A felvételen, amit azóta már töröltek, az látható, hogy egy kamasz fiút többen körbe állnak, és egy szemetesvödörbe kényszerítik, partvissal ütik, majd valaki az arca felé lendíti a lábát. Mindeközben a háttérből az egész felvétel alatt nevetés hallatszik. A Tegyünk Együtt Zagyvarékasért nevű csoport Facebook-oldalán az iskola közleményt adott ki, amely szerint sajnálják, hogy féligazságok kerültek ki az internetre; a videózásra maga a gyerek kérte meg társait, s azt is tudta, hogy ez felkerül egy zárt csoportba.
A történteket kivizsgálták, és beszéltek a gyermeket nevelő nagyszülőkkel is, akik akkor bírálták, ahogy az iskola kezelte az ügyet. A felháborodott helyi hozzászólók szerint viszont az iskola közleményében szereplő állítások nem igazak. Mint írták: „minek vannak a tanárok, ha nem figyelnek a gyerekre”. A hozzászólók zöme ezzel értett egyet, és úgy érezte, hogy az általános iskola a legkiszolgáltatottabb tanulóval viteti el a balhét. Más úgy gondolta, nem igaz, hogy „csak Rékason van ilyen probléma, a tanárok kezében kevés lehetőség van”.
Az intézmény vezetője Polónyi László azt mondta a Narancs.hu-nak, hogy a videó egy szerencsétlen véletlen folytán került ki a világhálóra. Az addig zárt csoportban megosztott felvételt a bántalmazott kamasz nagymamája vette észre és tette nyilvánossá, akciója előtt az iskola vezetősége értetlenül áll. Az igazgató a felvétel körülményeiről azt nyilatkozta: „16 kamera működik az iskolánkban a folyosókon, ezeken látszik, hogy volt felügyelő tanár, és az is, hogy a tanulók tőle takarásban készítették a videót.” Azt is kijelentette, a kamerák felvételei arról tanúskodnak, hogy
megjátszott volt a bántalmazás.
„A kamerák felvételeinek megtekintése alapján jól látható, hogy a benne szereplők előre megbeszélték, egyeztették, hogy kinek és milyen szerepe lesz a videofelvétel során, így a »bántalmazás« megjátszott volt. A videón szereplő gyermek még azt is kikötötte, hogy ki videózhat”- magyarázta lapunknak az igazgató.
„A videofilm egyik szereplője sajátos nevelési igényű (SNI) tanuló” – mondta Polónyi László arról a gyerekről, akit a felvételen megaláznak. „Társai figyelmét, népszerűségét sokszor úgy szeretné elérni, kivívni, hogy nem megengedhető magatartást tanúsít, ilyen helyzetekbe beleegyezik, és tevékenyen részt is vesz” – folytatta az iskolaigazgató.
Egy korábbi cikkünkben - ami egy székesfehérvári esetet dolgoz fel - már foglalkoztunk a sajátos nevelési igényű gyermekekkel. A jelenlegi definíció szerint sajátos nevelési igényű gyermek az a különleges bánásmódot igénylő tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.
A szakvéleményt készítő bizottság jellemzően pszichológusokból, logopédusokból, gyógypedagógusokból és egyéb fejlesztőpedagógusokból áll. A szakvélemény tartalmazza azt is, hogy a gyermek iskolába járással teljesíti tanulmányait vagy sem, illetve azt, hogy integrálható-e közösségbe.
Néhány zagyvarékasi szülő azonban nehezményezi, hogy mindig ez a gyermek a tüske az iskolavezetés szemében. Kommentjeikben védelmükbe vették a diákot. Az igazgató elmondta, a gyerekkel mindennapos problémák vannak; iskolapszichológusuk ugyan nincs, de heti rendszerességgel jár az intézménybe gyógypedagógus. Polónyi László hozzátette, az iskola kiemelten fontosnak tartja a mindennapokban jelentkező deviáns magatartásformák, viselkedési problémák kezelését.
A történet túlmutat azon, hogy kamu-e a bántalmazási videó vagy sem. Az SNI-s gyerekek sokszor mindennapos kihívások elé állítják a tantestületet, és azoknak is csorbulnak a jogai, akik egy iskolában nyugodt körülmények között szeretnének tanulni. Számos esetben viszont az SNI-s gyerekek a leginkább vesztesek, sőt olykor bűnbakok.
Egy lapunknak név nélkül nyilatkozó, másik intézményben oktató pedagógus elmesélte, sokszor nehéz, időnként drámai helyzetekkel is szembe kerülnek a tanárok, amire az esetek nagy többségében nincsenek felkészülve. A Jász-Nagykun-Szolnok megyei eset kapcsán a segítség lehetőségeiről érdeklődtünk és a szolnoki Liget úti Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményt kerestük kérdéseinkkel. Ám elhárították a nyilatkozatot.
Megszólaltattunk ugyanakkor egy - szintén névtelenséget kérő -, korábban iskolapszichológusként is dolgozó szakembert. „Egyetértek azzal, hogy egy pedagógus ezekre a helyzetekre nincs felkészítve. Sok olyan SNI-s gyermek van, aki súlyos pszichiátriai és nem pszichológiai problémával küzd. Az alap iskolapszichológiai ellátás nem terjed ki az SNI-s gyermekek ellátására, és persze az sem biztos, hogy iskolapszichológus rendelkezésre áll egyáltalán az adott iskolában. Az SNI-s gyermekeknek külön szakembereket kellene biztosítani.”
A szakember szerint egy képzett pedagógus egy kisebb létszámú osztályban, maximum 20 fővel képes lehet arra, hogy integráljon két SNI-s gyermeket. „Ez persze az adott gyermekek »problematikáján« is múlik, így nem minden esetben igaz. A problémák nagy részét természetesen otthonról, a családból vagy a meg nem levő családból hozzák a gyerekek. Sokféle lelki jelenség állhat egy-egy tünet mögött”.
Időközben a videófelvétel, az iskolai közlemény és a hozzászólások eltűntek a világhálóról. Törölték mindegyiket.
(Címlapképünk illusztráció)
Kedves Olvasónk!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet! De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!