Léket kapott a balatonszéplaki gigakikötő terve

  • narancs.hu
  • 2022. január 27.

Kis-Magyarország

Úgy tűnik, a civilek győztek: nem lesz kikötőmonstrum Siófok nyugati városrészén, Balatonszéplakon, a sekély partszakaszon. Nem töltik fel a szabadstrand előtti területet, nem épül 300 méteres móló. Pedig már úgy tűnt, minden engedély megvan, és a 3 millió forint törzstőkéjű Yolle Kft. indíthatja a 2 milliárdos beruházást. A fővárosi kormányhivatal viszont elutasította a kikötőbővítési tervet.

Pedig nemrégiben a tiltakozó civilek már úgy érezték, minden elveszett, a hatóságok ellenük ítéltek. Közigazgatási bohózatba illő módon elutasították Siófok városának ügyféli jogállását, a szomszédos ingatlanok tulajdonosai nehézségek árán tudtak csak ügyfélként bejelentkezni az eljárásokba. A szükséges engedélyek többségét a hatóságok ki is adták. Mondhatni, a Yolle Kft. igazán jó hátszelet kapott. Egy ideig úgy tűnt, ebben Siófok önkormányzata is támogatja a céget. A 2014-től 2019-ig tartó időszakban fideszes többségű volt a testület, amely 2018-ban szintén fideszes előterjesztésre megszavazta, hogy a tervezett gigamóló keleti oldalán a beruházó homokos strandot alakítson ki, azzal, hogy azt majd átadja a városnak üzemeltetésre. Később, 2019 nyarán arra is engedélyt adtak, hogy a beruházó önkormányzati területen alakítson ki a kikötőt kiszolgáló parkolót, ami nélkül nem kaphatna engedélyt a projekt. 

A vállalkozó tervei szerint - amint arról a siofok.hu beszámolt - 147 hajóhelyet alakítottak volna ki a jelenlegi kis kikötőkhöz képest óriás létesítmény területén.

Csakhogy jött a 2019-es választás, és Lengyel Róbert független polgármester lett a város vezetője, a képviselő-testületben pedig kisebbségbe került a Fidesz. Az új testület első határozatainak egyike volt a parkoló engedélyének a visszavonása, amin most végül a terv elbukott. A Yolle Kft. akkor úgy nyilatkozott, hogy vesznek a közelben telket, ahol a parkolást meg lehet oldani. A hatályos jogszabályok alapján ennek a kikötőtől 500 méteren belül kell lennie. A városban találgatások indultak, melyik lehet ez a telek. Sokan azt feltételezték, hogy a Széplak-felsői vasútállomással szembeni, 2019 decemberében egy fideszes képviselőnek értékesített terület lesz az, ahová nyáron vándorcirkusz települ, de nem így lett. A Yolle Kft. tavaly októberben, nem sokkal az utolsó hatósági eljárás előtt vásárolta meg az önkormányzattól a közelben lévő, eladásra nyilvánosan meghirdetett, 1294 négyzetméter nagyságú, Egres utcai ingatlant 22 500 000 forint+áfa értékben, és ezt is jelölte meg kérelmében parkolóként. Ez azonban a Narancs.hu birtokába került határozat szerint gyalogosan 950 méterre van a tervezett kikötőtől, és ott vízvédelmi okokból sem létesíthető a szabványoknak megfelelő, szilárd burkolatú parkoló.

Budapest Főváros Kormányhivatala Országos Közúti es Hajózási Hatósági Főosztály január 20-i határozatával elutasította a Yolle Kft. kikötőbővítési kérelmét.

Az önkormányzati választás előtt, 2019 őszén azonban, amikor megvolt már a vízügyi létesítési engedély és a hajózási létesítési elvi engedély, és már csak a most elutasított kiviteli tervek hiányoztak, a Yolle Kft. tulajdonosa, Kenesei István úgy nyilatkozott a 24.hu-nak, hogy a beruházást már nem lehet megakadályozni. „Megfellebbezhetik, perelhetnek, de az többszáz millióba kerül majd annak, aki bíróság elé viszi az ügyet, mert kifizettetem velük a bevételként kieső összeget” - mondta Kenesei István.

Ehhez persze bíróságon is meg kellene nyerni az ügyet, ami a 2019-es önkormányzati kampány egyik fő témája volt. Két lakossági fórumot is tartottak a kikötő létesítését ellenzők. A Fidesz azzal próbálta kifogni a szelet az ellenzék vitorlájából, hogy az egyik fórumon Szajcz Adrián akkori (ám a választáson vesztes) képviselő megértőnek mutatkozott a tiltakozók érvei iránt. A térség fideszes országgyűlési képviselője, Witzmann Mihály maga is vitorlázik, 2016-ban a Magyar Vitorlás szövetség tiszteletbeli elnökének választották. Witzmann többször nyilvánosan is mutatkozott a Yolle Kft. tulajdonosának közeli rokonával, aki több trafik üzemeltetését is elnyerte. Ezért többeknek feltűnt, hogy Witzmann nem foglalt állást a széplaki kikötő ügyében, és úgy tippelték, hogy ez a választás közeledte miatt lehetett.

 

Az is felmerült a városban élők körében, hogyan lehetséges, hogy egy kis cég, amelynek 2016 és 2020 között értékesítési nettó árbevétele 3,4 és 5,6 millió forint között, adózott eredménye pedig 82 ezer és 1 millió 800 ezer forint között változott, miként lenne képes ilyen projektet kivitelezni. A háttérben sokan erős NER szálat, pályázati pénzeket és oligarchahatást gyanítottak. Ezekből annyi bizonyos, hogy a Yolle Kft. ügyvezetőjének veje nyíltan fideszes kötődésű, a 2019-es kampány idején a közösségi médiában közzétett fotóin plakátkihelyezésről és egy fideszes politikusképző akadémián meglévő hallgatói státuszáról tájékoztatott. 

A kikötőmonstrum terve miatt főleg nyaralotulajdonosokból álló civil mozgalom is alakult a Facebookon Tiltakozás az Új Széplaki Kikötő Ellen néven. A civileknek nagy szerepük volt a beruházás megakadályozásában. Elsősorban azt kifogásolták, hogy a nagy hajók a strandolók közelében közlekedtek volna, a "lidósítás" tulajdonképpen feltöltést jelent, vagyis a Balaton medrének területe csökken,  feliszaposodhat a mólómonstrumtól nyugatra elterülő rész, ami rendszeres, költséges kotrás nélkül tönkretenné az Ezüstpart Vitorlás Egyesület kis, 80 férőhelyes kikötőjét. A forgalom növekedése sem lett volna kedvező a nyaralótulajdonosoknak, köztük a közeli lakópark használóinak sem. 

Az ügyvezető-tulajdonos Kenesei már idézett 2019-es nyilatkozatában azt is mondta: „Két bírósági tárgyalás is volt az ügyben, végül mindkettőt megnyertem. Mostanra már a vízügyi létesítési engedélyt és a hajózási létesítési elvi engedélyt is megkaptuk, így már csak a kiviteli tervek hiányoznak. Semmilyen más engedélyre nincsen szükségünk.” 

Jelen állás szerint azonban úgy tűnik, a balatonszéplaki óriáskikötő terve nem valósul meg. 

(Címlapképünk illusztráció)

Kedves Olvasónk!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet! De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.