Trump: Zelenszkij egy diktátor

  • narancs.hu
  • 2025. február 19.

Külpol

Az ukrán elnök sérelmezte, hogy dezinformációt terjeszt az amerikai elnök, nem is maradt el a gyors és agresszív válasz.

Úgy tűnik, Donald Trump Ukrajnáról alkotott álláspontja gyorsan megérkezett oda, ahol az országot megtámadó orosz vezetésé: az egy hónapja tartó második elnöki ciklusa óta az egész világot felforgató politikus saját közösségi oldalán pár óra alatt már másodszor ment neki kendőzetlenül Volodimir Zelenszkij ukrán elnöknek, ezúttal már őt magát is minősítgetve. 

 
Donald Trump és Volodimir Zelenszkij
Fotó: MTI/EPA/Ukrán elnöki sajtószolgálat felvétele
 

Gondoljunk csak bele, egy közepesen sikeres komikus, Volodimir Zelenszkij rábeszélte az Amerikai Egyesült államokat, hogy költsön 350 millárd dollárt egy olyan háborúra, amelyet nem lehetett megnyerni, és aminek soha nem kellett volna elkezdődnie, és egy olyan háborúba, amit ő az USA és a »TRUMP« nélkül soha nem tud majd rendezni. Az Egyesült Államok 200 milliárd dollárral többet költött, mint Európa, és miközben Európa pénze garantált, az Egyesült Államok semmit sem kap vissza” – fakadt ki az elnök, majd számonkérte elődjén, Joe Bidenen, amiért az semmiféle ellenszolgáltatást nem kért az Ukrajnának nyújtott támogatásért. 

Az elnök ezután Zelenszkijre tért vissza, kiemelve, hogy már megint pénzt kér, de „a választások rendezését elutasítja, mert nagyon rosszul szerepelne”, és az egyetlen dolog, amiben jó volt, az, hogy „úgy tudott Bidenen játszani, mint egy hegedűn”. Ezek után közölte, hogy „Zelenszkij egy diktátor választások nélkül, aki jobb, ha halad, mert nem marad országa”.

Ezután újra kiemelte, hogy ők már tárgyalnak a háború befejezéséről Oroszországgal, amivel Biden soha nem próbálkozott, Európának pedig nem sikerült békét teremtenia. „Zelenszkij valószínűleg továbbra is beszedné a könnyű pénzt. Szeretem Ukrajnát, de Zelenszkij szörnyű munkát végzett, hazája összetört és milliók haltak meg szükségtelenül” – fakadt ki Trump.

Az amerikai tisztségviselők a héten találkoztak Rijádban az orosz féllel, azt viszont többen is sérelmezték, hogy az egészben leginkább érintett Ukrajna és Európa többi része egyáltalán nem kapott szerepet eddig a helyzet rendezésében. Trump már korábban arról beszélt, hogy problémás az ukrán választások meg nem tartása, és bizonyára az alacsony népszerűség miatt van, Zelenszkij erre csak annyit válaszolt, hogy Trump dezinformációs buborékban élhet. Mivel az amerikai elnök híresen nem viseli jól a kritikát, megszületett ez a gondolatfolyam.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.