Népzene, magából (Egy Kiss Erzsi Zene)

  • m. l. t.
  • 1997. október 16.

Zene

Nagyon úgy tűnt, anélkül telik el 1997, hogy új reményem legyen. De most már jó, sőt. Azt hiszem, Kiss Erzsi zenéjéről szól majd a következő év is. A HungaroCarrotnak otthont adó Lágymányosi Közösségi Házban beszélgettünk.
Nagyon úgy tűnt, anélkül telik el 1997, hogy új reményem legyen. De most már jó, sőt. Azt hiszem, Kiss Erzsi zenéjéről szól majd a következő év is. A HungaroCarrotnak otthont adó Lágymányosi Közösségi Házban beszélgettünk.

Jobb volt túlesni rajta; mihelyst leültünk, azonnal vallomást tettem. Nem az elragadtatottságomról, azt későbbre szántam; azt böktem ki, hogy nekem semmit nem mond az ő neve.

Amit Kiss Erzsi pályafutásáról nem tudtam, az dióhéjban így néz ki: a nyolcvanas években Jeles András Monteverdi Birkózókörében szerepelt, onnan a népzenei ihletettség. Etióp dallamokra mondta Jeles apróhirdetését a krematórium füstjének hasznosításáról; például. Aztán a Monteverdi után ugyancsak Jelessel Kaposváron, a Csiky Gergely Színházban dolgozott, abból az időből Jeles-Melis-Eörsi Valahol Oroszországban című darabja kívánkozik elő eszkimó és tibeti dalaival. Közben Kistamás László Déja Vu-revüjében is fellépett, "egy bluesos improvizációt adtam elő, almát ettem, köpködtem meg rágcsáltam", kész siker. A Hajnóczy Csaba, aki ugyancsak megjárta a Monteverdi-iskolát, már akkor megmondta, hogy jó lenne egyszer majd valamit együtt.

Szóval Erzsi szép lassan hozzászokott, hogy a szövegek alá-mögé-fölé nagyon kell valami népies dallam. Ha úgy tetszik, a nonverbális szövegek alá-mögé-fölé egy fiktív nép dallama. Kábé a kilencvenes évek elejétől kezdte őket gyűjteni. "Nem akartam, hogy elvesszenek ezek a motívumok, van vagy húsz ilyen kazettám. Volt, hogy olyan gyönyörűen állt meg a busz, úgy nyikorgott, mint egy angol duda. De szeretnék valóságosan is gyűjteni, nem csak magamtól." Ez jó. Kiss Erzsi zenéje tényleg ilyen. Népzene, magából; részben kötött, részben spontán szöveggel. "Van egy-két mondat, amit már nem tudok másképp énekelni, annyira odakövesedett. Inkább az előadásmód változik."

- Egyébként izgat, hogy miféle zenék vannak Afrikában, és hogy azok rokonságban vannak-e a te fiktív afrikai népzenéddel?"

- Az izgat - így Erzsi -, hogy miféle zenék vannak ott, de hogy rokonságban vannak-e, az nem. Az nem célom. - Világos. Az hazugság lenne.

Tehát összegyűlt hatévnyi kazetta, és ezekkel Erzsi megkereste a Csabát. "Hogy dolgoznánk-e együtt, és hogy hallgassa meg ezeket a töredékeket. Csaba odaadta a négysávos magnóját, egymásra énekeltem őket, így képe lehetett, hogy milyen az én zeném, és nagyon megtetszett neki. Így kezdtünk együtt dolgozni, másfél-két éve." Egy I Love You-koncert előtt debütáltak ´96 elején.

Először kettesben próbáltak a Csabával, aztán beszállt a Kenderesi Gabi - ő a Csaba felesége, szintén Kampec Dolores - másodénekelni, már csak egy dobosra volt szükség. - Csécs Tamásnak hívják, a konzervatórium dzsessz szakára járt, azóta ő dobol a Kampecben is. Nem gondolkodtak nagy létszámban, a gitár elengedhetetlennek tűnt, a basszus és a dob nem. Így alakult ki a mostani felállás.

Azt mondja Erzsi, a Kampecből játékosságot és éteriséget meríthetett a zenéje, de abban, hogy a Csabát választotta, nem a Kampec zenéje, nem is a nonverbális rokonság, hanem a Csaba személyisége döntött. "Nekem az a legfontosabb, hogy szeretetteljes légkörben dolgozhassak. Ha úgy érzem, hogy valakit zavar, amit csinálok, azonnal leállok, zavarba jövök. A Csabáék nagyon szeretnek engem, és én is nagyon szeretem őket, van valami gyermeki az együttlétünkben. A leglazább, legoldottabb szintekre tudunk kerülni, és én így tudok dolgozni."

- És a Kiss Erzsi Zene visszahat a Kampecra? - Csaba szerint erről még korai beszélni: - "De én inkább úgy érzem, hogy én vagyok én, te vagy te; ugyanazt a személyiségemet viszem a Kampecbe és a Kiss Erzsi Zenébe. Valahogy a Gabi is így lehet ezzel. Túl vagyunk azon, hogy csak egy-egy produkcióban gondolkozzunk."

Kiss Erzsi zenéje a jövő év elején stúdióba vonul. Alighanem vendégzenészekkel és samplerrel, de egyelőre csak annyi biztos, a Bahia fogja kiadni. Meg az, hogy rongyosra fogom hallgatni.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.