Az aprónép ópiuma: Johnny és Dexter

szerző
- sissova -
publikálva
1997/43. (10. 23.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Televíziós rajzfilmkultúránk struktúraváltásának immár nem csupán a vasárnap délutáni Disney-filmek, de a majdnem végtelen időben sugárzó Cartoon Network is betett. Ez utóbbi több mint 8500 rajzfilmet sugárzott fennállásának elmúlt négy évében a Hanna-Barbera, az MGM, a Paramount és az 1948 előtti Warner Bros készleteiből. A program a bunkó, érzéketlen és agresszív Jerrytől a Batman egy igen elcseszett változatáig gátlástalanul ássa alá a nézők pszichés fejlődését. Mégis van remény. Megjelent a rajzfilmek egy új generációja is.

Televíziós rajzfilmkultúránk struktúraváltásának immár nem csupán a vasárnap délutáni Disney-filmek, de a majdnem végtelen időben sugárzó Cartoon Network is betett. Ez utóbbi több mint 8500 rajzfilmet sugárzott fennállásának elmúlt négy évében a Hanna-Barbera, az MGM, a Paramount és az 1948 előtti Warner Bros készleteiből. A program a bunkó, érzéketlen és agresszív Jerrytől a Batman egy igen elcseszett változatáig gátlástalanul ássa alá a nézők pszichés fejlődését. Mégis van remény. Megjelent a rajzfilmek egy új generációja is.

Cartoon Network

Az agresszivitásról szóló,

kissé lejárt mentálhigiénés dumát nyugodtan félretehetjük, mert jól tudjuk, mi folyik körülöttünk. A rajzfilm nyugodtan legyen csak kegyetlen, nem attól rossz, hanem ha az agresszivitás értelmetlen, sorozatos palacsintává lapításban merül ki. Ettől egyetlen fiatalkorú sem jön rá, hogy a jó férj vagy a még jobb nagymami miért válhat egyik percről a másikra emberevővé.

Idén július 14-től reggel nyolctól félórás szériában testesül meg az anyakomplexusban szenvedő testépítők és az igényes amerikai rajzfilm jóistene a Cartoon Networkön.

Johnny Bravo

a neve. A 26 éves Van Partible remekműve egyelőre csak 13 részben ismétli magát, de telitalálat. A bicepszgyártó, karaterajongó szabad lélek megfeszíttetései. J. B. két dologban hisz csupán: isten női megtestesülésében a földön és saját maga fizikai tökéletességében, viszont mindenki más tudja róla, hogy narcisztikus anyaimádó a nagy izmaival és a még nagyobb elvis-frizurájával. Röviden ő az, akinek sosem esik le, aki soha nem fogja fel, ráadásul forró szexi mama megszólítással kezdi az udvarlást, aminek egyetlen alkalommal sem lesz jó vége. Két nő érti meg csupán, a rockos édesanyja és a kisiskolás szomszédlány, akinek később minden esélye megvan rá, hogy farkasemberré váljék emiatt.

A World Premier Toon program,

más néven a toon jam eredetileg 48 ilyen egyéni új filmet rendelt meg, egyenként hatperceseket, amelyek által új karaktereket és helyzeteket próbálnak találni a jövőbeli sorozatfejlesztésekhez és Amerika, valamint műholdtól sújtott kultúrgyarmatai erkölcsi megmentéséhez. Vannak köztük sajnos kevésbé sikerültek is, amelyek újabb komoly töréseket okozhatnak a néző valósághoz való viszonyában. Ilyen az új kölök a Real Adventures of Johnny Questből, (Johnny Quest valóságos kalandjai), ahol az akció és a komputergrafika igen sután fonódik egybe, de nem ez a fő gond. A 14 éves csodagyerek Johnny a már rezerválásra ítélt self made man ideálja, a főhősök azon új típusa, aki gondolkodik és tervez, ahogy a hozzá hasonló korú kis barbárok soha, ahelyett, hogy vakon menne a kalandok elé, és tanulhatna belőle a nézővel együtt.

Johnny Questet úgy fogja elfelejteni a kampánycélzott fiatalság, ahogy van, csupán traumák maradnak utána.

Nem úgy Dextert,

aki szinte telitalálat. Mára a Bugs Bunny (Tapsi hapsi) bugyutaságát a jó és szellemes A maszkon kívül felváltotta még az intelligencia világa, amit a Dexter laboratóriuma képvisel a Cartoonon. Dexter furcsán szeretetreméltó kölyökhibridje a jugoszláv rajzfilmhős Baltazár professzornak és Dr. Jekyllnek, miatta érdemes megszeretni az általában debilnek tartott zseni gyermekeket. Dexter világa a fenséges dolgok világa. Az általa összetákolt, a hálószobája alatt található laboratóriumában éjjel-nappal a titkos tudományos tervein dolgozik, nem játszik a szabad levegőn, és önmagát klónozza, hogy hanyag és feledékeny anyját szemmel tarthassa. Dexter a tetőpont, neki nincs szüksége arra, hogy bármely szuperhőshöz hasonlítson. Nemcsak hogy intelligens az animáció kidolgozása, de az intelligenciát ünnepelteti nézőivel is. És remekül illik bele, mint ellenpont, Dexter idegesítően csacska nővére, Didi, aki boldogan és vakon gányol bele Dexter találmányaiba.

Felejthetetlen páros,

akárcsak Chicken and Cow (Csirke és tehén), akiknek emberszüleik vannak, lazán járkálnak különböző emberi valóságok között, a latin kultúrát és a szupermenek világát is beleértve, és mindezeket az iszonyú éles helyzeteket teljesen egészséges elmével ússzák meg.

A baj csak az, hogy a csatorna urai azt gondolják, ezzel el is érték a network legmélyebb értelmét és végcélját. Egy olyan adónak, amely négy éve a kezdetek homályos kis kanálisából formázta magát képpé, 30 millió háztartásba férkőzött be (a kábeles hozzáférést is számítva kb. 66 millióba), a legmagasabb nézettségű csatornák egyike Európában, és az volt Ázsiában és Latin-Amerikában is, ez a kis újítás még iszonyúan kevés. Ha nem akarják a pszichológusok átkait hallgatni az egyre szaporodó kora gyermekkori bűnözésért. Az igazi az lenne, ha a világ minden részéről vennének jó szériákat; egy ilyen kanálisba az bőven belefér.

- sissova -

szerző
- sissova -
publikálva
1997/43. (10. 23.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kultúra

még több Kultúra...