Brendan Fraser, Jamie Lee Curtis és a Minden, mindenhol, mindenkor című film is Oscar-díjat nyert

Mikrofilm

Michelle Yeoh első ázsiaiként lett a legjobb színésznő. Nyert Sarah Polley és Guillermo del Toro Pinokkiója is.

A Minden, mindenhol, mindenkor című alkotásnak ítélte oda az amerikai filmakadémia a legjobb film Oscar-díját. A vasárnap este a Los Angeles-i Dolby Színházban megrendezett díjátadó ceremónián Daniel Kwan és Daniel Scheinert filmje hét Oscar-díjat nyert el.

A gála a Dolby Színház színpadára ejtőernyővel érkező Jimmy Kimmel műsorvezető bevezetőjével kezdődött, aki később is többször hivatkozott Tom Cruise Top Gun: Maverick című népszerű filmjére. A díjátadók között volt mások mellett Hugh Grant, Andie MacDowell, Nicole Kidman, Janelle Monáe és Florence Pugh is. Lenny Kravitz és John Travolta az elmúlt évben elhunyt filmes nagyságokra emlékezett.

A Minden, mindenhol, mindenkor producerének, Jonathan Wangnak Harrison Ford nyújtotta át az Oscar-díjat. A párhuzamos dimenziókban játszódó sci-fi az idei filmes díjszezon nagy favoritja volt, a filmakadémia 11 Oscarra jelölte. A két Danielként emlegetett, egy évtizede együtt dolgozó alkotópáros a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb rendezés díját is elvitte. Az Oscar-díjak történetében ők lettek a harmadik rendeződuó a Coen fivérek és az 1961-es West Side Story rendezőpárosa, Robert Wise és Jerome Robbins után, akik együtt nyerték el a rendezői trófeát.

 
Daniel Scheinert (j) és Daniel Kwan rendezők, írók, forgatókönyvírók kezükben a legjobb rendezésért járó elismeréssel.
Fotó: MTI/EPA/Caroline Brahman

 A film, amely megkapta a legjobb vágásért járó díjat is, a négy színészi kategória Oscarjai közül is begyűjtött hármat: Michelle Yeoh a legjobb színésznő, Ke Huy Quan a legjobb férfi mellékszereplő, Jamie Lee Curtis pedig a legjobb női mellékszereplő lett.

A malajziai Yeoh az első ázsiai, aki a legjobb színésznő kategóriában díjazott lett. Mint számosan a gála színpadára lépők közül, ő is arra biztatott mindenkit a saját példájával, hogy ne adja föl álmait. A 60 éves színésznő a közönség ovációja közepette hozzátette: "hölgyeim, ne hagyják, hogy bárki is azt mondja, már túl vannak a fénykorukon".

 
Ke Huy Quan (b) és Jamie Lee Curtis (j) a legjobb mellékszereplőnek, míg Michelle Yeoh (b2), valamint Brendan Fraser a legjobb főszereplőnek járó elismeréssel a kezükben a 95. Oscar-gálán a Los Angeles-i Dolby Színházban.
Fotó: MTI/EPA/Caroline Brahman

A Vietnamból származó, gyermekszínészként indult, aztán a filmiparból húsz évre eltűnt, 51 éves Quan az Oscar-szobrot megcsókolva felidézte, hogy története egy hajón kezdődött, megérkezése után egy évig élt menekülttáborban, és végül eljutott Hollywood legnagyobb színpadára. "Ez az amerikai álom" – lelkendezett.

A legjobb színész Oscar-szobrát A bálnában nyújtott alakításáért a meghatott Brendan Fraser vette át. "Harminc éve kezdtem a pályámat, de a dolgok nem mentek könnyen" – mesélte, megköszönve az elismerést. Hozzátette, úgy gondolja, hogy filmje a szívekben és a gondolkodásban is változást hozhat, ami jó érzéssel tölti el.

A kilenc Oscarra jelölt Nyugaton a helyzet változatlan című, Erich Maria Remarque regénye nyomán forgatott háborúellenes német dráma négy szobrot kapott a gálán. Az Edward Berger rendezésében forgatott Netflix-alkotás elnyerte a legjobb nemzetközi film Oscarját, operatőre, James Friend és zeneszerzője, Volker Bertelmann is díjazott lett, valamint a produkciós tervezésért járó elismerést is a film alkotói vehették át.

A legjobb adaptált forgatókönyv díját Sarah Polley, a Women Talking forgatókönyvíró-rendezője kapta.

 
Sarah Polley színésznő, forgatókönyvíró kezében a legjobb adaptált forgatókönyvért járó elismeréssel.
Fotó: MTI/EPA/Caroline Brahman

A gála műsorában mind az öt Oscar-jelölt filmdal szerepelt. A szervezők korábbi bejelentése ellenére végül Lady Gagától is hallhatta a közönség a Top Gun: Maverick Hold My Hand című számát. Az Oscart azonban az RRR című film Naatu, Naatu című dala kapta.

A legjobb animációs film Oscarját a mexikói filmrendező, Guillermo del Toro Pinokkiója nyerte el.

A bebörtönzött orosz ellenzéki politikusról, Alekszej Navalnijról szóló Navalny kapta a legjobb dokumentumfilm Oscarját. Daniel Roher, a film rendezője Navalnijnak és a világ összes politikai foglyának ajánlotta a díjat. A színpadra lépő alkotók között Julija Navalnaja férjének üzenve azt mondta: arról álmodik, hogy egy nap kiszabadul, és hazájuk, Oroszország is szabad lesz.

A legjobb kisjátékfilm Oscarját az An Irish Goodbye kapta. A film főszereplője, James Martin születésnapja alkalmából a Dolby Színház közönsége elénekelte a Happy Birthdayt.

A legjobb rövid dokumentumfilmnek járó Oscar-szobrot a The Elephant Whisperers, a rövid animáció Oscarját pedig a The Boy, the Mole, the Fox and the Horse kapta.

Az Avatar: A víz útja a legjobb látványeffektusokért járó Oscar-díjat vitte el. A legjobb hangért a Top Gun: Maverick című akciófilmnek ítélték a díjat.

A legjobb haj és smink díját A bálna című film szerezte meg. A legjobb jelmezért járó Oscart pedig a Fekete Párduc 2. jelmezeit tervező Ruth E. Carter kapta, aki 2019-ben a Fekete Párduc című szuperhősfilmért egyszer már elnyerte az Oscart. Akkor az első afroamerikai volt, aki átvehette a trófeát ebben a kategóriában, mostani díjával pedig ismét történelmet írt: ő lett az első fekete nő, aki két Oscart nyert.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.