Nagyjából és kicsit - Szilágyi Lenke: Partik (fotókiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. november 30.

Zene

Szilágyi Lenkének - a kortárs magyar fotográfia méltán elismert, kiváló képviselőjének - a kiállítása nagyjából kúl, kicsit viszont béna.

Szilágyi Lenkének - a kortárs magyar fotográfia méltán elismert, kiváló képviselőjének - a kiállítása nagyjából kúl, kicsit viszont béna. Korábbi, szubjektív-költői, a szociofotó hagyományait a konceptuális fényképezés eszközeivel ötvöző munkái a független városi tájban függetlenül függeszkedő, valami karakterért küzdő vagy arról már végleg lemondó lényeket ábrázolt üres-romlott terekben - sokak szerint Petri György költészetével rokonítható módon. Parti-képekből szerkesztett tárlata nagyjából hasonló figurákat gyűjt össze kicsit rossz helyszínekről: átlag-kínos-másodosztályú (vagy legalábbis ilyennek látszó) bulik jelentéktelen arcú-testű lárvái zsizsikelnek a képeken, vagy épp ellenkezőleg, az imágók kinyúlva várják a megváltást.

Kicsit zsír az egész, de nagyjából béna. Egyrészt totál érdektelen, hiszen ha valaki arra vágyik, hogy a városi kultúra szerves, sőt építő elemévé lett partigazdaságról információkat szerezzen, de lusta, esetleg félénk ahhoz, hogy bele is ártsa vagy mártsa magát, semmi mást nem kell tennie, mint az interneten megnéznie előre-hátra a velejükig, félig és egyáltalán nem amatőr fényképészek elképesztő mennyiségű fényképeit, melyek, mióta a két megapixelt tudó kamerák és képet képezni képes mobilok ára egészen barátságossá lett, vizuális agy-aszályként szikkasztják a földkerekséget. Nem kultúrpesszimizmusból mondom ezt, pusztán csak annyit szeretnék rögzíteni, hogy önmagában a partijelenségnek ide-s-tova semmiféle információs, antropológiai és egyéb királyságos titka, relevanciája, jeges-kézzel-szívbe-markolása nincs. (Már az sem igen érdekes, hogy a zsír-sirály megnyitón együtt sül-süt és ereszt nedvet Som Lajos és Antal Juszuf István. Ki a celebebb vajon?)

Mindezzel együtt vagy éppen ettől függet-lenül persze a képek egy kicsit érdekesek is lehetnének, ha Szilágyi nem az elektrotechnicizált fotográfia meg - s bizonyos trendi értelemben, ugyancsak kúlosan - a fényképesített festészet patentjait-manírjait használná, hanem éppen ellenkezőleg, a csontszáraz realizmust hívná segítségül, eszközül. Így, hogy képei a sárga-rózsaszín "harmónia" felé irányulnak és módosulnak (a szó legszorosabb értelmében, digitális eljárások igénybevételével), maguk is éppen olyanná lesznek, mint helyszíneik és szereplőik: felejthető hangulatokká, illanó, szagocskás-színeskés életképekké, melyek belesülnek a sok-sok műélet süteményébe.

Millenáris Teátrum, Piros-fekete Galéria, december 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.