Kivonták a rendőrséget, ötödik napja uralják a tüntetők Seattle egy negyedét

  • narancs.hu
  • 2020. június 13.

Külpol

Capitol Hill Autonóm Övezet néven vonták ellenőrzésük alá a területet, követeléseket fogalmaztak meg, rendőrök nélküli világról álmodnak.

Ötödik napja Capitol Hill Autonóm Övezet (Capitol Hill Autonomous Zone, röviden CHAZ) néven tartanak az ellenőrzésük alatt tüntetők egy mintegy hat háztömbnyi területet a Washington állambeli Seattle-ben.

Az elmúlt hetekben a George Floyd halála után kitört zavargások során a környék komoly összecsapások helyszíne volt, a rendőrség könnygázt és hanggránátokat vetett be a tüntetők oszlatásához, a demonstrálók pedig megdobálták a rendőröket és autókat gyújtottak fel. A kormányzó végül behívta a Nemzeti Gárdát, a polgármester pedig kijárási tilalmat vezetett be, de mindhiába.

Az összecsapások múlt vasárnap egyre inkább egy rendőrőrs körül összpontosultak, ahova az a férfi is berohant, aki előtte autóval behajtott a tüntetők közé, és karon lőtt egy demonstrálót. A rendőrőrsöt végül hiába erősítették meg, hétfőn – a polgármester döntésére – inkább kiürítették, válaszul a tüntetők pedig barikádokat állítottak fel és kikiáltották a rendőrmentes CHAZ-t, az elhagyott őrsön pedig átírták a feliratot: „Ez a terület már a seattle-i emberek tulajdona”.

CHAZ Capitol Hill Autonomous Zone Seattle

CHAZ Capitol Hill Autonomous Zone Seattle

Fotó: Wikipedia/Swoggle

 

A helyi The Seattle Times szerint a békeidőben is trendi és művészekkel teli negyedbe az Occupy-mozgalmakhoz hasonlóan többen sátrakkal beköltöztek, felfestettek egy hatalmas színes „BLACK LIVES MATTER” feliratot, több emlékfalat is létrehoztak George Floyd emlékére, és például ingyen dokumentumfilm-vetítést is tartottak, valamint gyűléseket, ahol arról ötletelnek, hogy mi lesz most, hogyan lehet rendőrök nélkül elképzelni a világot, és megoldani a különböző társadalmi problémákat.

A CHAZ tüntetőihez kötődve több követelés is megjelent a médiában, köztük a seattle-i rendőrség megszüntetése vagy legalábbis alacsonyabb finanszírozása, forrásainak egészségügyre és szociális ellátásokra költése, a tüntetők elleni vádak ejtése, a bebörtönzés gyakorlata helyett elszámoltatási és resztoratív programok bevezetése, a dzsentrifikáció megállítása a lakbérek szabályozásával, a marihuána-fogyasztás miatt elítéltek szabadon bocsátása, a börtönben lévő feketék ügyének újratárgyalása, fekete orvosok alkalmazása a kórházakban, illetve hogy a tananyagba jobban vegyék be a feketék és az amerikai őslakosok történelmét.

CHAZ Capitol Hill Autonomous Zone Seattle

CHAZ Capitol Hill Autonomous Zone Seattle

Fotó: Wikipedia/Alex Glidewell

 

A beszámolók többsége békés és önszerveződő demonstrálókról ír, a konzervatív médiában és a Facebookon ugyanakkor megjelent és terjed egy beszámoló, amely szerint a területen található üzletek tulajdonosaitól maszkos fegyveresek védelmi pénzt követelnek dollárban vagy bitcoinban – a helyi rendőrség viszont azt közölte, hogy ez nem igaz, és egyáltalán nem tudnak ilyesmiről.

Bár Donald Trump elnök a Twitteren "hazai terroristáknak" nevezte a tüntetőket és arról írt, hogy „anarchisták vették be Seattle-t”, és arra szólította fel Jenny Durkan polgármestert, hogy vegye vissza a városát, vagy különben ő fogja, Jay Inslee kormányzó azt üzente vissza az elnöknek, maradjon ki az ügyből, Durkan pedig videóüzenetben vette védelmébe az autonóm övezetet, mondván, illegális lenne, ha az elnök bármilyen módon is beavatkozna.

A Trumphoz hű média viszont folyamatosan igyekszik lejáratni az autonóm zónát és erőszakosnak bemutatni a tüntetőket, a Fox News manipulált képeket is bemutatott, amelyeken egy maszkos fegyveres áll a negyed bejáratánál, illetve arra is volt példa, hogy máshol készült képekkel illusztrálta a híreit.

(BBC, The Seattle Times, Newsweek)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.