Andrassew Iván: Ne vígy minket a kísértésbe

A Nemzet oltárán

Könyv


A kötet különböző olyan szövegeket – magánleveleket, hivatalos iratokat, blogbejegyzéseket és újságcikkeket – közöl, amelyek kivétel nélkül ún. adalékok Tőkés László személyiségrajzához. (Vagyis ahhoz a munkához, amit a forrásgyűjtemény összeállítója már nem végzett el.) Az első kérdés, ami fölmerül: helyesen cselekedett-e Andrassew Iván, hogy közreadta ezeket az anyagokat? E fölvetés azért is indokolt, mert maga a szerző is küszködött vele. „Itt és most elnézést kérek mindenekelőtt Tőkés Lászlótól, a családjától (…). Küzdött bennem a jó ízlés és a kötelességtudat. Van-e jogom rettenetes dolgokat napvilágra segíteni (…)?” Ebből a meccsből a szerző jött ki rosszabbul: az átlátszó aggodalmaskodás és álnaivitás fölösleges tiszteletkör volt. A kötetmegjelenés tény, vagyis Andrassew határozottan döntött, hogy szerinte mi a helyes – ne picsogjon hát utólag. Ráadásul később is vannak nyomai ennek, amikor a „régi” Tőkés iránti csodálatáról biztosítja olvasóját, valamint szomorúságáról, hogy nyilvánosságra hozza az „új” Tőkést a maga valójában láttató iratokat. E képmutatás azért is fölösleges, mert e lírai kiszólásoktól eltekintve Andrassew jó munkát végzett szöveggyűjtemény-gondozóként: az egyes dokumentumokat bevezető, összekötő, magyarázó megjegyzései nem terjengősek, és azokban igyekszik távolságot tartani tárgyától.

De hogy a feltett kérdés ne maradjon költői: Andrassew Iván helyesen cselekedett, amikor a politikai karrierjét a köz- és magánéleti tisztesség, a családi és a tágabb közösségi élet nagyszerűségének, a nemzet önzetlen szolgálatának hirdetésére alapozó politikusról olyan iratokat terelt egybe, amelyek mindennek az ellenkezőjéről tanúskodnak. Az összeállításból a valóságtól teljességgel elrugaszkodott, a családját állandó stresszben tartó, a tágabb környezetében is hatalmaskodó és másokat alattvalónak tekintő személyiség kontúrjai rajzolódnak ki. (Nőügyei is inkább az utóbbival magyarázhatók.)

Mindez persze nem újdonság (ahogyan az interneten eddig is föllelhető jó néhány kötetbeli szöveg sem), hiszen Tőkés László politikusi pályafutása voltaképpen nem más, mint az 1989-es temesvári kiállásával szerzett morális tőkéjének permanens fölélése. Általános elfogadottsága mind Erdélyben, mind Magyarországon már jó ideje csekély – a hitelességét erodáló számos közismert esetből talán elegendő egyetlenre, a 2004-es állampolgársági népszavazást megelőző vitán nyújtott produkciójára utalni, amikor Gyurcsány Ferencet dalra fakadva próbálta jobb belátásra bírni. Az, hogy sokáig a Fidesz erdélyi favoritja volt, ugyanúgy nem meglepő, mint ahogyan a Tőkés érdekkörébe juttatott magyarországi költségvetési százmilliók, és azok ellenőrizhetetlen felhasználása sem – a (volt) püspök klientúraépítését támogató Orbán-kormány „nagyvonalúsága” régóta ismert. Az azonban csak sejthető volt – és ebben Andrassew Iván újat mond, még ha nem is százszázalékos bizonyossággal –, hogy a kötet gerincét képező válási papírok akár fideszes kontakton keresztül is kerülhettek a Fidesz egy másik erdélyi protezsáltjához, az azóta egyébként ejtett Szász Jenőhöz; igaz, e mozzanat (már ha igaz a sejtetés) nem Tőkésről, hanem Orbánék káderpolitikájáról árulkodik.

Ha a tudomány nyelvén értékelnénk, azt mondhatnánk, Andrassew elvégezte a szükséges alapkutatást – az összegző tanulmány megírása azonban egyelőre várat magára. A Tőkés házaspár válásának dokumentumai és magánfeljegyzései – amelyek egy klasszikusan durva válás lenyomatai –, a fia focicsapatát hátrányosan érintő bírói döntést utólag befolyásolni kívánó európai parlamenti politikus leirata, a politikai vetélytársával, Markó Bélával szembeni feneketlen gyűlölet megnyilvánulása megfelelő alapanyag ehhez.

Egy értelmezési kísérletet az adott keretek között én is megejtenék. Bármennyire bizarrnak tetszik is elsőre, párhuzamként a nemrégi magyarországi kulcsi tragédia ugrott be. A Hetek című lap riportjából kiderül, hogy a családját kiirtó fiatalember legalább annyira áldozat, mint megölt családtagjai. Ő, ahogyan rokonai is, apja terrorját volt kénytelen elviselni, aki nyilvánvalóan megháborodott, és őrületének tárgya a magyarság lett csakrákkal, energiamezőkkel, a nemzet elleni világ-összeesküvés rémképével meg a többi hasonlóval – családja izolálása a külvilágtól mindennek a folyománya volt. Tőkés 1989-ben megkapta a maga warholi idejét a történelem világszínpadán, aminek elmúltát aztán, úgy tűnik, képtelen volt feldolgozni. Saját történelmi jelentőségének a rögeszmés rabja lett, és a lelkész-püspök fejébe mintha a Nemzet költözött volna a Szentlélek helyébe. Családjának írt levelei, följegyzései alátámasztják azt, ami nyilvános megszólalásaiból is régóta érezhető: a nemzet orákulumának tekinti magát, megfellebbezhetetlenül. Csoda, hogy a maga alkotta univerzumban felesége képtelen fölérni hozzá? (Házastársa, Joó Edith azt érzékelteti, Tőkés talán azt nem tudja megbocsátani neki, hogy 1989 őszén-telén Temesváron ő legalább akkora, sőt esetenként nagyobb kockázatot vállalt, mint világhírűvé lett férje.) Abban, hogy egy válás során a házastársak mindennek lehordják egymást, semmi rendkívüli nincs. Az viszont, hogy a szidalom csimborasszója egy, hogy is mondjuk, nemzeti alapon eszközölt ócsárlás legyen, valami mást is mutat. („A magyarság szemete vagy”, mondta Tőkés a feleségének Joó Edith egyik feljegyzése szerint.) Miként az is, hogy Tőkés vádaskodásainak állandóan visszatérő eleme, hogy felesége sötét erőkkel (akár a Securitate maradékával is) szövetkezve gátolja hosszú évek óta az ő nemzetért végzett, felelősségteljes munkáját.

Egy pozícióban lévő politikus tettei, személyiségfejlődése semmiképpen nem magánügy – sem Tőkésnél, sem másnál. És bizonyosan nem tanulság nélkül való – ha netán volna alapja a fenti interpretációnak, úgy erősen javallott, hogy a hamarosan kötelező nemzeti érzésre nevelés során Tőkés László pályája tananyag legyen az iskolákban. Gyermekeim az Úrban, amiképpen a mértéktelen rejszolás, akképpen a mértéktelen magyarulás is súlyos bajokhoz vezethet. Legyetek büszkék arra, hogy magyarok vagytok, de csak a józan ész határain belül, különben nagy korotokra úgy jártok, mint szegény Tőkés püspök bácsi.

Noran Libro, 2012, 279 oldal, 2990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.