Visz-e mindent a Minden, mindenhol mindenkor? Ki fog és kinek kellene nyernie az Oscaron?

Mikrofilm

Egy  független mozinak áll a zászló az előrejelzések szerint, ami sci-fit, vígjátékot és drámát kever idő- és térbeli ugrásokkal, harci jelenetekkel. A Minden, mindenhol, mindenkor ellen viszont épp furcsasága szól, ami egészen biztosan megfekszi néhány szavazó gyomrát. Számba vesszük, kik a legfontosabb kategóriák legnagyobb esélyesei, és hogy szerintünk kinek kellene megnyernie a díjat.

Legjobb film

A történelem során mindössze öt filmmel fordult elő, hogy mind a négy nagy céhes díjat (a PGA a producereké, a DGA a rendezőké, a SAG a színészeké, a WGA pedig az íróké) megnyerte: az Amerikai szépség, a Nem vénnek való vidék, a Gettómilliomos és Az Argó-akció mind vitte az Oscart is; és alighanem ez vár az idei év legnagyobb esélyesére, a Minden, mindenhol, mindenkorra is. Az Oscart joggal szokás azzal vádolni, hogy csak a számára kedves típusú és műfajú filmeket favorizálja – életrajzi és történelmi mozikat, és mindenekelőtt drámákat –, Danel Kwan és Daniel Scheinert filmjére azonban semmilyen szempontból nem illik a „tipikus Oscar-film” pejoratív jelzője. Egy kivétellel szinte minden főbb szereplője ázsiai származású; kis költségvetéssel készült, független mozi, amit nem is a díjszezonra időzítve, hanem még tavaly márciusban mutattak be; hangvétele az abszurd és a paródia között ingadozik, és szinte a létező összes műfaj elemei megtalálhatóak benne. Főhőse egy mosodát üzemeltető ázsiai származású édesanya, akinek nemcsak tinédzser lánya lázadásával kell megküzdenie, de a számlákkal és a bürokráciával is, közben pedig férje segítségével rájön arra, hogy képes dimenziók között ugrálni, így nemsokára a családi békéje és kulturális identitása mellett a világot is kénytelen megmenteni.

A Minden, mindenhol, mindenkor legnagyobb kihívója egy nem angol nyelvű film, amin az Élősködők diadala, vagy épp a Vezess helyettem sikere után nincs is mit csodálkoznunk: a Nyugaton a helyzet változatlan klasszikus háborús dráma, ami bár brutálisabb az átlagnál, de az Oroszország Ukrajna ellen indított háborújának árnyékában valószínűleg a szokásosnál is jobban rezonál háborúellenes üzenetével. Edward Berger filmje meglepetésre nagyot nyert a Brit Filmdíjon (BAFTA), 9 Oscar-jelölése pedig azt bizonyítja, hogy az Akadémia is a szívébe zárta. Míg a Minden, mindenhol, mindenkor a múlt év egyik legnagyobb független mozisikere volt, a háborús film az Oscarra régóta ácsingózó Netflixen érhető el.

A sziget szellemei (kritikánk) Martin McDonagh talán legérettebb, legkompaktabb filmje: egy barátság széthullását mutatja be egy távoli ír szigeten, miközben ugyanannyira szól az élet értelméről, és az emberi kapcsolatok ebben betöltött szerepéről; mindezt zseniális színészekkel, olyan atmoszférával, ami jóval a filmkockák lepörgése után sem ereszti el nézőjét. Nyerni ennek ellenére sajnos kevés esélye van.

A Top Gun: Maverick (kritikánk) az idei népszerű jelölt: az a blockbuster, amit a szakma és a kritikusok is kedvelnek – az ukránok tiltakozása ellenére kár lenne azonban lebecsülni, egyesek szerint ugyanis akár Tom Cruise kalandja is célba érhet, ha a Minden, mindenhol... valóban túl megosztónak bizonyul.

Steven Spielberg önéletrajzi ihletésű drámája a díjszezon legnagyobb esélyeseként indult, időközben azonban látványosan elfogyott: ma már a filmnek és magának Spielbergnek sem túl jók az oddsai. A Fabelman család így is a kategória legjobbjai között van: bár semmi újdonságot nem mutat, de érzékeny és hatásos portrét nyúlt egy család széteséséről és egy zseni születéséről (kritikánk).

A Tár (kritikánk) az idei szigorú kritikuskedvenc: az a típusú mozi, aminek kvalitásait, főszereplője zsenialitását nincs, aki nem ismerné el. Ugyanakkor témája, zárt szerkezete miatt kevésbé megközelíthető az átlagnézőnek, akik közül valószínűleg kevesen nevezik Todd Field MeeToo-drámáját a kedvencüknek.

Az Avatar: A víz útja legalább olyan csendes és észrevétlen Oscar-fronton, mint amilyen hangos sikereket arat a moziban: míg az első rész a bevételi rekordok mellett majdnem elhozta a legjobb film-díját is, a tőle alig valamiben elmaradó folytatás soha nem volt komoly Oscar-tényező a technikai kategóriákon túl.

Az Elvis (kritikánk) sokban emlékeztet a Bohém rapszódiára: népszerű zenés film, ami nagy sikert aratott a kasszáknál, a kritikusok viszont kevésbé voltak odáig érte – ez azonban egyáltalán nem érdekli az Akadémiát. Láthatóan nagyon is kedvelik Baz Luhrmann filmjét, melynek legnagyobb erőssége a Queen-mozihoz hasonlóan főszereplője játéka.

A szomorúság háromszöge Cannes-i Aranypálmáját tudta Oscar-jelölésre váltani, ami az európai filmek egyre erősödő helyzetét is mutatja. Kár, hogy az ironikus mozi semmi újdonságot nem hoz a rendező előző alkotásaihoz képest, tanulságait pedig túl szájbarágósan igyekszik lenyomni nézője torkán.

A Women Talking egy vidéki keresztény kommuna nőinek dilemmáját mutatja be: maradjanak és vegyék fel a harcot az őket folyamatosan megalázó és megerőszakoló férfiakkal, vagy vegyék kezükbe sorsukat, keljenek útra és alapítsanak új közösséget? Sarah Polley elegánsan kezeli nehéz és aktuális témáját, de nem klasszikus mozifilm: szinte kizárólag egy pajtában játszódik, és távol áll tőle bármiféle elvontabb vagy összetettebb ábrázolásmód .

Ki fog nyerni: Minden, mindenhol, mindenkor

Meglepetést hozhat: Nyugaton a helyzet változatlan

Kinek kellene nyernie: Minden, mindenhol, mindenkor / A sziget szellemei

Legjobb rendező

A DGA 74 éves fennállása óta mindössze nyolcszor fordult elő, hogy nem az nyerte ezt a kategóriát, akit ők is díjaztak. Idén a DGA a Minden, mindenhol, mindenkor mellé állt, így az Oscarnál is nekik áll a zászló: ha filmjük a konzervatív szavazóknak túl zavaros is lehet, szinte kizárt hogy ne ismernék el Daniel Kwan és Daniel Scheinert elképesztő munkáját. Fő kihívójuk viszont még mindig az a Steven Spielberg (A Fabelman család) maradt, akit legutóbb 24 éve díjazott az Akadémia. Martin McDonagh (A sziget szellemei) hiába tett le olyan filmeket az asztalra, mint Erőszakik vagy a Három óriásplakát Ebbing határában, mindössze egyszer győzött, most pedig először jelölték ebben a kategóriában. Todd Field (Tár) ritkán rendez, de amikor igen, az általában nagyot szól. Ruben Östlund (A szomorúság háromszöge) jelölése kellemes meglepetés, de mozija még saját filmográfiájában sincs ott a legjobbak között.

Ki fog nyerni: Danel Kwan és Daniel Scheinert (Minden, mindenkor, mindenhol)

Meglepetést okozhat: Steven Spielberg (A Fabelman család)

Kinek kellene nyernie: Danel Kwan és Daniel Scheinert (Minden, mindenkor, mindenhol)/ Martin McDonagh (A sziget szellemei)

Legjobb férfi főszereplő

Az idei verseny egyik legszorosabb kategóriája. Mindegyik színésznek ez az első Oscar-jelölése, ráadásul nagyon különböző filmekért és alakításokért érdemelték ki. A sajtó Brandon Fraser (A bálna) visszatéréséről, a „Brenaissance”-tól volt hangos: az 1990-es és a 2000-es évek egyik legnagyobb sztárja orvosi és pszichés problémái miatt hosszú évekre eltűnt a rivaldafényből, majd egy bombasztikus alakítással tért vissza. Darren Aronofsky filmjében (kritikánk) bár egy több mint 200 kilós férfi bőrébe bújt nehéz jelmez és smink mögé, karaktere megváltását nem lehet elválasztani a színész feltámadásától. Elnyerte ugyan a kritikusok díját és a Színészek Céhének elismerését is, mégsem ő a legnagyobb esélyes, hanem Austin Butler (Elvis), aki ugyancsak élete alakítását nyújtja a Királyként. A szerep iránti alázatáról sokat elárul, hogy úgy elváltoztatta hangját a film kedvéért, hogy eredeti hangszíne azóta se tért vissza. A Golden Globe mellett a BAFTA-t is el nyerte; ami igazán mellette szól, az mégis inkább az, hogy az Elvis ott van a legjobb film jelöltjei között, míg A bálna nem.

Fraser és Butler mellett sajnos kevés szó esik Colin Farrellról (A sziget szellemei), pedig hozzájuk hasonlóan ő is olyan jó, mint talán még soha. Hozzá hasonlóan Paul Mescalé (Volt egyszer egy nyár) is visszafogott és összetett színészi játék: egy apát alakít, akinek a gyerekével töltött utolsó nyarát lánya visszaemlékezéseivől ismerhetjük meg. Bill Nighy (Living) jelölése legalább annyira szól eddigi pályájának, mint a konkrét alakításának.

Ki fog nyerni: Austin Butler (Elvis)

Meglepetést okozhat: Brandon Fraser (A bálna)

Kinek kellene nyernie: Brandon Fraser (A bálna)

Legjobb női főszereplő

Nem kevésbé szoros a verseny a női főszereplőknél: kezdetben és nagyon sokáig Cate Blanchettnek (Tár) állt a zászló, akinek bűvköréből valóban szinte lehetetlen kikerülni. Ellen szól azonban, hogy korábban már kétszer győzött. Azonban Frances McDormand és Meryl Streep példája a közelmúltból igazolja, hogy ha egy színész igazán lenyűgözi a szavazókat, akkor nem számít, korábban hány Oscart kapott már. Blanchett vitte a Critics Choice és a BAFTA díját, a SAG azonban legfőbb kihívójához, Michelle Yeoh-hoz (Minden, mindenhol, mindenkor) vándorolt. Mellette pedig épp az szól, hogy nemcsak ez lenne az első győzelme, de az első eset, hogy egy ázsiai származású színész nyer ebben a kategóriában.

Michelle Williamsnek (A Fabelman család) már nagyon régóta kijárna az Oscar, és nem csak azért, mert ez már az ötödik jelölése: a legváltozatosabb karaktereknek képes nemcsak drámai mélységet, de szerethető melegséget is adni. Andrea Riseborough (To Leslie) neve alighanem örökre összeforrt azzal a botránnyal, ami a jelöltségét kísérte – erről és alakításáról ebben a cikkünkben írtunk bővebben.

Ana de Armas (Szöszi) jelölése már önmagában sikernek számít, hiszen a Szöszit (kritikánk) egyként utálta a közönség és a kritikusok is. Pedig rendezője az Aranypolgár és a Dühöngő bika keverékeként írta le a mozit, azaz egészen biztos nagyobb sikerre számított. Armas azonban a film ízléstelensége és megkérdőjelezhető ábrázolásmódja ellenére is képes volt maradandót alakítani.

Ki fog nyerni: Michelle Yeoh (Minden, mindenkor, mindenhol)

Meglepetést okozhat: Cate Blanchett (Tár)

Kinek kellene nyernie: Michelle Yeoh (Minden, mindenkor, mindenhol)

Legjobb adaptált forgatókönyv

24 éve nem fordult elő, hogy olyan film nyerje a kategóriát, amit nem jelöltek a legjobb filmek között. Mindez nem tesz túl jót a Tőrbe ejtve: Az üveghagyma, valamint a Living esélyeinek. Utóbbit egy Nobel-díjas író, Kazuo Ishiguro jegyez, aki Akira Kuroszava 1952-es klasszikusát, az Élnit remake-elte; előbbinek pedig már az első része is versenyben volt az Oscarért, igaz, az még az eredeti forgatókönyvek között. Az Oscar szabályai szerint azonban a folytatások automatikusan adaptált szkriptnek számítanak, így került ide a Top Gun: Maverick is. A díj minden bizonyára két film között dől majd el: a Women Talking az Írók Céhének, a Nyugaton a helyzet változatlan a BAFTA-nak a díját vitte haza. 

Ki fog nyerni: Nyugaton a helyzet változatlan

Meglepetést okozhat: Women Talking

Kinek kellene nyernie: Nyugaton a helyzet változatlan

Legjobb eredeti forgatókönyv

A kategória hosszú évekig tipikus vigaszág volt: azok a rendhagyóbb, újító filmek nyerhettek itt, amelyeknek máshol nem nagyon osztottak lapot (Tűnj el!; A nő). Most azonban mind az öt jelölt önmagában is erős. A sziget szellemei hazai terepen győzött a BAFTA-n és vitte a Golden Globe-ot is, míg a WGA a Minden, mindenkor, mindenholhoz vándorolt. Todd Field filmjére, a Tárra 16 évet kellett várnunk, az pedig nem kérdés, hogy Blanchett alakításához szükség volt egy hajszálpontos, alaposan kidolgozott szkriptre is. A 3 Oscar-díjas Steven Spielbergnek A Fabelman család hozta el karrierje első forgatókönyv-jelölését. A szomorúság háromszöge itt sem igazán rúghat labdába, megsüvegelendő azonban, hogy általa Östlund máris kétszeres Oscar-jelöltnek számít. 

Ki fog nyerni: Minden, mindenhol, mindenkor

Meglepetést okozhat: A sziget szellemei

Kinek kellene nyernie: A sziget szellemei / Minden, mindenhol, mindenkor

Legjobb dokumentumfilm

Az öt jelölt közül gyakorlatilag bárki nyerhet: a protestszavazatok az oroszok Ukrajna elleni háborúja miatt valószínűleg a Navalnijra mennek majd, de ugyanezek elhozhatják az A House Made of Splinters győzelmét is, mely egy ukrajnai árvaház lakóit mutatja be. Az All That Breathes egy indiai madármentő testvérpár történetén keresztül mesél a környezetszennyezés mindig időszerű témájáról, A szerelem tüze (kritikánk) pedig egy vulkanológus házaspár gyönyörű és tragikus kapcsolatára fókuszál. Az All the beauty and the bloodshed igazi kritikuskedvenc, mely a Velencei Filmfesztiválról a fődíjat is elhozta: ez a művészet társadalomalakító hatását vizsgálja. 

Ki fog nyőzni: Navalnij

Meglepetést okozhat: A szerelem tüze

Kinek kellene győznie: All the beauty and the bloodshed / A szerelem tüze

Legjobb animációs film

Guillermo del Toro régóta dédelgetett szerelemgyerekéért, a Pinokkióért mi is odáig voltunk. Toronymagas esélyeit egy különös függetlenfilm veszélyeztetheti: az áldokumentarista Marcel the shell with shoes on egy apró beszélő kagylóról szól. A Pirula panda (kritikánk) bármelyik más évben nagy reményekkel vághatott volna neki az Oscarnak. A tengeri fenevad (kritikánk) jelölése kellemes meglepetés. Ugyanez igaz a Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánságra, amely a múlt év egyik legnagyobb meglepetését szállította: nemcsak az első részt múlja felül, de az elmúlt évek talán legszórakoztatóbb mesés kalandja.

Ki fog győzni: Pinokkió

Meglepetést okozhat: Pirula Panda

Kinek kellene győznie: Pinokkió / Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság

Legjobb nemzetközi film

Kilenc Oscar-jelölésével a Nyugaton a helyzet változatlan hamar eldöntötte ennek a díjnak a sorsát. Az Argentína, 1985 kissé száraz történelmi mozi, mely végig ott volt a díjközelben, de ritkán győzött; a Közel fájdalmasan gyönyörű és megható film, de győzni kevés esélye van, csakúgy, mint a hasonlóan érzékeny A csendes lánynak. Az (kritikánk) viszont belerondíthat a képbe: Cannes-ból díjjal tért haza, a veterán lengyel Jerzy Skolimowski főhajtását Bresson klasszikus a Vétlen Balthazárja előtt pedig azóta is zajos tetszés kíséri.

Ki fog győzni: Nyugaton a helyzet változatlan

Meglepetést okozhat:

Kinek kellene győznie: Nyugaton a helyzet változatlan / Közel 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.