Medgyessy Péter: „Az idő fogja Orbán leváltását megoldani”
medgyessy.jpg

Medgyessy Péter: „Az idő fogja Orbán leváltását megoldani”

  • narancs.hu
  • 2017. november 7.

Belpol

Az ellenzék alkalmatlan a győzelemre a volt miniszterelnök szerint.

Medgyessy Péter az Indexnek adott interjújában arról beszélt, hogy 2018-ban minden valószínűség szerint Orbán Viktor és a Fidesz fogja megnyerni a választásokat, igaz nem kétharmaddal. A volt miniszterelnök szerint „Orbán Viktor érdeme, hogy sok mindenre ráérez abból, ami a világban körülöttünk folyik“. Ilyen volt például a migrációs válság, aminek lényegét Orbán korán felismerte, és kerítés felhúzásával jó választ is adott rá.

„A kerítésnél nem lett volna jobb ötletem“ – tette hozzá Medgyessy, aki szerint a közmunkaprogram felfuttatása is egy nagyon jó ötlet volt Orbántól.

A jó intézkedések mellett azért is lehet magabiztos Orbán, mert az ellenzék az elmúlt hét évet elpocsékolta.

„Azt látom, hogy az ellenzéki vezetők mind saját magukat és a saját pártjukat építik, és nem a választások megnyerésével, a Fidesz legyőzésével vannak elfoglalva. Mintha fel is adták volna 2018-at.”

Éppen ezért „az idő fogja Orbán leváltását megoldani, nem az ellenzék” Medgyessy szerint. Ugyanakkor a teljes összefogással talán megszorongatható a Fidesz, de ehhez szükség van a Jobbikra is.  „Ha az ellenzék nagyon elszánt, hogy le akarja váltani a kormányt, akkor matematikailag csak a Jobbikkal lehetséges.” Annál is inkább, mert Medgyessy szerint a Jobbik ma már nem tekinthető antiszemita, kirekesztő, cigányellenes pártnak.

Viszont nem Vona Gábor, hanem Szél Bernadett lehet az, aki majd eséllyel küzdhet meg Orbán Viktorral. „Jó a kisugárzása. Nyitott ember, megnyerő személyiség, és egy új légkört, levegőt tud hozni, mert egy nő másképp látja a világot, és Magyarországra nagyon ráférne, hogy egy nő, egy asszony vezesse. ”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.