Könyv

César Aira: Kísértetek

  • Czinki Ferenc
  • 2012. június 3.

Könyv

Akik márpedig nincsenek, szorítja össze a fogát az egyszeri gyermek, és elindul a nyikorgó lépcsőn a pincébe, befőttért. A történet innentől kezdve kétesélyes: vagy tényleg nincsenek, és akkor visszatér, vagy még-is vannak, és akkor csörömpölés és szörnyű halál.

Airánál azonban semmi sem ilyen egyszerű, váltott lábakkal rugdossa föl a szabályokat, nála a kísértetek már a kora esti, fullasztó hőségben megjelennek, beszélnek, vihorásznak, szemérmetlenkednek, és mindezt egy épülő luxustársasház vakolatlan falai között.

Szilveszter napja van, és valami történni fog; ezt tudjuk biztosan már az első oldalak után. A fülszövegből és a promócióból pedig annyit, hogy akik olvasták a szerző magyarul már megjelent könyvét (Epizód egy vándorfestő életéből), és megkedvelték archaikus, aprólékosan kidolgozott világát, azok most meg fognak lepődni. Nos, annyira nem lepődtünk meg, vagy legalábbis nem úgy. Aira elbeszélője a mindenhatók és mindenről tudók közé tartozik, a legutolsó mellékszereplőnek is van neve, tudjuk, honnan jött, hová megy, és hogy közben szorít a cipője.

Ám míg a 19. századi vándorfestő melankólia és brutalitás között feszülő történetének jót tett a mindent részletező, filozofikus alapállás, addig a modernnek tűnő, műfajokat is keverő antropológiai kísértettörténet látszólag szétfeszíti ezt a nyelvezetet. Nyolcvanas évek végi argentin szociofotóval nyitunk, majd egy chilei vendégmunkás család életképeiből és az épülő ház alapos leírásából eljutunk egy valóban érdekes, de szövegidegen építészetfilozófiai-antropológiai esszébe, amely ráadásul egy fiatal lány álma lenne, és valamilyen módon összekötné a kísérteteket a valósággal. Aztán a szellemekkel diskuráló lány tragédiába torkolló esete után pont olyan tekintettel bámulunk, mint a chilei család a legfelső emelet peremén állva, szilveszter éjszaka, pontban éjfélkor. Döbbenten és válaszok nélkül.

Fordította: Tolvaj Zoltán. Magvető, 2012, 252 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.