Napi több ezer köbméter termálvíz folyhat a Rákos-patakba a Bosnyák téri beruházásból

  • narancs.hu
  • 2024. január 14.

Belpol

De ehhez még a hatóság jóváhagyása is szükséges. 

Többszörösére növelné termálvíz-kitermelési igényét a Zugló Városközpont néven gyakorlatilag kormányzati negyedet építő Bayer Construct Zrt., a Bosnyák téri nagyszabású ingatlanfejlesztés beruházója – írja a hvg.hu

A lap azt írja, az építkezésen, ahol a kormány 245 milliárdért előre megvásárolta az ott kialakítandó irodaépületeket, egy 1200 méter mély kutat fúr a cég, hogy az onnan kinyerhető 70-72 Celsius fokos vízzel lássák el az épületkomplexum fűtési– és melegvízigényét. 

A vízjogi engedélyben napi 490 köbméternyi termálvíz volt megadva, de a beruházó az engedély módosítását kérte, és környezetvédelmi hatósági eljárást kezdeményezett. Ennek eredményeképpen napi 2897 köbméter lehet a termál karsztvíztermelés, ami éves szinten 490 012 köbméterre növeli a vízigényt.

Ez az eredetihez képest 5,7-szeres vízmennyiséget jelent, amit egy puffertartály közbeiktatásával a Rákos-patakba engednének. 

A kapacitásbővítés jóváhagyás előtt áll, zajlik a környezetvédelmi hatósági eljárás, tavaly decemberrel közepéig lehetett észrevételeket tenni az engedélyt érintően, számolt be a portál. 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.