Film - Háború a marslakók ellen - Ridley Scott: Hazugságok hálója

  • - ts -
  • 2008. december 4.

Zene

Emlékeznek arra, amikor kilőtték a Bakot? Micsoda blamázs volt! A Capricorn 1 volt ugyanis az első űrhajó, ami embert szállított a Marsra! - már amennyire hihetünk a nagyszerű Peter Hyams hasoncímű (magyarul a málén poéngyilkos Földi űrutazás címen adták), 1978-as filmjének. Lendületes, profi munka volt, a kor technológiai csúcsszínvonalán; ha jól emlékszem, a jóarcú Hal Holbrook adja benne a sima modorú rohadékot, Elliot Gould a száguldós riportert, s Telly Savalasnak is volt benne egy harsány cameója, a mocskos szájú, jobb napokat és gépeket látott permetezőpilóta ősi toposzában - ördög és pokol, O. J. Simpson volt az egyik űrhajós!

Emlékeznek arra, amikor kilőtték a Bakot? Micsoda blamázs volt! A Capricorn 1 volt ugyanis az első űrhajó, ami embert szállított a Marsra! - már amennyire hihetünk a nagyszerű Peter Hyams hasoncímű (magyarul a málén poéngyilkos Földi űrutazás címen adták), 1978-as filmjének. Lendületes, profi munka volt, a kor technológiai csúcsszínvonalán; ha jól emlékszem, a jóarcú Hal Holbrook adja benne a sima modorú rohadékot, Elliot Gould a száguldós riportert, s Telly Savalasnak is volt benne egy harsány cameója, a mocskos szájú, jobb napokat és gépeket látott permetezőpilóta ősi toposzában - ördög és pokol, O. J. Simpson volt az egyik űrhajós! Az volt a fő problematika, hogy egy nagy átverés volt az egész Mars-csomag. O. J. dehogyis ment a szőrös bolygóra, csak Amerika már akkor is tudományos méretekben tévéfertőzött lakosságának akarták beadni a kamurepülést, hogy megin' hogy lemostuk a ruszkikat, főhetnek a büdös bajkonúri levükben. (Nem vagyok híve az összeesküvés-elméleteknek, de az sem lehet merő véletlen, hogy a Boney M. épp akkoriban jelentkezett a Nightflight to Venus c. albumával - de ez mellékszál.) Ám a nyilvánosság résen volt, s ahogy mondani szokták: "lelepleződött a turpisság". Peter Hyams filmjét semmiképpen nem neveznénk holmi negatív utópiának, inkább afféle tündérmese szegény. Mindazonáltal nem nélkülöz némi kancsalítást a jövőbe (ebbe a maiba). Hogy tudniillik Patyomkin-bolygókat igáznak le Patyomkin-katonák, s Patyomkin-vacsorától zúg a Patyomkin-reterát, meg hasonlók: CNN, Fox, de akár HBO, Fedák Sári és a család. Robert Caulfielddel (Gould rágott körmű újságírója a Földi űrutazásban) ma bizonyára az történne, hogy felültetné a Pentagon az első Bagdadba tartó terepszínű Hummerra, és szerencsétlen még akkor sem venné észre, hogy a valamelyik stúdió bérelte közeli sivatagban töltött pár hónapot, amikor meglátná magát az egyik HBO-sorozat vicces mellékalakjaként. A vége is szomorú lenne, az alkoholtól puffadt képű Caulfield az utcasarkokon vegzálná a járókelőket, hogy tessék mondani, ez már Bagdad?

Ridley Scott jelen filmje arról szól, hogy beiktatnak egy hamis al-káidás alvállalkozót, és kiiktatnak egy igazit az ügyes CIA-szakemberek: egy ügynök (Leonardo di Caprio) és egy tisztviselő (Russel Crowe) - ez lenne a másik, tán érdekesebb, ám valamiért véknyabban gombolyított "virtuális szál"; az osztályvezető mintha joystickkel mozgatná az ágenst, vagy a mobilja lenne a távkapcsoló. Beüti, hogy balról jön egy Stinger rakéta, és az ügyes ügynök elugrik gyorsan előle, bár nagyon megüti magát, s többször is gyógykezelésre szorul (lásd még hurok, illetve hurik, akik az öngyilkos delikvenseket várják jól megérdemelt szinekúrájuk alkalmából). Hát, igen, így elmesélve ez a marionettolvasat soványkának tűnik.

Scott mint afféle felfedező a spanyol viasz cseppfolyósításán fáradozik a fejlett technika segítségével: a terepen (Ammánban, Dubaiban, valahol Szíriában és Irakban) mozgó ügynök empatikus arc, megérti a helyieket, szereti a jó kuszkuszt, és ahogy mondani szokták "vannak arab barátai is", továbbá ért a gyerekek nyelvén. Ám jól tudja az arabokról, nincs rendben velük minden: "naponta ötször lefejelik a padlót". A Langleyben (Virginia) vitézkedő hájas kombinátornak ellenben semmi sem szent, kiiktatandó trogloditákat, tevenyelven karattyoló töltött abroszokat lát nagy kézi ágyúkkal a bizonyítottan érző (a zömük ugye félelmet) helyi lakosságban, s ez napi nézeteltérések forrása a két szakember között.

Az spoiler, ha elárulom, hogy a végére Russellről is kiderül, hogy van szíve? Már legalábbis ha az övéi szorulnak rá, és a mondott hurok. Eközben persze arra is módunk nyílik, hogy megismerkedjünk a (jordán) király legkiválóbb dolgozóival: jó európai iskolák és szolid amerikai sikerek, a főtitkos szolga harmadik lett a marylandi Andy Garcia-napok középdöntőjén.

Ha nem vasárnap lett volna Ridley Scott 71. születésnapja, lehet, hogy otthon maradok - és megnézem a Foley ismétlését a tévében. De mégis szebb volt együtt ünnepelni, felidéztük a régi szép időket. Volt már Scottnak olyan filmje, amiben amerikai elit katonák próbáltak elkapni terrorista felső vezetőt - éppenséggel a Sólyom végveszélyben sem tartozik az életmű kiemelkedő darabjai közé, viszont abban még volt valami abból a maga idejében akár haladónak is számító hollywoodi hagyományból, mely a valóságfeltárás és a lelki mozgatórugó keresgélésének egyébként szimpatikus igényével közelítette tárgyát. Nos, e tekintetben szinte kizárólag a vietnami háború tűnik visszanézve inspiratívnak. Születtek felszólamlások széltől szélig, láttunk bőrnyakú szörnyetegeket éppúgy, mint becstelen kis sárga pondrókat, s a dzsungel is jóval festőibbnek volt mondható, mint a sivatag. De ez a mostani szcéna (Irak és vidéke) sehogy sem akar a mozgóképes véleményformálás terepéül szolgálni - nem a publicisztikai hevületet kérjük számon, hanem az átgondolt képek máshol kőharapó erejét. Az iraki tárgyú filmek zömmel úgy viselkednek, mintha lenne valami riporteri segédfunkciójuk, láttatni azt, amihez a tanúnak szerény a szókincse, mintha a mozi az online sajtó egyik, kis kamerácskával jelölt ablaka lenne, a tudósító fullajtárja. Az agg mester is ilyen filmet készített, van benne korszerű, de emberi leleménnyel nagyritkán mégis kijátszható haditechnika - s e technika ilyen-olyan mozgásainak kétségkívül ezredfordulós a koreográfiája, balettja (a szélrózsa szokott irányaiba elporzó terepjárók például dögösek), akusztikus sodrása (ha utóbbi nem is túl eredeti, golyó süvít, csattan a závár, felugatnak a sivatag kutyái). De senki meg nem mondja, hogy mi a fenéről is szól a Hazugságok hálója. Hogy egy háborúban mindenki hazudik, s ahogy távolodunk a tűzvonaltól, úgy nőnek a hazugságok? Jesszus! De a palesztin menekülttáborban született ápolónő mégis beleszeret a hősbe, ne túlozzunk, megkedveli, és fogadja az udvarlását - hisz a szerelemről tudjuk, hogy vak és oktalan. Sejtettünk már effélét magáról a moziról is.

De ez a film csak szimplán hosszú és érdektelen. Nem létező marhák gyepálnak benne viszonylag egzotikus körülmények között nem létező marhákat, valamiféle hazugságnak látszó hazugságra hivatkozva. Alighanem vmi küldetésük lehet.

Forgalmazza az Intercom

Figyelmébe ajánljuk