Film: U.S. über alles (Wolfgang Petersen: Az elnök különgépe)

  • Tosoki Gyula
  • 1997. október 30.

Zene

Volt egyszer egy rendező, Wolfgang Petersennek hívták. Németországban született az istenadta, talán nem volt annyira nagy szám, amit csinált, de azért A tengeralattjáró mégis valami. Aztán Petersen átkelt a nagy vízen, s röviddel később bebocsáttatást nyert az álomgyárba. Azóta minden erejével azon van, hogy meghálálja a bizalmat. Igyekvő természet, hogy mennyire az, legújabb munkája a bizonyság rá.

Volt egyszer egy rendező, Wolfgang Petersennek hívták. Németországban született az istenadta, talán nem volt annyira nagy szám, amit csinált, de azért A tengeralattjáró mégis valami. Aztán Petersen átkelt a nagy vízen, s röviddel később bebocsáttatást nyert az álomgyárba. Azóta minden erejével azon van, hogy meghálálja a bizalmat. Igyekvő természet, hogy mennyire az, legújabb munkája a bizonyság rá.

Volt egyszer egy operatőr. Michael Ballhausnak hívták, Fassbinder egyik állandó munkatársaként többek között a Petra Von Kantot, A szabadság ököljogát, a Kínai rulettet és a Maria Braun házasságát jegyzi. Aztán ő is megtért Hollywoodba, a legutóbb, egyebek mellett, A hírek szerelmesei című darabot fényképezte. Most pedig ezt, Az elnök különgépét.

Kazah ultranackós terroristák egy maroknyi csoportjának sikerül a lehetetlen, eltérítik a világ legbiztonságosabb repülőjét, az Air Force One-t, az Egyesült Államok elnöke különgépét, és a túszul ejtett utasokért cserébe bebörtönzött vezetőjük, egy tábornok szabadon bocsátását követelik. Ha teljesítik követelésüket, az százezrek biztos halálát jelenti, ha nem, maradnak az utasok. Az elnök is a gépen van, s bár megtehetné, hogy egy egyszemélyes mentőkabinban elpucoljon a helyszínről, mégis marad. Ahogy az a filmben ki van mondva, kezében egy nemzet, közvetve az egész világ sorsa, s ő, minthogy helyén van az esze, a szíve és az ökle, nem alkuszik.

Megérkeztünk. Ami a legnagyob meglepetés, az éppen az elnöki portré, közvetve az Államokról festett kép. Az elnök különgépe ízig-vérig kultúrsovén darab, hitvány propagandafilm, olyan Amerika-ajnárt kapunk, mellyel - analógiát találni nehéz, de azért akad - ízléstelenség tekintetében talán csak A függetlenség napja veszi fel a versenyt. Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy a múlt év két legharsányabb, s mint ilyen, leggusztustalanabb amerikai mainstream moziját egyaránt külhonból érkezett -jelesül: német - rendező hozta tető alá. Miként Emmerichnél, itt s mindent elönt a furor teutonicus, bombasztokban nincs hiány, U. S. über alles, mondhatnánk. Wolfgang Petersen és Roland Emmerich, úgy tűnik, késhegyre menő csatát vívnak egymással a leghollywoodibb európai rendező kétes értékű címéért.

A téma volumenére tekintettel természetesen garantált a sztárszereposztás. A jó öreg Harry Ford mint elnök és vietnami veterán Gary Oldmannel huzakodik, utóbbi persze most is a pszichopatát adja, unhatja nagyon. Õ, már a szerepe szerint, Afganisztánt járta meg anno, miként társai, a többi cerberus is, az lehetett ám a poklok pokla, a filmből kiderül. Persze Oldman, rutin ide és oda, így is klasszisokkal jobb, mint a Rambósra képezett elnökfigura; Ford sok mindent nem tud, ütésváltásokra és közelharcra kész akcióhősnek végképp, mint a harmat, különösen így, hatvanhoz közeledvén. Aztán itt van Glenn Close, szimpla rezonőrszerepben, csak kérdezni van ideje, hiába, hálátlan feladat lehet Harrison Ford alelnökének lenni, ez bizonyos. A mellékszerepek elnagyoltságáról és megrajzolatlanságáról pedig egy pisszenést se.

A film első öt perce egyébként tényleg jó, helikopterfarth egy egész sor, jó kis nagytotálok, pörög a dolog, komálom az ilyet. Aztán többre nem is igen telik a svungból, a hátramaradó két órában Petersen szarba-számba vesz egy sor jól ismert patront, amit az akcióműfajban, különösen annak repülős válfajában eddig kitaláltak. Bár az is igaz, a film végén itt nem egy zöldfülű teszi le a gépet, s ez feltétlenül a produkció javára írandó. Miként az a néhány jelenet is, melyben a rendező az otthon tanultakat kamatoztatja, hazatalál mintegy. A zárt, szűk térben való forgatáshoz Petersen nagyon ért, A tengeralattjáró óta tudjuk. Képes egy zsebkendőnyi területen igen hatásos jeleneteket produkálni, ebben világklasszis, szó nem férhet hozzá.

Ez így viszont kevés. Az elnök különgépe azoknak készült, akik már nagyon sok mindenen túl vannak, szóval tudják, mi a dörgés. Úgy százhúsz év felett bátran ajánlható bárkinek, persze kizárólag szülői kísérettel.

Tosoki Gyula

Az elnök különgépe (Air Force One); színes, amerikai, 127 perc; rendezte: Wolfgang Petersen; írta: Andrew W. Marlowe; fényképezte: Michael Ballhaus; látvány: William Sandell; zene: Jerry Goldsmith; szereplők: Harrison Ford, Gary Oldman, Glenn Close, William H. Macy, Jürgen Prochnow; az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.