Reed a Velvet Underground időszaka és szólókarrierje alatt is maga volt a két lábon járó függetlenség. Idővel (és nagy mennyiségű speed és más amfetamin elfogyasztása után) zsenialitása dalszövegeiben bontakozott ki, és teljes joggal került fel a legnagyobb amerikai dalszerzők élvonalába, Neil Young vagy Bob Dylan szintjére. A könyvben egy végtelenül tehetséges gennyláda és öntörvényű alkotó képe bontakozik ki, és az Andy Warhol, illetve Keith Richards életrajzi könyvek, valamint az Uptight: The Velvet Underground Story társszerzője, Victor Bockris mintha inkább az előbbire hegyezte volna ki ezt a biográfiát: a fő mondanivaló az, hogy Lou egy irtó nagy szemétláda, akit nem bírnak elviselni a barátnők, a feleségek, a zenésztársak, a producerek és a turnémenedzserek. Sok szó esik persze a kezdetekről, a Velvet Underground megalakításáról és meghatározó, factorys időszakáról, a John Cale-lel együtt töltött évekről, Andy Warholról (aki már az elején megmondta, hogy az lesz Lou a zenében, ami ő a vizuális művészetben), a teljes eladósodásról, a viszontagságos szólókarrierről, arról, hogy a Transformert mennyire rosszul fogadták (megjelenésének idején Lisa Robinson rockújságíró kiadta az ukázt a sajtónak, hogy mindenki írjon rossz kritikát a lemezről). A Berlinről is hosszasan olvashatunk, amelyről Reed egyszerűen csak így nyilatkozott: "Muszáj volt megcsinálnom a Berlint. Ha nem csinálom meg, beleőrülök."
A Nagy Gergely hiteles, stílushű fordításával megjelent Transformer részletes történet: megvan a szándék, hogy a lehető legteljesebb képet nyújtsa a dalszerző-gitárosról. Csak az a plusz, az a kötőanyag hiányzik, amely például a Johnny Rotten-könyvet az élettörténettől függetlenül is szórakoztató olvasmánnyá tette. Olyan érzésünk van, mintha sok újságcikk és egyéb Reed-kötet lett volna itt összeollózva, Bockris pedig nem nagyon keresett volna meg senkit személyesen (ami feltehetőleg nem igaz, bár a köszönetnyilvánítás is ezt sugallja).
A temérdek drogos sztori, koncertbotrány, válás és szakítás után csak azt nem tudjuk meg, hogy milyen az alkotó, a "jó" Lou Reed. Mert túl azon, hogy nettó szennyláda, azért van neki egy másik (magába forduló és úgy mesélő) oldala is. Maradnak a dalok, azokból minden kiderül.
Fordította: Nagy Gergely. Cartaphilus, 2009, 464 oldal, 4900 Ft