Könyv

César Aira: Kísértetek

  • Czinki Ferenc
  • 2012. június 3.

Könyv

Akik márpedig nincsenek, szorítja össze a fogát az egyszeri gyermek, és elindul a nyikorgó lépcsőn a pincébe, befőttért. A történet innentől kezdve kétesélyes: vagy tényleg nincsenek, és akkor visszatér, vagy még-is vannak, és akkor csörömpölés és szörnyű halál.

Airánál azonban semmi sem ilyen egyszerű, váltott lábakkal rugdossa föl a szabályokat, nála a kísértetek már a kora esti, fullasztó hőségben megjelennek, beszélnek, vihorásznak, szemérmetlenkednek, és mindezt egy épülő luxustársasház vakolatlan falai között.

Szilveszter napja van, és valami történni fog; ezt tudjuk biztosan már az első oldalak után. A fülszövegből és a promócióból pedig annyit, hogy akik olvasták a szerző magyarul már megjelent könyvét (Epizód egy vándorfestő életéből), és megkedvelték archaikus, aprólékosan kidolgozott világát, azok most meg fognak lepődni. Nos, annyira nem lepődtünk meg, vagy legalábbis nem úgy. Aira elbeszélője a mindenhatók és mindenről tudók közé tartozik, a legutolsó mellékszereplőnek is van neve, tudjuk, honnan jött, hová megy, és hogy közben szorít a cipője.

Ám míg a 19. századi vándorfestő melankólia és brutalitás között feszülő történetének jót tett a mindent részletező, filozofikus alapállás, addig a modernnek tűnő, műfajokat is keverő antropológiai kísértettörténet látszólag szétfeszíti ezt a nyelvezetet. Nyolcvanas évek végi argentin szociofotóval nyitunk, majd egy chilei vendégmunkás család életképeiből és az épülő ház alapos leírásából eljutunk egy valóban érdekes, de szövegidegen építészetfilozófiai-antropológiai esszébe, amely ráadásul egy fiatal lány álma lenne, és valamilyen módon összekötné a kísérteteket a valósággal. Aztán a szellemekkel diskuráló lány tragédiába torkolló esete után pont olyan tekintettel bámulunk, mint a chilei család a legfelső emelet peremén állva, szilveszter éjszaka, pontban éjfélkor. Döbbenten és válaszok nélkül.

Fordította: Tolvaj Zoltán. Magvető, 2012, 252 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.