Tovább csúszhat a metrófelújítás

  • Szalai Anna
  • 2018. május 22.

Belpol

Az önkormányzati választásokra se fejeződik be az M3-as metró felújítása, holott eredetileg már az országgyűlési választások előtt megtartották volna az átadó ünnepséget.

Karácsonykor kezdenék meg az M3-as metró elsőként felújított északi szakaszának próbaüzemét, az átadás-átvétel akár hónapokig is elhúzódhat. A  Magyar Narancs több helyről érkező információi szerint a határidő nehezen lesz tartható, mivel több olyan javítási feladatot is meg kell oldani, ami az eredeti ütemtervben nem szerepelt, a tender kiírást megelőző feltáró munkákat ugyanis a valós üzem alatti feltárás során nem tudták elég alaposan elvégezni. A menet közben kiderülő hibák javítása ugyan a szerződés szerint a vállalkozó kockázata, de a fővárosnál tartanak attól, hogy többletköltség egy részét a tendergyőztes Strabag megpróbálja az önkormányzatra terhelni. Márpedig erre semmilyen tartalékkerete nincs a fővárosnak.

A szerződés módosítását egyébként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős államtitkárságának is jóvá kell hagynia. Ez pedig tovább bonyolítaná a metrófelújítás uniós pályázatának ügyét, amelynek legutolsó – az állomások akadálymentesítéséről szóló – módosítását alig egy hete küldték ki Európai Uniónak. A 137,5 milliárd forintról szóló támogatási kérelmet csak tavaly decemberben nyújtotta be a kormány. Többet is kérhettek volna, de a kabinet nem akarta egyetlen beruházásra elhasználni a rendelkezésre álló uniós forrást. Azt továbbra is homály fedi, hogy a hiányzó részt, amely a vártnál drágább kivitelezés miatt csak egyre nagyobb lesz, miből pótolják. A lehetőségek között egy újabb hitelfelvétel is szerepel. A módosítást jóváhagyó uniós bizottsági döntés néhány hét múlva születik meg. A kormány azonban csak akkor tűzi napirendre az M3-as metró felújításának ügyét, beleértve a többletforrások biztosítását, ha a bizottsági döntés mellett a középső és a déli szakasz kivitelezői szerződését is aláírták. Csakhogy ez egyelőre várat magára, holott Tarlós István főpolgármester korábban júliusra ígérte a kontraktusok aláírását.

A 2014–2020 közötti uniós pénzügyi ciklus operatív programjai közé utólag beszuszakolt infrastruktúra-felújítás – 160 milliárdról addigra 137,5 milliárdra lefaragott – költségének legfeljebb 85 százalékára kérhető vissza nem térítendő uniós támogatás. (A metrószerelvények felújítását kiemelték az uniós finanszírozási körből ezért a vonatbiztosító- és irányítórendszer 12 milliárdra becsült korszerűsítése sem fedezhető uniós forrásból.)  A fennmaradó részt a tagállamnak kell hozzátennie. A fejlesztési minisztérium korábbi modellszámításai szerint a fele-fele arány tűnik valószínűbbnek. Orbán Viktor miniszterelnök korábban 50 milliárdot ígért Tarlósnak. A kabinet azonban a kivitelezői tenderek lezárásához kötötte a döntést, mondván akkor ismertté válik a vállalási ár. Ez részben már megtörtént, hiszen a főváros több tendert is kiírt e tárgyban. A tavaly meghirdetett első közbeszerzési pályázatra érkezett ajánlatok jócskán meghaladták a 120 milliárdra faragott mérnökárat.

false

A 171 milliárdra rúgó kivitelezői ajánlatok szinte fillérre megegyeztek, Tarlós kartellt kiáltott. A tenderre rálátó szakemberek azonban az „alkotmányos felár” mellett a feltáratlan hibák 30-40 százalékos kockázatát látták benne. A tenderkiírás alapját jelentős Főmterv-jelentésben ugyanis hemzsegnek a „burkolat takarja”, „a pontos állapot nem ismert” fordulatok. Ezt pedig a kivitelező cégek vastagon beárazzák, különösen akkor, ha a megrendelő BKV a kivitelezőkre hárít minden felelősséget. A főváros a részletesebb kiviteli tervek alapján, újfent csökkentett tartalommal kiírt második fordulótól barátibb ajánlatokat várt. Részben csalatkoznia kellett. A vágányépítés ára csak 15 százalékkal, az északi szakasz állomásainak felújítása pedig 23 százalékkal haladta meg a becsült árat, de a déli és a középső szakaszért újfent másfélszeres árat kértek. A főváros az első kettőre rábólintott. Az Újpest központ és Dózsa György út közötti hat állomás korszerűsítését 24,1 milliárdért végző Strabag Építőipari Zrt. tavaly novemberben hozzá is látott a munkához.

Még ennél is több a kérdés a sokkal rosszabb állapotban lévő déli és középső szakasz felújítása körül. A második tender ajánlatai itt a becsült ár csaknem másfélszeresére rúgtak, így új tendert kellett kiírni. Az új közbeszerzési eljárást február elején hirdették meg és alig egy hónapot adtak a jelentkezőknek a dokumentáció leadására. A beruházást 16 hónap alatt kellett volna befejezni, de már a kiírásban hagytak egy kiskaput a szerződés meghosszabbítására. Becsült árat a BKV nem tüntetett fel. A főváros azt remélte, hogy még júliusban megköthetik a szerződéseket. Ám erre legfeljebb a déli szakasz esetén keríthetnek sort. A befutó ezúttal Swietelsky lehet, amely az északi tenderen is indult. A Magyar Narancs úgy tudja, a vállalási ár nem sokkal csökkent az előző tenderhez képest, de a főváros már nem húzhatja tovább a dolgot, így kénytelen elfogadni az ajánlatot.  A kormány már korábban közölte: a felár előteremtése elsősorban a főváros feladata. Az elmúlt években erősen megkurtított költségvetésből gazdálkodó, kivéreztetett Budapestnek azonban nincs 30-40 milliárd forint tartaléka a felárra. Még ennél is nagyobb gondot jelent a felújításra leginkább megérett középső szakasz, amelynek tendert aligha zárják le júliusig, hiszen a legutóbbi tendermódosítás szerint a kiválasztott szereplőknek augusztus 17-ig küldik meg az ajánlattételi felhívást, amelynek megválaszolására kapott határidők, a szerződéskötési moratórium és egyéb engedélyek beszerzése okán jó ha az idén aláírhatják a kontraktust. De az ügy ismerői szerint nem is kell ezzel annyira kapkodni. A főváros képtelen a két-három szakasz együttes buszpótlására. Erre sem elég jármű, sem elég buszsofőr nincs.

Hiába bonyolított le a főváros korábban egy sikeres buszbeszerzési tendert, amelynek eredményeként 150 darab lengyel Solaris buszt vehettek volna jó áron, a kabinet Varga Mihály vezetésével a formálódó nemzeti buszstratégiára hivatkozva megfúrta azt. Arra is rábírták a fővárost, hogy külső szolgáltatóra bízza a buszok üzemeltetését, holott a BKV számítása szerint tíz év alatt 23 milliárddal kerül többe került volna a vásárlásnál. Ráadásul a járművek nem maradnak a BKV tulajdonában. A kormány ugyan vállalta a többletköltség kifizetését, de a főváros egy botladozó szolgáltatásvásárlási tender után úgy döntött, saját erőből oldja meg a pótlást. Ehhez már az északi szakasz pótlásakor vissza kellett hozni a roncstemetőből néhány kiszuperált régi példányt. A teljes pótláshoz azonban ez nem elég. Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója már korábban elismerte, hogy a másik két szakasz lezárásakor külsős szolgáltatókra is szükség lesz.

Minő szerencse: a Volánbusz éppen olyan járművekre írt ki tendert, amilyenre Budapestnek is szüksége lenne. A vidéki forgalmat bonyolító cégnek viszont kevéssé. Az állami tulajdonban lévő Volánbusz 180 darab buszt rendelt Mészáros Csaba cégétől, az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft.-től. A tizenötmilliárdos állami üzlet éppen kapóra jött a megszorult cégnek. Csakhogy egyetlen buszt sem sikerült határidőre leszállítani. Ám szerződésbontás helyett módosítottak egy jogszabályt, amelyre hivatkozva nemcsak árat emelhettek, hanem 240 nappal kitolhatták a szállítási határidőt. Csakhogy az új határidőt sem tudta tartani a cég. A BKV-hoz a várt 30 buszból csupán 5 érkezett meg, de azokkal is rengeteg gondjuk akadt. A Magyar Narancs információi szerint a BKV Szedlmajer László vezérigazgató-helyettest bízta meg azzal, hogy kiderítse, milyen jogi lehetőségeik vannak a szerződés felmondására, illetve ő kapta azt a feladatot is, hogy nagyon gyorsan kerítsen buszokat, amelyeket majd beállíthatnak.

Közben egyre távolabb került a metrófelújítás befejezésének határideje is. Az induláskor még 2017 vége volt a céldátum, tavaly már abban reménykedtek, hogy 2020 júniusára az 3-as metró összes állomása és a teljes, 17 kilométeres alagút megújulhat. De most már az is jó lesz, ha az uniós támogatás felhasználásának véghatáridejére, 2023-ra végeznek.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.