Cseh Katalin: Az EU hibázik, amikor enged Orbán zsarolásának

  • narancs.hu
  • 2023. december 17.

Belpol

Véleménycikket írt a Guardian brit napilap hasábjain Cseh Katalin, a Momentum európai képviselője.

Ahogy Putyin, úgy Orbán is azt érzi, hogy büntetlenül cselekedhet, és továbbra is áramlik a pénz – írja Cseh Katalin a Guardian véleménycikkében. „Az európai vezetők döntése, hogy elkezdjék a tárgyalásokat az EU-csatlakozásról Ukrajnával, történelmi jelentőségű – reményt ad egy olyan népnek, amely bátran harcol az orosz agresszió ellen, és életét áldozza Európa jövőjéért. A megállapodás új fejezetet nyit az EU történetében. De jogilag mind a 27 vezető egyhangú szavazatára volt szükség, és ez csak azért vált lehetségessé, mert Magyarország miniszterelnöke, Orbán Viktor – aki azzal fenyegetőzött, hogy blokkolja a tárgyalások megkezdését Ukrajnával – inkább elhagyta a termet, és így tartózkodott ahelyett, hogy vétózott volna” – írja a cikk hozzátéve, hogy így kérdéses a döntés értékelése.

„A csúcstalálkozót megelőzően rendkívül kétes megítélésű lépést tett az Európai Bizottság, és feloldotta 10,2 milliárd euró blokkolását, ami harmada a Magyarországnak kifizetendő teljes összegnek, amit befagyaszottak, miután Orbán megsértette a jogállamiságot. A magyar kormány jelképes reformokat hajtott végre a bírói függetlenség helyreállítása érdekében, de ezek messze elmaradnak a szükségestől.”

Cseh Katalin szerint az EU kapitulált Orbán zsarolási taktikájának hatására, és ez „aláássa az EU hitelességét a tagság által megkövetelt jogállami normák érvényesítésében.” Ukrajna EU-integrációja hosszadalmas folyamat lesz, de még nagyobb az ország stratégiai jelentősége, amely máskülönben Putyin vonzásába kerülhet. „Ahelyett, hogy az Ukrajnával kapcsolatos döntést a Magyarországgal szembeni határozott, józan politikai stratégiával párosították volna, az európai vezetők nem tiszta, nyugtalanító jelzéseket küldenek, ami csak felbátorítja Orbán erőszakos hozzáállását.”

„Ez veszélyes precedenst teremt: a zsarolók mindig visszatérnek, hogy többet követeljenek”

– állítja Cseh Katalin. – „Mi az EU terve? A vezetők hatalmas összegeket juttatnak Magyarországnak, aztán kiküldik Orbánt a teremből, amikor egyhangú döntésre van szükség?”

A képviselő szerint Orbán zsarolási pozícióját mutatja, hogy néhány órával később megvétózta az Ukrajnának szánt háborús segélyt. „Megdöbbentő a naivitás az EU vezetői részéről, ha azt hiszik, hogy a pénzért cserébe tartós támogatást szereztek. Orbán valószínűleg újra és újra megismétli ezt a taktikát, miközben Ukrajnát arra használja fel, hogy több pénzt szabadítson fel rezsimje számára.”

Cseh Katalin úgy véli, az Európai Unió lépése különösen katasztrofális, ha számításba vesszük, hogy a magyar Parlament éppen most szavazta meg a „szuverenitásvédelmi törvényt”, amely „börtönnel fenyegeti az újságírókat és a civil szervezeteket, ha nemzetközi finanszírozási programokban vesznek részt”.

A szuverenitásvédelmi törvény „egyedüli célja az ellenvélemények és a független média elhallgattatása, az ellenzéki pártok eltörlése.”

„Súlyos hiba, hogy az EU-nak nem sikerült fellépni Orbán kihágásai ellen” – írja Cseh, aki szerint a magyar államfő szélsőjobboldali eszméi átrajzolhatják Európa politikáját is. „A szélsőjobb Európa-szerte erősödik, Orbán pedig már szövetségesei 2024-es európai parlamenti választási győzelmeire vár, ami a legutóbbi hollandiai választási eredmények ismeretében nem is alaptalan.”

Cseh Katalin a publicisztikát azzal a megállapítással zárja, hogy az Orbánnal szembeni fellépés kudarca emlékeztet a Putyinnal szembeni fellépésére. „Az EU kormányai nem tettek kellő időben lépéseket és nem alkalmaztak következetes szankciókat Putyin ellen: az Északi Áramlat 2 orosz gázvezeték-projekt hetekkel azután kapott jóváhagyást, hogy Putyin megszállta a Krímet.” Végül: „Az Orbánnal megkötött alku aláássa azokat az alapelveket, amelyeknek az EU alapját kellene képezniük.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.