Ismert művészek nyílt levélben tiltakoznak a szentesi drámatagozat ellehetetlenítése miatt

  • narancs.hu
  • 2024. június 16.

Belpol

Több mint húsz éves szakmai együttműködést szakítana meg az iskolaigazgató.

A szentesi Horváth Mihály Gimnázium igazgatója felmondta azt az együttműködést, amely a szentesiek drámatagozata és a budapesti Keleti István Alapfokú Művészeti Iskola és Szakgimnázium között a huszonöt éve működött. Az iskola korábbi diákjai, köztük Alföldi Róbert, Gáspár Sándor, Náray Erika és Nyáry Krisztián nyílt levelükben arra kérik az érintetteket, vizsgálják felül a döntést.

A Telex összefoglalójából kiderül, a szentesi drámatagozatos diákok szülei május 14-én kapták kézhez azt a levelet, amelyben a Keleti István művészeti iskola igazgatója, Jakubeczné Illich Alíz azt közölte, hogy a Horváth Mihály Gimnázium igazgatója, Sipos Kitti Lídia szeptembertől, különösebb magyarázat nélkül megszakítja velük a több mint húszéves együttműködést. Így a továbbiakban a Keleti már nem tudja támogatni a szentesiek drámatagozatát „közös programokkal, tréningek tartásával, tanári továbbképzésekkel, ingyenes szállás biztosításával”.

 

A szentesi gimnázium igazgatója, Sipos Kitti Lídia két éve vezeti az intézményt, idén pedig a Fidesz önkormányzati képviselő-jelöltjeként is megmérette magát a választáson,

végül nem szerzett mandátumot.

A döntés miatt felháborodott szülők egy hangos szülői értekezleten igyekeztek választ kapni a kérdéseikre, de volt olyan szülő is, aki a tankerülethez fordult.

A gimnázium korábbi diákjai által szombaton közzétett nyílt levélben pedig azt írták: a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozata országos jelentőségű pedagógiai műhely, ahonnan színészek, filmes és televíziós szakemberek, írók és alkotóművészek tucatjainak indult a pályája. A szentesi iskola elismert képzési modellje évtizedek alatt alakult ki,

„egy át nem gondolt, radikális változtatással pedig ezt az örökséget nagyon gyorsan le lehet rombolni”.

Az aláírók szerint a szentesi gimnázium irodalmi-drámai tagozata és a Keleti István művészeti iskola együttműködése a képzés sikerének biztosítéka volt eddig, ezért a Keleti lecserélése egy gyakorlati tapasztalattal nem rendelkező zeneiskolára a szentesi pedagógiai műhely végét jelentené. A gimnázium ugyanis a Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskolával folytatná tovább az együttműködést.

„Ezzel a lépéssel, ha jogilag nem is, de lényegét tekintve megszűnne a „szentesi drámai”, írták.

Ezért arra kérik a döntéshozókat, hogy segítsenek felülvizsgálni a döntést, a levelüket Sipos Kitti Lídia igazgatón kívül dr. Balatoni Katalin köznevelési helyettes államtitkárnak, a Klebelsberg Központot vezető Hajnal Gabriellának, Miklós Anikó tankerületi igazgatónak és Szentes országgyűlési képviselőinek címezték.

Az aláírók között van Alföldi Róbert színész, rendező, Nyáry Krisztián író, irodalomtörténész, Szekeres Adrien és Zsédenyi Adrienn énekesek, Szőke András filmrendező, Grecsó Zoltán táncművész, valamint Gáspár Sándor, Gáspár Tibor, Hajduk Károly, Náray Erika, Simon Kornél és Szávai Viktória színészek.

A szentesi drámatagozatos gimnázium szétverésének fideszes szándékáról ebben a cikkünkben írtunk részletesen:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.