Megbélyegezte az állam, és már hiába állt ki mellette mindenki

Sorköz

Kitelepített csehszlovákiai magyarok, magyarországi németek: így alkalmazta a kollektív bűnösség elvét a „jog” Közép-Európában 1946-ban.

Különös, ahogy a magyar kormány hosszan tűnődik, mit szóljon a Beneš-dekrétumokra hivatkozva máig földet elkobzó szlovák hatósági eljárásokhoz és az ezzel kapcsolatos új szlovák jogszabályhoz (ami szerint Szlovákiában ezentúl börtön jár a Beneš-dekrétumok megkérdőjelezéséért). A csehszlovákiai magyarok (és németek) kollektív jogfosztásának nyolcvan évvel ezelőtti hazai fogadtatása ugyanilyen tanulságos volt.

Azt, hogy a magyarokat és a németeket kitelepítené, már 1942-ben kimondta a Londonban működő emigráns csehszlovák kormány. Ezt az eszmét 1945. április 5-én a Kassán kiadott új csehszlovák kormányprogram részleteiben is kifejtette, a magyarokat és a németeket téve felelőssé Csehszlovákia 1938-as fölosztásáért. Amikor Eduard Beneš csehszlovák köztársasági elnök 1945. augusztus 2-án kibocsátotta a 33/1945. számú dekrétumot, amely a magyarokat és a németeket megfosztotta csehszlovák állampolgárságuktól, és jogalapot teremtett az internálásukra, a magyar Ideiglenes Nemzeti Kormány jegyzékben tiltakozott Szövetséges Ellenőrző Bizottságnál. Mindszenty József bíboros pásztorlevélben emelt szót a jogfosztás ellen, a nyugati szövetségesek államfőihez és egyházi vezetőihez írt nyílt leveleket. A pártok közül a Független Kisgazdapárt lépett fel határozottan, a többi párt ugyan foglalkozott a kérdéssel, de nem sürgettek fellépést. Erre az lehet a magyarázat, hogy bár a kommunista téziseknek nem felelt meg, ha nemzetiségi alapon különböztetnek meg embereket, a Vorosilov marsall által képviselt szovjet álláspont – az oszd meg és uralkodj elve alapján – úgy szólt, hogy rendben van, amit a csehszlovák kormány tesz. Az ottani magyarokat tessék Magyarországra telepíteni – az onnan kitelepítendő németek házaiba, földjeire. Szóval a háborúban vesztes magyar államnak is megadatik az a kiváltság, hogy bűnösnek bélyegezhesse és eltávolíthassa az egyik nemzeti kisebbséget.

A világpolitikai, majd azonnal állami szinten érvényesülő elvnek, amely mögött szabadjára engedett gyűlölet működött, rövid időn belül precízen érvényt szereztek az emberek ezekben az országokban, egy-egy faluközösségen belül is.

Magyarországon, a Csongrád-Csanád megyei Újszentivánon 1945. április 19-én Bódi Menyhért jegyző arról számolt be, hogy nyolcvanöt helyi – német – gazdától 1161 katasztrális hold földet koboztak el, ebből 893 holdat százhetvenhat igénylő között szét is osztottak. December elsejére befejezték az elvett földek és házingatlanok tulajdonba adását.

Erről és a következményekről megrázó adatokat és emberi történeteket közöl Miklós Péter A kollektív bűnösség elvének gyakorlati alkalmazása Közép-Európában című idén megjelent könyve.

 
Fotó: A szerző felvétele
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.