A nép ópiuma: A széklábak Paganinije - Deko Tv - Arne Jacobsen dán építész

  • tévésmaci
  • 2006. november 30.

Zene

Elég csak gyakran járni kekszet és akvavitet (rövidital) vásárolni az IKEA-ba, máris a skandináv dizájn jelentős értői közé sorolhatjuk magunkat.

Elég csak gyakran járni kekszet és akvavitet (rövidital) vásárolni az IKEA-ba, máris a skandináv dizájn jelentős értői közé sorolhatjuk magunkat. Ám ahhoz, hogy efféle hóbortjaink (na jó: hóbortjaim) mögött mégis húzódjon némi erudíció, nem is váratlan (végtére a Deko Tv mégiscsak egy tematikus csatorna) segítség érkezett e nagyszerű portréfilm képében.

Hősünk dolgaival pár éve - éppen születésének 100. évfordulója alkalmából - hazai kiállítóhelyeken is ismerkedhettünk (Budapesten és Kecskeméten). Arne Jacobsen (1902-1971) dán építész és dizájner az egyszerűségében látványos, gondolatiságában minimum felkavaró, úgynevezett organikus formatervezés hírhedett majsztora. Személye, élete kész regény, műve egyfelől napnál is világosabb, másfelől rejtély. Tán ez a "napnál is világosabb" maga a titok - hogy nem a napfény és a világosság hiányától jött-e neki mindez. (Mindenesetre biztos nem ettől ilyen drágák a munkái, nyakam rá.)

A portréfilm olyan, mint az alanya: egyszerű és alapos, kérlelhetetlen és tárgyilagos. Megismerkedünk a nagy hírű művek sorával, előttünk az oxfordi St. Catherine's College, a Dán Nemzeti Bank épülete, a koppenhágai SAS Hotel és a rettenetes székek, székek, székek... A Hangya, a Hattyú és a Tojás... Lehet tépelődni, mihez is kezdhetnénk a végtelenségig lecsupaszított formákkal, hogyan is jövünk mi az ilyen szintű, nyilvánvalóan tudományos-fantasztikus (pontosabban sci-fibe illő) egyértelműséghez.

Az a jó a huszadik században, hogy nem volt olyan régen. Egy csomóan közülünk azért még emlékeznek erre-arra. Mondjuk Jacobsen egykori kollégáit, tanítványait éppenséggel nem kellett ismeretlen tájakon felkutatnia a forgatócsoportnak, aki közülük még aktív (számos személy), most is ott van, ahol az ég (a dizájnég, a házég) zeng. Szavaikból, visszaemlékezéseikből őszintén szólva egy vélhetően rémes alak képe bontakozik ki. Maximalizmus, eltökéltség s a mindezzel járó hajcsártempó; piramidális öntudat s a belőle fakadó erős hajlandóság a sértettségre és hasonló nyalánkságok, történelmi háttérrel.

Az Arne Jacobsen életét bemutató dokumentummű az utóbbi idők kétségkívül egyik legizgalmasabb portréfilmje ezen az árva magyar képernyőn.

Műsoron: december 3., 22.30

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?