Népzene, magából (Egy Kiss Erzsi Zene)

  • m. l. t.
  • 1997. október 16.

Zene

Nagyon úgy tűnt, anélkül telik el 1997, hogy új reményem legyen. De most már jó, sőt. Azt hiszem, Kiss Erzsi zenéjéről szól majd a következő év is. A HungaroCarrotnak otthont adó Lágymányosi Közösségi Házban beszélgettünk.
Nagyon úgy tűnt, anélkül telik el 1997, hogy új reményem legyen. De most már jó, sőt. Azt hiszem, Kiss Erzsi zenéjéről szól majd a következő év is. A HungaroCarrotnak otthont adó Lágymányosi Közösségi Házban beszélgettünk.

Jobb volt túlesni rajta; mihelyst leültünk, azonnal vallomást tettem. Nem az elragadtatottságomról, azt későbbre szántam; azt böktem ki, hogy nekem semmit nem mond az ő neve.

Amit Kiss Erzsi pályafutásáról nem tudtam, az dióhéjban így néz ki: a nyolcvanas években Jeles András Monteverdi Birkózókörében szerepelt, onnan a népzenei ihletettség. Etióp dallamokra mondta Jeles apróhirdetését a krematórium füstjének hasznosításáról; például. Aztán a Monteverdi után ugyancsak Jelessel Kaposváron, a Csiky Gergely Színházban dolgozott, abból az időből Jeles-Melis-Eörsi Valahol Oroszországban című darabja kívánkozik elő eszkimó és tibeti dalaival. Közben Kistamás László Déja Vu-revüjében is fellépett, "egy bluesos improvizációt adtam elő, almát ettem, köpködtem meg rágcsáltam", kész siker. A Hajnóczy Csaba, aki ugyancsak megjárta a Monteverdi-iskolát, már akkor megmondta, hogy jó lenne egyszer majd valamit együtt.

Szóval Erzsi szép lassan hozzászokott, hogy a szövegek alá-mögé-fölé nagyon kell valami népies dallam. Ha úgy tetszik, a nonverbális szövegek alá-mögé-fölé egy fiktív nép dallama. Kábé a kilencvenes évek elejétől kezdte őket gyűjteni. "Nem akartam, hogy elvesszenek ezek a motívumok, van vagy húsz ilyen kazettám. Volt, hogy olyan gyönyörűen állt meg a busz, úgy nyikorgott, mint egy angol duda. De szeretnék valóságosan is gyűjteni, nem csak magamtól." Ez jó. Kiss Erzsi zenéje tényleg ilyen. Népzene, magából; részben kötött, részben spontán szöveggel. "Van egy-két mondat, amit már nem tudok másképp énekelni, annyira odakövesedett. Inkább az előadásmód változik."

- Egyébként izgat, hogy miféle zenék vannak Afrikában, és hogy azok rokonságban vannak-e a te fiktív afrikai népzenéddel?"

- Az izgat - így Erzsi -, hogy miféle zenék vannak ott, de hogy rokonságban vannak-e, az nem. Az nem célom. - Világos. Az hazugság lenne.

Tehát összegyűlt hatévnyi kazetta, és ezekkel Erzsi megkereste a Csabát. "Hogy dolgoznánk-e együtt, és hogy hallgassa meg ezeket a töredékeket. Csaba odaadta a négysávos magnóját, egymásra énekeltem őket, így képe lehetett, hogy milyen az én zeném, és nagyon megtetszett neki. Így kezdtünk együtt dolgozni, másfél-két éve." Egy I Love You-koncert előtt debütáltak ´96 elején.

Először kettesben próbáltak a Csabával, aztán beszállt a Kenderesi Gabi - ő a Csaba felesége, szintén Kampec Dolores - másodénekelni, már csak egy dobosra volt szükség. - Csécs Tamásnak hívják, a konzervatórium dzsessz szakára járt, azóta ő dobol a Kampecben is. Nem gondolkodtak nagy létszámban, a gitár elengedhetetlennek tűnt, a basszus és a dob nem. Így alakult ki a mostani felállás.

Azt mondja Erzsi, a Kampecből játékosságot és éteriséget meríthetett a zenéje, de abban, hogy a Csabát választotta, nem a Kampec zenéje, nem is a nonverbális rokonság, hanem a Csaba személyisége döntött. "Nekem az a legfontosabb, hogy szeretetteljes légkörben dolgozhassak. Ha úgy érzem, hogy valakit zavar, amit csinálok, azonnal leállok, zavarba jövök. A Csabáék nagyon szeretnek engem, és én is nagyon szeretem őket, van valami gyermeki az együttlétünkben. A leglazább, legoldottabb szintekre tudunk kerülni, és én így tudok dolgozni."

- És a Kiss Erzsi Zene visszahat a Kampecra? - Csaba szerint erről még korai beszélni: - "De én inkább úgy érzem, hogy én vagyok én, te vagy te; ugyanazt a személyiségemet viszem a Kampecbe és a Kiss Erzsi Zenébe. Valahogy a Gabi is így lehet ezzel. Túl vagyunk azon, hogy csak egy-egy produkcióban gondolkozzunk."

Kiss Erzsi zenéje a jövő év elején stúdióba vonul. Alighanem vendégzenészekkel és samplerrel, de egyelőre csak annyi biztos, a Bahia fogja kiadni. Meg az, hogy rongyosra fogom hallgatni.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.