Szvetelszky Zsuzsanna: Noé márkája (könyv)

  • - dck -
  • 2008. június 19.

Zene

A kötet címlapján egy tömött bevásárlókocsi elején aprócska játék nyuszi üldögél, ijedten figyelve az előtte háborgó tengert.
A kötet címlapján egy tömött bevásárlókocsi elején aprócska játék nyuszi üldögél, ijedten figyelve az elõtte háborgó tengert. Mi, akik életünk nagy részét fogyasztással töltjük, néha hasonlóan elesetten állunk a márkák és áruk kiapadhatatlan bõségével vagy a ránk oktrojált ajándékozási elvárásokkal szemben. A szerzõ három gyermek anyja, s ebbõl a szempontból vázol fel néhány olyan megoldást, melyet alkalmazva tudatos vásárlónak érezhetjük magunkat - ha csak a könyv olvasása nyomán rá nem jövünk, hogy már régen átugrottuk ezt a magasságot. Nem vagyunk vásárlásfüggõk, azaz nem sorakozik három, eddig nem használt sajtkés a konyhafiókban, nem vagyunk ortorexiások, vagyis nem kívánunk kényszeresen csakis egészséges ételeket fogyasztani, s bár eddig néha cikinek tartottuk, mégis összeszedtük, majd egy következõ alkalommal újra felhasználtuk a karácsonyi csomagolópapírt. A kötetben szereplõ rövid, szellemes írások ("variációk") végigvezetnek az ünnepekhez kapcsolódó ajándékozási õrületeken, "nyilvánvaló marhaságokon". Minden különösebb kényszer nélkül megígérjük, hogy nem fogunk státusajándékként garzonlakást venni gyermekünknek, és nem lepõdünk meg, ha a tavalyelõtt Irma néninek adott asztali porszívót bontatlanul visszakapjuk az idén Károly bácsitól. Legközelebb vásárlási utalványt kapnak. Gyermekeinknek szigorúan megtiltjuk, hogy egy adott termékhez némi nyeremény reményében önszántukból készítsenek reklámrajzokat, vásárláskor megbeszéljük az ár és érték arányát, továbbá a termék lejárati idejének kérdését. A tévét évekkel ezelõtt szándékosan szinte mûködésképtelenné tettük. Csak azt nem értem, akkor honnan veszik a gyerekek, hogy melyik fogkrémet ajánlja a legtöbb fogorvos? S a könyvet olvasva felismerik-e, hogy belsõnek hitt vágyainkat dörzsölt marketingszakemberek irányítják?

Pont Kiadó - Tudatos Vásárlók Egyesülete, 2008, ár nélkül

****

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.