Nagyjából és kicsit - Szilágyi Lenke: Partik (fotókiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. november 30.

Zene

Szilágyi Lenkének - a kortárs magyar fotográfia méltán elismert, kiváló képviselőjének - a kiállítása nagyjából kúl, kicsit viszont béna.

Szilágyi Lenkének - a kortárs magyar fotográfia méltán elismert, kiváló képviselőjének - a kiállítása nagyjából kúl, kicsit viszont béna. Korábbi, szubjektív-költői, a szociofotó hagyományait a konceptuális fényképezés eszközeivel ötvöző munkái a független városi tájban függetlenül függeszkedő, valami karakterért küzdő vagy arról már végleg lemondó lényeket ábrázolt üres-romlott terekben - sokak szerint Petri György költészetével rokonítható módon. Parti-képekből szerkesztett tárlata nagyjából hasonló figurákat gyűjt össze kicsit rossz helyszínekről: átlag-kínos-másodosztályú (vagy legalábbis ilyennek látszó) bulik jelentéktelen arcú-testű lárvái zsizsikelnek a képeken, vagy épp ellenkezőleg, az imágók kinyúlva várják a megváltást.

Kicsit zsír az egész, de nagyjából béna. Egyrészt totál érdektelen, hiszen ha valaki arra vágyik, hogy a városi kultúra szerves, sőt építő elemévé lett partigazdaságról információkat szerezzen, de lusta, esetleg félénk ahhoz, hogy bele is ártsa vagy mártsa magát, semmi mást nem kell tennie, mint az interneten megnéznie előre-hátra a velejükig, félig és egyáltalán nem amatőr fényképészek elképesztő mennyiségű fényképeit, melyek, mióta a két megapixelt tudó kamerák és képet képezni képes mobilok ára egészen barátságossá lett, vizuális agy-aszályként szikkasztják a földkerekséget. Nem kultúrpesszimizmusból mondom ezt, pusztán csak annyit szeretnék rögzíteni, hogy önmagában a partijelenségnek ide-s-tova semmiféle információs, antropológiai és egyéb királyságos titka, relevanciája, jeges-kézzel-szívbe-markolása nincs. (Már az sem igen érdekes, hogy a zsír-sirály megnyitón együtt sül-süt és ereszt nedvet Som Lajos és Antal Juszuf István. Ki a celebebb vajon?)

Mindezzel együtt vagy éppen ettől függet-lenül persze a képek egy kicsit érdekesek is lehetnének, ha Szilágyi nem az elektrotechnicizált fotográfia meg - s bizonyos trendi értelemben, ugyancsak kúlosan - a fényképesített festészet patentjait-manírjait használná, hanem éppen ellenkezőleg, a csontszáraz realizmust hívná segítségül, eszközül. Így, hogy képei a sárga-rózsaszín "harmónia" felé irányulnak és módosulnak (a szó legszorosabb értelmében, digitális eljárások igénybevételével), maguk is éppen olyanná lesznek, mint helyszíneik és szereplőik: felejthető hangulatokká, illanó, szagocskás-színeskés életképekké, melyek belesülnek a sok-sok műélet süteményébe.

Millenáris Teátrum, Piros-fekete Galéria, december 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.