film - Égető bizonyíték

Zene

Joel és Ethan Coen az űrkutatás egyik klasszikus alaptevékenységét vállalta magára: értelmes lények után kutatnak. Ahogy már az Amerikai szépségben is tette, a kamera a fellegekből ereszkedik alá; a CIA épülete és John Malkovich tar koponyája tűnik fel elsőként e tudományos projekt keretében, de sehol Harrison Ford, pedig a hivatali márványpadlón kopogó lábbelik komolysága minimum az ő ügynöki közellétét sejteti.
Joel és Ethan Coen az ûrkutatás egyik klasszikus alaptevékenységét vállalta magára: értelmes lények után kutatnak. Ahogy már az Amerikai szépségben is tette, a kamera a fellegekbõl ereszkedik alá; a CIA épülete és John Malkovich tar koponyája tûnik fel elsõként e tudományos projekt keretében, de sehol Harrison Ford, pedig a hivatali márványpadlón kopogó lábbelik komolysága minimum az õ ügynöki közellétét sejteti. Ezt a tréfát, hogy egy ballonkabátos politikai krimi komolyságával megyünk neki egy jelenetnek (a szimfonikusok thrillerütemben nyomják, a kamera fapofával figyel), hogy aztán valami burleszkszagú, vérpatronos-tortadobálós mutatványban lyukadjunk ki, néhányszor még elsüti az alkotópáros, de kétségtelenül Malkovich-csal járnak a legjobban. Kár, hogy csak mellékszereplõ, mert az összes sztárok közül (róluk mindjárt) az õ szemforgatása érdemel nívódíjat. George Clooney-nak és Brad Pittnek például teljes egészében újra kellett programoznia az arcmozgását. Clooney egy külön erre az alkalomra felvett, ideges szájmozgással (Oscart érte!), Pitt pedig egy kigyúrt csecsemõ naivitásával (Golden Globe-ot neki!) járul az össznépi bolondériához, de a rendezõkhöz közel álló Frances McDormand még narancsbõrt is villant (BAFTA?), Tilda Swinton a kemény karrieristában utazik. (Utóbbiért idén nem jár csoki, hisz tavaly ugyanezért már kiutaltak egy Oscart.) A Coenek ím, egyszerre rántják le a csillagos-sávos leplet a fitnesztermekrõl és a nemzetvédelemrõl, idõszerû párhuzamot vonva e két, szellemi kihívásokkal küzdõ szektor között.

Forgalmazza a Budapest Film

***

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.