Észak-Koreát meghazudtoló lépték: ingyenesen terjesztett fideszes személyi kultusz Eleken

Publicisztika

Nem bízta a véletlenre saját maga közpénzből történő reklámozását a Békés megyei kisváros ingyenes, minden háztartásába eljutó havilapjának márciusi számában a kormánypárti színekben politizáló polgármester, Szelezsán György.

Nem kevesebb, mint húsz – még egyszer leírom: húsz – fotóról köszön vissza az Elek Az Én Városom című ingyenes önkormányzati havilap márciusi számában Szelezsán György polgármester.

Emellett öt cikket jegyez a lapban, köztük három olyat, amelyben magáról ír és saját fotóját is mellékeli hozzá. Ezt egyszer még újságíróiskolákban, valamint az egyetemek média és kommunikációs szakán elrettentő példaként fogják oktatni. Emellett számos cikk szól még róla. Nem utolsósorban a címlapon köszönti a közelgő nőnapon a nőket, a hátsó oldalon pedig ugyancsak ő invitálja a gyengébb nem képviselőit a városi nőnapi ünnepségre, ahol, ki nem találják, Szelezsán György polgármester mond ünnepi beszédet. Az ötödik oldalon a kisváros a március 15-i ünnepségére szóló meghívót látni. S már meg sem lepődünk, az ünnepi beszédet, ki más, mint Szelezsán György mondja majd.

 
Forrás: Elek Az Én Városom
 

Ezzel az eleki Fidesz-KDNP-s polgármester megdöntötte azt a megdönthetetlennek hitt rekordot, amelyet még 2012 elején állított fel az elekihez közeli fürdőváros lapja, a Gyulai Hírlap, amelyben akkor 11 fotóról köszönt vissza a fideszes polgármester, Görgényi Ernő, továbbá 14 cikk és képaláírás, valamint egy egész-, illetve egy negyedoldalas hirdetés is foglalkozott vele. Akkor azt írtuk, hogy az eset – amúgy – csupán egy csepp a vidéki média egyre kilátástalanabb tengerében. De kiderült, önajnározásban, pártpropagandában még lehet tovább fejlődni, miközben már lekörözni látjuk a kommunista diktátorokat: Sztálint, Nicolae Ceaușescut és a mindenkori észak-koreai pártfőtitkárokat.

Szelezsán közéleti előéletéről tudni kell, hogy a 2019-es önkormányzati választásra független polgármesterjelöltként és fiatal képviselőaspiránsokkal indult neki a politikában akkor még ismeretlen, megnyerő fellépésű fiatalember. A Zártszelvény SE nevű futballcsapatból és az ahhoz kapcsolódó baráti körből álló, látszólag civil tevékenységet felvállaló kompániáról volt szó, akik már bőven 2019 előtt felbukkantak a helyi, akkora teljesen kiüresedett eleki közéletben, felrázták azt, és szó szerint életet vittek bele. Ha kellett, szemétszedési akciót hirdetettek, máskor főzőversenyt rendeztek, vagy éppen pénzt gyűjtöttek az egyik helyi játszótér felújítására. Az elekiek többségének tetszett ez a tettvágy, valamint a látványos és eredményes közösségi munka, ám már ekkor többen sejtették, nem egészen érdek és cél nélküli ez a közösségi aktivitás.

 
Forrás: Elek Az Én Városom
 

Hogy az öt évvel ezelőtt városvezetővé választott Szelezsán György mitől is volt „független”, aligha fogós kérdés. A kormánypártoktól és annak térségi parlamenti képviselőjétől a legkevésbé sem. Nagyon sokszor lehetett látni Kovács József (Fidesz-KDNP) társaságában mindenfajta politikai eseményen, az iránta való hűsége, odaadása, alázata, de egyszerűbb, ha szervilisséget mondunk, nem maradt rejtve. Erre nem is ügyelt a papíron még mindig független városvezető. Eleken 2022 novemberében újjáalakult a Kereszténydemokrata Néppárt, ami azt jelentette, hogy az utóbbi húsz évben egyetlen alkalommal önállóan nem induló, Fideszhez kapcsolódó szatellitpártnak Eleken helyi szervezete kezdte meg működését, amelynek vezetője Szelezsán lett. De már fél évvel korábban, 2022 áprilisában, közvetlenül az országgyűlési választás előtt árulkodó volt, hogy az eleki „független” polgármester – egy vessző különbség nélkül – ugyanabban az ajnározó szövegben ajánlotta városa lakosainak, hogy csakis a fideszes Kovács Józsefet szabad megválasztani parlamenti képviselőnek, mint tette azt a közeli Sarkad fideszes polgármestere, egyben a Fidesz Békés megyei választmányának alelnöke, Mokán István – írtam meg nemrégiben a Népszava hétvégi mellékletében.

Ez a „függetlenből” lett Fidesz-KDNP-s városvezető – kizárólag kormánypárti képviselőkkel a testületben – nyomja ilyen durván saját magát az eleki önkormányzati lapban. Hogy még látszata se maradjon annak, valamifajta sajtótermékről lenne szó, arról a propagandakiadvány impresszuma árulkodik. A felelős kiadó Elek város önkormányzata, amelyet, ha hiszik, ha nem, Szelezsán György képvisel.

Van még kérdés?

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.