film - Égető bizonyíték

Zene

Joel és Ethan Coen az űrkutatás egyik klasszikus alaptevékenységét vállalta magára: értelmes lények után kutatnak. Ahogy már az Amerikai szépségben is tette, a kamera a fellegekből ereszkedik alá; a CIA épülete és John Malkovich tar koponyája tűnik fel elsőként e tudományos projekt keretében, de sehol Harrison Ford, pedig a hivatali márványpadlón kopogó lábbelik komolysága minimum az ő ügynöki közellétét sejteti.
Joel és Ethan Coen az ûrkutatás egyik klasszikus alaptevékenységét vállalta magára: értelmes lények után kutatnak. Ahogy már az Amerikai szépségben is tette, a kamera a fellegekbõl ereszkedik alá; a CIA épülete és John Malkovich tar koponyája tûnik fel elsõként e tudományos projekt keretében, de sehol Harrison Ford, pedig a hivatali márványpadlón kopogó lábbelik komolysága minimum az õ ügynöki közellétét sejteti. Ezt a tréfát, hogy egy ballonkabátos politikai krimi komolyságával megyünk neki egy jelenetnek (a szimfonikusok thrillerütemben nyomják, a kamera fapofával figyel), hogy aztán valami burleszkszagú, vérpatronos-tortadobálós mutatványban lyukadjunk ki, néhányszor még elsüti az alkotópáros, de kétségtelenül Malkovich-csal járnak a legjobban. Kár, hogy csak mellékszereplõ, mert az összes sztárok közül (róluk mindjárt) az õ szemforgatása érdemel nívódíjat. George Clooney-nak és Brad Pittnek például teljes egészében újra kellett programoznia az arcmozgását. Clooney egy külön erre az alkalomra felvett, ideges szájmozgással (Oscart érte!), Pitt pedig egy kigyúrt csecsemõ naivitásával (Golden Globe-ot neki!) járul az össznépi bolondériához, de a rendezõkhöz közel álló Frances McDormand még narancsbõrt is villant (BAFTA?), Tilda Swinton a kemény karrieristában utazik. (Utóbbiért idén nem jár csoki, hisz tavaly ugyanezért már kiutaltak egy Oscart.) A Coenek ím, egyszerre rántják le a csillagos-sávos leplet a fitnesztermekrõl és a nemzetvédelemrõl, idõszerû párhuzamot vonva e két, szellemi kihívásokkal küzdõ szektor között.

Forgalmazza a Budapest Film

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.