Léket kapott a balatonszéplaki gigakikötő terve

  • narancs.hu
  • 2022. január 27.

Kis-Magyarország

Úgy tűnik, a civilek győztek: nem lesz kikötőmonstrum Siófok nyugati városrészén, Balatonszéplakon, a sekély partszakaszon. Nem töltik fel a szabadstrand előtti területet, nem épül 300 méteres móló. Pedig már úgy tűnt, minden engedély megvan, és a 3 millió forint törzstőkéjű Yolle Kft. indíthatja a 2 milliárdos beruházást. A fővárosi kormányhivatal viszont elutasította a kikötőbővítési tervet.

Pedig nemrégiben a tiltakozó civilek már úgy érezték, minden elveszett, a hatóságok ellenük ítéltek. Közigazgatási bohózatba illő módon elutasították Siófok városának ügyféli jogállását, a szomszédos ingatlanok tulajdonosai nehézségek árán tudtak csak ügyfélként bejelentkezni az eljárásokba. A szükséges engedélyek többségét a hatóságok ki is adták. Mondhatni, a Yolle Kft. igazán jó hátszelet kapott. Egy ideig úgy tűnt, ebben Siófok önkormányzata is támogatja a céget. A 2014-től 2019-ig tartó időszakban fideszes többségű volt a testület, amely 2018-ban szintén fideszes előterjesztésre megszavazta, hogy a tervezett gigamóló keleti oldalán a beruházó homokos strandot alakítson ki, azzal, hogy azt majd átadja a városnak üzemeltetésre. Később, 2019 nyarán arra is engedélyt adtak, hogy a beruházó önkormányzati területen alakítson ki a kikötőt kiszolgáló parkolót, ami nélkül nem kaphatna engedélyt a projekt. 

A vállalkozó tervei szerint - amint arról a siofok.hu beszámolt - 147 hajóhelyet alakítottak volna ki a jelenlegi kis kikötőkhöz képest óriás létesítmény területén.

Csakhogy jött a 2019-es választás, és Lengyel Róbert független polgármester lett a város vezetője, a képviselő-testületben pedig kisebbségbe került a Fidesz. Az új testület első határozatainak egyike volt a parkoló engedélyének a visszavonása, amin most végül a terv elbukott. A Yolle Kft. akkor úgy nyilatkozott, hogy vesznek a közelben telket, ahol a parkolást meg lehet oldani. A hatályos jogszabályok alapján ennek a kikötőtől 500 méteren belül kell lennie. A városban találgatások indultak, melyik lehet ez a telek. Sokan azt feltételezték, hogy a Széplak-felsői vasútállomással szembeni, 2019 decemberében egy fideszes képviselőnek értékesített terület lesz az, ahová nyáron vándorcirkusz települ, de nem így lett. A Yolle Kft. tavaly októberben, nem sokkal az utolsó hatósági eljárás előtt vásárolta meg az önkormányzattól a közelben lévő, eladásra nyilvánosan meghirdetett, 1294 négyzetméter nagyságú, Egres utcai ingatlant 22 500 000 forint+áfa értékben, és ezt is jelölte meg kérelmében parkolóként. Ez azonban a Narancs.hu birtokába került határozat szerint gyalogosan 950 méterre van a tervezett kikötőtől, és ott vízvédelmi okokból sem létesíthető a szabványoknak megfelelő, szilárd burkolatú parkoló.

Budapest Főváros Kormányhivatala Országos Közúti es Hajózási Hatósági Főosztály január 20-i határozatával elutasította a Yolle Kft. kikötőbővítési kérelmét.

Az önkormányzati választás előtt, 2019 őszén azonban, amikor megvolt már a vízügyi létesítési engedély és a hajózási létesítési elvi engedély, és már csak a most elutasított kiviteli tervek hiányoztak, a Yolle Kft. tulajdonosa, Kenesei István úgy nyilatkozott a 24.hu-nak, hogy a beruházást már nem lehet megakadályozni. „Megfellebbezhetik, perelhetnek, de az többszáz millióba kerül majd annak, aki bíróság elé viszi az ügyet, mert kifizettetem velük a bevételként kieső összeget” - mondta Kenesei István.

Ehhez persze bíróságon is meg kellene nyerni az ügyet, ami a 2019-es önkormányzati kampány egyik fő témája volt. Két lakossági fórumot is tartottak a kikötő létesítését ellenzők. A Fidesz azzal próbálta kifogni a szelet az ellenzék vitorlájából, hogy az egyik fórumon Szajcz Adrián akkori (ám a választáson vesztes) képviselő megértőnek mutatkozott a tiltakozók érvei iránt. A térség fideszes országgyűlési képviselője, Witzmann Mihály maga is vitorlázik, 2016-ban a Magyar Vitorlás szövetség tiszteletbeli elnökének választották. Witzmann többször nyilvánosan is mutatkozott a Yolle Kft. tulajdonosának közeli rokonával, aki több trafik üzemeltetését is elnyerte. Ezért többeknek feltűnt, hogy Witzmann nem foglalt állást a széplaki kikötő ügyében, és úgy tippelték, hogy ez a választás közeledte miatt lehetett.

 

Az is felmerült a városban élők körében, hogyan lehetséges, hogy egy kis cég, amelynek 2016 és 2020 között értékesítési nettó árbevétele 3,4 és 5,6 millió forint között, adózott eredménye pedig 82 ezer és 1 millió 800 ezer forint között változott, miként lenne képes ilyen projektet kivitelezni. A háttérben sokan erős NER szálat, pályázati pénzeket és oligarchahatást gyanítottak. Ezekből annyi bizonyos, hogy a Yolle Kft. ügyvezetőjének veje nyíltan fideszes kötődésű, a 2019-es kampány idején a közösségi médiában közzétett fotóin plakátkihelyezésről és egy fideszes politikusképző akadémián meglévő hallgatói státuszáról tájékoztatott. 

A kikötőmonstrum terve miatt főleg nyaralotulajdonosokból álló civil mozgalom is alakult a Facebookon Tiltakozás az Új Széplaki Kikötő Ellen néven. A civileknek nagy szerepük volt a beruházás megakadályozásában. Elsősorban azt kifogásolták, hogy a nagy hajók a strandolók közelében közlekedtek volna, a "lidósítás" tulajdonképpen feltöltést jelent, vagyis a Balaton medrének területe csökken,  feliszaposodhat a mólómonstrumtól nyugatra elterülő rész, ami rendszeres, költséges kotrás nélkül tönkretenné az Ezüstpart Vitorlás Egyesület kis, 80 férőhelyes kikötőjét. A forgalom növekedése sem lett volna kedvező a nyaralótulajdonosoknak, köztük a közeli lakópark használóinak sem. 

Az ügyvezető-tulajdonos Kenesei már idézett 2019-es nyilatkozatában azt is mondta: „Két bírósági tárgyalás is volt az ügyben, végül mindkettőt megnyertem. Mostanra már a vízügyi létesítési engedélyt és a hajózási létesítési elvi engedélyt is megkaptuk, így már csak a kiviteli tervek hiányoznak. Semmilyen más engedélyre nincsen szükségünk.” 

Jelen állás szerint azonban úgy tűnik, a balatonszéplaki óriáskikötő terve nem valósul meg. 

(Címlapképünk illusztráció)

Kedves Olvasónk!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet! De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.