Csak balhé ne legyen! – a filmtörténeti Oscar-gála nem rengette meg a tévéket

Mikrofilm

Tizennégy éve nem látott tarolást, az A24 és a Netflix diadalát hozta a balhémentes gála, ahol a fókusz csak és kizárólag a filmeken volt. A Minden, mindenhol, mindenkor győzelme könnyen lehet, hogy egy új korszak kezdetét hozhatja el az Akadémia számára.

Egy évvel az pofon után az Oscar igyekezett csak átvészelni – szól az Indiewire 95. Oscar-gáláról szóló cikkének címe, tökéletesen összefoglalva, milyen estén vagyunk túl: a szalagcímek ezúttal kizárólag filmtörténelmet író színészekről és egy nagyot nyerő függetlenfilmről szólnak. Az Akadémia pedig tökéletesen elégedett ezzel, hiszen pont ez volt a célja.

A tavalyi díjátadón ugyanis mindent és mindenkit elhomályosított Will Smith pofonja, amelynek híre még hosszú hónapokig szolgáltatott állandó témát: először Smith felesége, Jada Pinkett Smith állt a nyilvánosság elé; majd maga Smith kért bocsánatot; hogy pár hónappal később már munkába is álljon a színfalak mögött; majd Emancipáció című filmjével nemsokára már az idei Oscar-kampányba is beszállt – sikertelenül. A színészt tíz évre kitiltották az Oscar-gáláról, így idén megtört az a hagyomány is, hogy az aktuális színészi díjat az előző év ellentétes nemű nyertese adja át; azaz a tavalyi férfi főszereplő győztesnek kellett volna díjaznia az idei női főszereplőt. Smith helyét azonban Halle Berry vette át, aki Jessica Chastainnel (aki múlt évben a Tammy Faye szemeiért győzött) együtt prezentálta a női és férfi főszereplő kategóriákat.

Smith pofonja azonban végig ott lebegett az esemény felett: mintha minden vicc kicsit visszafogottabb, a mikrofon elé lépők pedig kissé merevebbek lettek volna, mint egyébként. A házigazda ismét – immár harmadjára – Jimmy Kimmel volt, aki korábban már bizonyította, hogy ért a váratlan helyzetek kezeléséhez és a kárelhárításhoz: ő volt a host akkor is, amikor 2017-ben a Holdfény helyett tévesen a Kaliforniai álmot hirdették győztesnek. Kimmel az egyik legnépszerűbb műsorvezetőnek számít a tengerentúlon, 2003 óta viszi a nevét viselő késő esti szórakoztató showműsort. Inkább közvetlen stílusáról ismert, de nem fél belecsípni a legnagyobb sztárokba sem, és nem áll tőle távol saját magát pellengérre állítsa sem – ahogy tette azt az Oscart beharangozó előzetesben is.

Az idei show-t megnyitó monológja nem vonul be az Oscar-történelem legemlékezetesebbjei közé. Kimmel azért így is elsütött pár erős poént: például a Babylonról, ami az elmúlt évek egyik legnagyobb pénzügyi buktája volt, és amit ráadásul az Oscaron sem díjaztak. De beszólt Tom Cruise-nak és James Cameronnak is, annak a két embernek, akik filmjeikkel megmentették a mozit, de arra már nem vették a fáradságot, hogy elmenjenek a gálára. Előbbinek a szcientológiai egyházzal kötött szoros kapcsolatát firtatta (a Top Gun: Maverick félpucér focis jelentét bélyegezte „L Ron Hubba Hubba”-nak, utalva a szcientológia atyjára, L. Ron Hubardra); utóbbit arra használta fel, hogy kritizálja kicsit a hírhedten hímsoviniszta Akadémiát („Hogy nem tudják jelölni azt az embert, aki az Avatart rendezte? Azt hiszik ő is nő, vagy mi?”).

Nagy showelemek vagy bármiféle kockázatvállalás nélkül a gála gyakorlatilag tényleg arról szólt, ami az eredeti célja lenne: a filmek ünnepéről és két tucat trófea kiosztásáról. Az Akadémia egy rakás problémával és nehézséggel küzdd – Amerikát vagy az egész filmvilágot képviseljék; mi számít, a művészeti teljesítmény, a népszerűség, vagy ezek keveréke; mi legyen a női rendezőkkel, feketékkel és egyéb kisebbségekkel, akik valahogy mindig lemaradnak –, ezek egyike maga a díjátadó: ennek épp az ad súlyt, hogy élőben közvetíti a tévé. A nézőket viszont egyre kevésbé érdekli, hogy olyan filmeknek osztogatnak szobrokat, amiket nem is ismernek. Humorra, izgalomra, könnyekre, érzelmekre várnak – csakhogy ezekre alig jut idő, mivel 24 kategóriában kell győztest hirdetni. Nagyon is érthető tehát, miért esik folyamatosan a gála nézettsége. Az Akadémia épp ezért folyamatosan próbálkozik: tavaly behoztak két közönségszavazással odaítélt kategóriát (mindkettőt az internetes trollhadseregéről ismert Zack Snyder happolta el); 8 kategóriát pedig még az élő műsor előtt letudtak. A felháborodás hatására idén egyik gyakorlatot sem hozták vissza – a díjkiosztó így három és fél óra hosszú volt, igazán pedig csak azok a nézők élvezhették, akik ismerték és szerették a jelölt filmeket és azok alkotóit.

A show legemlékezetesebb pillanatai ugyanis egyéb híján a legjobb betétdal-előadások és a köszönőbeszédek maradtak. Előbbiből kiemelkedik Lady Gaga Top Gun-nótája, amelyet smink nélkül, szakadt farmerben és pólóban, intim hangulatban énekelt el – mindez a légi parádékkal tarkított, látványos Maverickhez kevésbé illett, de a puccos ruhákat felvonultató és harsány köszöntőkkel teli gálán üde színfoltnak hatott.

A győztes mégsem ő, hanem az indiai RRRNaatu Naatu’ című száma lett, amely a filmben látott jelenetet idézve felpezsdítette a jelenlévőket.

Ami a győzteseket illeti, az előzetes várakozásokhoz képest kevés meglepetés akadt. Branden Fraser (A bálna) végül legyőzte Austin Butlert (Elvis), Michelle Yeoh (Minden, mindenhol, mindenkor) pedig Cate Blanchettet (Tár). Előbbi visszatérése, a „Brenaissance” így teljessé vált: a 90-es 2000-es évek egyik legnagyobb sztárja lelki és testi problémái miatt hosszú időre eltűnt a reflektorfényből, most viszont Oscarjával ismét a csúcsra ért. Beszéde nem annyira a magvas gondolatokról, mint a meghatódottságáról és hálájáról szólt.

Yeoh győzelmével történelmet írt: ő az első ázsiai származású színész, aki győzni tudott a legjobb női főszereplők között. Köszönőbeszédében így főleg azokhoz a kislányokhoz szólt „akik nézik ezt és úgy néznek ki mint én”, és külön kiemelte azt a rosszindulatú mondást is, miszerint egy olyan korú színésznő mint ő, már „túl van a fényponton”.

Ami a mellékszereplőket illeti, az egész díjszezont domináló Ke Huy Quan Fraserhez hasonló hollywoodi visszatérést mutatott be: a 80-as évek egyik ismert gyereksztárja volt, majd évtizedekig nem kapott munkát, mielőtt megkapta szerepét a Minden, mindenhol, mindenkorban (róla szóló portrécikkünk ide kattintva olvasható). A sors fura fintora, hogy Quan és Fraser együtt szerepeltek az 1992-es Kőbunkó című filmben – ők ketten egy este nyertek Oscart, míg a film sztárja és főhőse, Pauly Shore azóta eltűnt a süllyesztőben. Quan pont olyan beszédet mondott, amit az elmúlt évben megszokhattunk tőle: elképesztő lelkes és őszinte volt, és elsősorban 84 éves édesanyjának mondott hálát.

A női mellékszereplő kategóriában szoros volt a verseny, de végül az előzetesen is esélyesebbnek tartott Jamie Lee Curtis (Minden, mindenhol, mindenkor) vitte a díjat Angela Bassett (Fekete párduc 2.) elől. A színésznő 1978-ban debütált sikolykirálynőként a Halloween című horrorban, leghíresebb szerepét pedig tavaly zárta le a Halloween véget ér című mozival, melynek munkálataiban immár producerként is részt vett. Érzelmes beszédében főleg alkotó- és színésztársainak, valamint szüleinek mondott köszönetet: annak idején Tony Curtist (A megbilincseltek) és Janet Leigh-t (Psycho) is Oscarra jelölték, nekik kiáltott fel az égbe: „Most nyertem egy Oscart!”. Emellett külön kitért azokra, akik támogatták azokat a műfaji filmeket, amelyekben karrierje nagy részében szerepelt. A sokáig a kategória legnagyobb esélyesének számító Bassett az első színész, akit Marvel-filmben nyújtott alakításért jelöltek. Ő azzal került be a hírekbe, hogy nem is igen próbálta leplezni csalódottságát, mikor nem az ő nevét olvasták fel.

A stúdiók versenyét két olyan istálló nyerte, amelyek alig múltak tízévesek: az A24 csodastúdió (melyet ebben a cikkünkben mutattunk be) és a Netflix együttesen 15 díjat vitt haza a lehetséges 24-ből. A régi nagyok közül a Disney-nek mindössze kettő, az MGM/UAR-nek, a Paramountnak és a Warner Bros-nak mindössze egy-egy trófea jutott.

Összességében elmondható, meglehetősen steril díjátadón vagyunk túl, ahol a hangsúly valóban a díjazottakon, na meg magán a mozin volt.

A Minden, mindenhol, mindenkor hét Oscart kapott, köztük a legjobb film, rendező, eredeti forgatókönyv és vágás díját is – ehhez hasonló tarolást legutóbb 2009-ben láthattunk, amikor a Gettómilliomos nyolc elismerést is begyűjtött. Azóta a legjobb film kategória jelöltjeinek száma tízre nőtt, az Akadémia tagságát pedig a diverzitás jegyében alaposan felduzzasztották: főleg fiatalabbakkal, nőkkel, különböző nemzetségbe és etnikai csoportba tartozó szavazókkal. Ennek köszönhetőek az elmúlt év rendhagyó díjazottjai (Holdfény, Élősködők), és az is, hogy nem nagyon akadt példa igazán nagy tarolásra, a díjak többségét inkább szétszórták a jelöltek között. A szakértők már azt fejtegették, hogy a változtatások miatt már esély sincs arra, hogy valaki megközelítse a Ben Hur, a Titanic és A gyűrűk ura: A király visszatér tizenegy Oscaros rekordját. Most kiderült hogy nincs igazuk – csak a megfelelő, széles körben elismert és szeretett filmre van szükség. Van, ahol a Minden, mindenhol, mindenkor diadalát máris egy új Hollywood nyitányaként értékelik, amivel a filmipar belép egy sokkal nyitottabb, kreatívabb, őrültebb és szabálytalanabb, TikTok által meghatározott érába, és ahol már nincsenek „tipikus Oscar-filmek” és nem számít, a szereplők milyen bőrszínűek, vagy épp melyik nyelvet beszélik. 

Az idei Oscar-díjas alkotókról, filmekről ebben a cikkünkben olvashat:

(Címlapképünkön: Daniel Scheinert (j) és Daniel Kwan amerikai rendezők, írók, forgatókönyvírók kezükben a legjobb rendezésért járó elismeréssel a 95. Oscar-gálán a Los Angeles-i Dolby Színházban 2023. március 12-én. Az alkotók a Minden, mindenhol, mindenkor című film rendezéséért vehették át az elismerést. Fotó: MTI/EPA/Caroline Brahman)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.