útján. 1980 tavaszán ennek jegyében kötött a detroiti Mária-templomban házasságot (az egykori MC5-gitáros) Fred ´Sonic´ Smithszel.

H

Patti akkor már túl volt a negyedik albumán. A Wave mérsékeltebb visszhangot váltott ki, mint az Easter, de korántsem Patti csalódottságával magyarázható, hogy utána kilenc évig nem készített lemezt. A New Yorkból Detroitba költöző Patti, a férjéhez hasonlóképpen, gyermekeket, családot akart. 1982-ben kisfiuk, hat év múlva lányuk született, közben pedig utazgattak, Patti a versekről prózára váltott, s Fredtől gitározni tanult. Az 1988-as Dream of Life "comeback-album" nem tanúsított többet, nem tanúsított kevesebbet: az álom megvalósult. Két gyermeke és férje szeretetében Patti az istenre talált. "Mert aki nem szeret - János apostol szavaival -, nem ismerte meg az istent, mert az isten szeretet."

Kár, hogy ezt az áhítatot nem tükrözi a válogatásra átemelt két szám.

Mint ahogy, sajnos, a megint nyolc évvel későbbi Gone Again lelke sem jön át. Ugye emlékszünk rá: a Dream of Life nyugalmát halálesetek sorozata kavarta fel. Előbb a fotóművész Robert Mapplethorp - miután 1967-ben New Jerseyből New Yorkba költözött Patti, mintegy öt évig együtt laktak, Robert vezette be a Chelsea Hotel underground művészvilágába, s a szorongásra hajlamos Pattiből ő "űzte ki a démonjait" -, aztán egy másik barát, a Patti Smith Groupban billentyűző Richard Sohl, majd ´94-ben - egy hónapon belül - a férje és az öccse, Todd. - Patti és Fred éppen egy új albumba kezdett, olyan globális témákkal, mint az AIDS, a környezetszennyezés, Szomália vagy a Közel-Kelet (ahogy a Dream of Life "himnuszát", a People Have the Powert Afganisztán szovjet megszállása inspirálta). Hanem Fred szívrohama után jóval személyesebb húrokat pendítettek meg Patti dalai, s ezekből egy másféle anyag kezdett körvonalazódni. Ennek kimunkálásához Lenny Kaye-től, a Patti Smith Group eredeti gitárosától kért segítséget; s noha kezdetben úgy tűnt, hogy egy csendes, akusztikus lemezt hoznak össze, egyre mélyebben átjárta a rock ´n´ roll. És bár Freddel nem tervezett Patti koncerteket, immár az is elengedhetetlenné vált, hogy újra a színpadra lépjen. Az olyan fiúk, mint Kurt Cobain vagy River Phoenix halála miatt. Hogy elmondhassa: élni kell, mert "az élet csodálatos". Így is. És hogy bebizonyíthassa: "a fájdalom kreativitást szül." - Bizony, nagyon hiányzik az About a Boy című dal erről a válogatásról...

Mire felvették az 1997-es Peace and Noise albumot, William S. Burroughs és Allen Ginsberg is odébbállt - hadd ne folytassam...

Inkább az "új istenek" közül a dalai lámát, a "globál ügyek" közül Tibetet említeném. Míg a válogatást záró szavalat, a 2002-ben rögzített Notes to the Future mintegy tizenegyedik parancsolatként említi a szolidaritást.

H

Hát így. Meglehet, az élő felvételek okozhatnak némi csalódást - de ez régi sztori: jó pár Patti Smith-kalózlemezt hallottam már, s egyik sem tudta a koncertek sugárzását, tüzét visszaadni. Kárpótol viszont a Prince-feldolgozás (When Doves Cry), s talán még inkább a Jeff Buckleyval, Tom Verlaine-nel súlyosbított Wander I Go, Patti számainak azt a már-már suttogó-rábeszélő, gyomorszorító-pszichedélikus rétegét gazdagítva, amely korábban főleg a kislemezei B oldalára szorult, de elengedhetetlen adalék, hogy igazán értsük, miért nevezte az előadójukat sámánnak Burroughs.

Így azok számára is, akik most ismerkednek vele, és azok számára is, akik megrögzött hívei, igen-igen becses lehet ez a gyűjtemény. Nem beszélve a benne rejlő ígéretről, hiszen az idei nyáron is turnézó Patti Smith alkotóereje és kedve teljében van.

Marton László Távolodó

Arista/BMG, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.