Büfé-szak 1.

  • Kálmán C. György
  • 2015. április 16.

Első változat

A jelenlegi oktatásirányítás ferde szemmel nézi azokat a szakokat, amelyek szerinte nem adnak kézzelfogható és a gyakorlatban közvetlenül alkalmazható tudást. Vagyis: a büfé-szakokat.

(Hosszú – de nem bonyolult – témába vágok bele, ezért kettévágom, pár nap múlva folytatom.)

false

A „büfé-szak” kifejezést már az én időmben is használták, ma megint (vagy még mindig) hallani. Vitriolos gúny van benne azokkal az egyetemi-főiskolai képzésekkel szemben, amelyekről úgy véljük: hasznavehetetlen tudást adnak, akik oda járnak, szívesebben töltik idejüket a büfében, tanulás helyett csevegéssel, bulizással, csajozással-pasizással foglalkoznak. Rengeteg ilyen diákkal találkoztam én is annak idején a büfében (ami, khm, persze azt is jelenti, hogy én is gyakran megfordultam ott). Gúnyolódás ide vagy oda, azért igazán komolyan nem gondoltuk, hogy le kellene nézni a büfé-szakosokat – voltak közöttük éleseszű, szellemes, értelmes hallgatók, sokukkal jól el lehetett beszélgetni, a fene se tudja, miért éppen azt a szakot választották.

Manapság pedig még megértőbb vagyok. Szemben azzal, amit a kormány – meg mindenféle kormányzati körök – sugallnak, még a legfölöslegesebbnek látszó szakok is sokkal jobb kilátásokat nyújthatnak az ott végzőknek, mint hogyha nem járnak sehova; ezt egyszerűsítve úgy szokás összefoglalni, hogy a bölcsészek korántsem hasznavehetetlenek (de ez biztosan azokra is igaz, akik nem éppen bölcsészkaron, de valami lenézett szakon végeznek). Az elmúlt hetekben-hónapokban rengeteg írás jelent meg erről, a hajdani államtitkár, Klinghammer „tücsök-szakjainak” és a jelenlegi eszement oktatásirányítás újra meg újra előkerülő racionalizálási rohamainak cáfolatául. Lásd pl. itt meg itt.)

A dolog nyitja: a büfé.

Azt mondjuk durva volna állítani (bár jól hangzana), hogy a könyvtár társalgójában, előterében (régen: dohányzójában) többet lehet tanulni, mint odabent, a könyvtárban. De azért van benne valami. Talán nem többet – de mást. Egyrészt orientálódni lehet: megtudni, mások mit olvasnak (és mit olvasnak ki belőle), mennyit, hogyan, milyen rendszer szerint, miért. Másrészt mindenféléről lehet beszélgetni, nemcsak könyvekről, de jó filmekről, zenékről, csajokról-pasikról, evésről, kultúráról. Harmadrészt meg ki lehet ereszteni, egyszerűen hülyéskedni, ismerkedni, valami mást csinálni, mint odabent. Ennek a (legalább) hármas funkciónak felel meg a büfé is. Itt számol be mindenki az aznapi élményeiről és szorongásairól (amelyek igen gyakran éppen a kötelező, hivatalos elfoglaltsággal, vagyis az oktatással függnek össze), itt születnek meg az ítéletek a tanárokról és a tananyagról, az órákról és az adminisztrációról, a büfé a lazulás helye is, meg a szenvedélyes eszmecseréké is.

Aki ebből kimarad, az sokat veszít; aki „büfé szakos” - tehát: van ideje és kedve a kötelező tanórákon kívül társadalmi életet élni, kíváncsian hallgatni másokat és bekapcsolódni a társalgásba, információkat adni és kapni, élesíteni az elméjét viccekkel és filozófiai diszkussziókkal - , az jól jár. Sőt általában: aki egyetemet-főiskolát végez, és közben beszélget, tájékozódik, vitatkozik és társasági életet él, az előnyben van azzal szemben, aki ezt nem tapasztalta meg; még ha az órákat szórványosan látogatja is, és az eredményei sem fényesek. Vannak persze olyan szakok (és szakmák), amelyek nagyon komoly erőbefektetést és kemény munkát követelnek (orvos, mérnök) – de ott is nagy jelentősége van a tanításon kívüli interakciónak, a kocsmázásnak-büfézésnek, dumálásnak, vitának, közös hülyülésnek. És mindez nem adatik meg annak, aki nem vesz részt a felsőoktatásban.

Szocializáció – a szó mindkét értelmében: társasági érintkezés és beletanulás a szokásokba, az érintkezés szabályaiba, a hatalmi és emberi viszonyokba. Ez tesz képessé valakit arra, hogy könnyebben megtalálja a helyét majdani szakmájában, vagy akár azon kívül. És ennek a terepe a büfé. Aki azt hiszi, hogy az egyetem lényege az óra, ahol csendben ül és jegyzetel a diák (amikor nem éppen referátumot tart, zéhát ír vagy felel), meg a vizsga – az téved. Sok fontos helyszín van még – a folyosó, a büfé, az aula, a könyvtár előtere, a közeli kocsma, a klub. Ezekkel mi van? Érdekel valakit?

Na, erről legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.