Könyv

César Aira: Kísértetek

  • Czinki Ferenc
  • 2012. június 3.

Könyv

Akik márpedig nincsenek, szorítja össze a fogát az egyszeri gyermek, és elindul a nyikorgó lépcsőn a pincébe, befőttért. A történet innentől kezdve kétesélyes: vagy tényleg nincsenek, és akkor visszatér, vagy még-is vannak, és akkor csörömpölés és szörnyű halál.

Airánál azonban semmi sem ilyen egyszerű, váltott lábakkal rugdossa föl a szabályokat, nála a kísértetek már a kora esti, fullasztó hőségben megjelennek, beszélnek, vihorásznak, szemérmetlenkednek, és mindezt egy épülő luxustársasház vakolatlan falai között.

Szilveszter napja van, és valami történni fog; ezt tudjuk biztosan már az első oldalak után. A fülszövegből és a promócióból pedig annyit, hogy akik olvasták a szerző magyarul már megjelent könyvét (Epizód egy vándorfestő életéből), és megkedvelték archaikus, aprólékosan kidolgozott világát, azok most meg fognak lepődni. Nos, annyira nem lepődtünk meg, vagy legalábbis nem úgy. Aira elbeszélője a mindenhatók és mindenről tudók közé tartozik, a legutolsó mellékszereplőnek is van neve, tudjuk, honnan jött, hová megy, és hogy közben szorít a cipője.

Ám míg a 19. századi vándorfestő melankólia és brutalitás között feszülő történetének jót tett a mindent részletező, filozofikus alapállás, addig a modernnek tűnő, műfajokat is keverő antropológiai kísértettörténet látszólag szétfeszíti ezt a nyelvezetet. Nyolcvanas évek végi argentin szociofotóval nyitunk, majd egy chilei vendégmunkás család életképeiből és az épülő ház alapos leírásából eljutunk egy valóban érdekes, de szövegidegen építészetfilozófiai-antropológiai esszébe, amely ráadásul egy fiatal lány álma lenne, és valamilyen módon összekötné a kísérteteket a valósággal. Aztán a szellemekkel diskuráló lány tragédiába torkolló esete után pont olyan tekintettel bámulunk, mint a chilei család a legfelső emelet peremén állva, szilveszter éjszaka, pontban éjfélkor. Döbbenten és válaszok nélkül.

Fordította: Tolvaj Zoltán. Magvető, 2012, 252 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.