Harminc év után összeállt a Forrest Gump stábja, de bármilyen innovatív az új filmjük, ez nem szólt nagyot

Mikrofilm

Robert Zemeckis rendező 30 év után ismét Tom Hanksszel és Robin Wrighttal készített filmet, a tavaly bemutatott Itt azonban bármilyen formabontó is, meg sem tudta közelíteni az 1994-es, 6 Oscar-díjat nyert filmklasszikus sikerét. 

Tavaly volt 30 éve, hogy bemutatták a Forrest Gumpot, amelyet méltán emlegetnek minden idők egyik legszélesebb körben kedvelt filmjeként – egy szívhezszóló, aranyos alkotásról van szó, melynek főszerepét Hollywood legkedvesebb embere alakítja.

Hosszú ideig csak azok haragudtak az Egyesült Államok 20. századi történetének második felén átbukfencező Gumpra, akiknek nem vette be a gyomra, hogy az minden idők egyik legerősebb Oscar-mezőnyében lett a Legjobb film, többek között a Ponyvaregényt és A remény rabjait is beelőzve, illetve további 5 Oscart begyűjtve. Az elmúlt években azonban mintha sok más, korábban univerzálisan kedvelt filmhez hasonlóan ennek a megítélése is átalakult volna. Az Indiewire 2019-ben, a 25 éves évforduló alakalmából „Egy rossz film, ami az idővel csak még rosszabbá válik” címmel emlékezett meg róla, a The Guardian pedig a tavalyi, 30. jubileum alkalmával úgy jellemezte, mint „egy elképesztően népszerű film, amely könnyed maradt, mint egy tollpihe”.

Ezen kritikus cikkek szerint a Forrest Gump nem sokkal több egy republikánus propagandafilmnél, ami valójában arról szól, hogy az egyszerű fehér ember és az általa képviselt hagyományos, családi értékek mindent és mindenkit legyőznek. Kritizálták emellett a film giccses hangvételét, azt, hogy a hippiktől a politikai aktivistákig mindenkiből gúnyt űz, vagy hogy túlzottan leegyszerűsítve mutat be komplex történelmi eseményeket.

A kritikák ellenére azonban a közönség még mindig odáig van érte: az alkotás világszinten több mint 670 millió dolláros bevételt hozott, ami egy romantikus-történelmi drámához – sőt, bármilyen drámához – képest még ma is megsüvegelendő lenne, az IMDb közönségszavazatai szerint pedig a Forrest Gump még mindig minden idők 11. legjobb filmje. A nagy siker hatására hamar felmerült a folytatás ötlete is – főleg, hogy a film Winston Groom 1986-os regényén alapult, Groom pedig 1995-ben Gump and Co. címmel megírta a történet második részét is. Alapanyag tehát lett volna, ahogy alkotói szándék is, de aztán 2001. szeptember 11. tragédiája elsodorta a projektet – mindezt ebben a korábbi cikkünkben mutattuk be.

30 évvel a film bemutatója után azonban ismét összeállt a Forrest Gump alkotógárdája: Robert Zemeckis rendező, Eric Roth forgatókönyvíró, Don Burgess operatőr, Alan Silvestri zeneszerző, és persze a két főszereplő, Tom Hanks és Robin Wright is. Az általuk összehozott és tavaly bemutatott Itt viszont gyakorlatilag hangtalanul tűnt el a süllyesztőben: egyetlen komolyabb díjra se jelölték, világszinten elért 15 millió dolláros bevétele pedig 9-cel kevesebb annál, mint amit a Forrest Gump csak a bemutatkozó hétvégéjén elért a tengerentúlon.

A film Richard McGuire úttörőnek tartott 2014-es képregényén alapszik (erről szóló kritikánk ide kattintva olvasható), és a Forrest Gumphoz hasonlóan azt mutatja be, hogy a történelem és az idő változása milyen hatással van az emberre. Nem lineáris szerkezete egészen a dinók koráig megy vissza, majd ide-oda ugrásokkal jut el a máig. Közben szinte végig egyetlen házban (vagy amíg az meg nem épül, annak helyén) vagyunk, ahol emberek és családok, sorsok és tragédiák követik egymást. A zárt helyszín miatt sokszor olyan érzés, mintha nem is filmet, hanem színházi közvetítést néznénk. Ekkor töri meg az illúziót Zemeckis egyik fő rendezői újítása: a kép többször panelekre oszlik, amelyek önálló életre kelve mesélnek tovább egy-egy másik történetszálat. Így előfordul, hogy a 70-es években játszódó sztoriba egy apró kivágáson keresztül bekúszik a múlt, vagy épp a jövő.

Mindez remekül hangzik, és tényleg érzékletesen mutatja be, hogyan rétegződnek egymásra a családi történetek és traumák, hogyan felelget egymásra a múlt és a jelen. A probléma az, hogy ez a széttagoltság a nézői élményt is darabokra töri: a film rengeteg szereplőt és idősíkot mozgat, így mire megszoknánk, hogy pontosan hol vagyunk és kit látunk, már érkezik is egy teljesen más történetszál.

 
Forrás: Facebook/Here Movie

Az egyes történetek egyszerűen képtelenek fölépülni és akkorára nőni, hogy valóban hatással legyenek ránk, de mintha nem is az lett volna a cél, hogy Zemeckis 5-10 mikrotörténetet elmondjon – ő a Forrest Gumphoz hasonlóan egyetlen nagy mesét akart elénk tárni Amerikáról és annak polgárairól. Csak míg a Forrest Gumpban ennek a mellékszereplők és a történelmi események estek áldozatul – melyek, mint a fentebb emlegetett kritikák is kiemelik, sokszor vázlatosak és paródiaszerűek maradtak –, addig itt a sok kis dráma nem kap elég helyet. Olyan érzés, mintha egyfajta Frankenstein-filmet néznénk, mely csak nem akar életre kelni.

Pedig ha megkapták volna a kellő időt és teret, ezek a figurák is képesek lettek volna elcipelni a filmet a hátukon. A film középpontjában álló ház a filmben az amerikai családi otthon egyfajta szimbólumává lesz –első lakói a repülésért rajongó John Harter és felesége, majd él itt bohém feltaláló, aki a pihenőfoteljével válik sikeressé, vagy egy családanya, aki stroke következtében lebénul. Habár a Forrest Gump-párhuzam miatt Tom Hanks és Robin Wright karakterét állították a marketing középpontjába (ők szerepelnek a film hivatalos poszterén is), az ő történetszáluk pont a kevésbé izgalmasak vagy érdekesek közé tartozik. Egyedül talán annyi különleges bennük, hogy digitális technológiával megfiatalították arcukat.

 
Forrás: Facebook/Here Movie

És hogy a mára sokak álltak idejétmúltnak tekintett Forrest Gump gondolatisága hogyan köszön vissza az Ittben? Felemás módon. Az 1994-es klasszikus szelleme azért ott van benne: hétköznapi embereket látunk, akik semmi mást nem szeretnének, mint boldogulni, szeretni, gyereket nevelni, csak épp a spanyolnáthajárvány vagy a rendőri túlkapások ezt nem engedik. Forrest Gump komédiába illően ott volt minden fontos eseménynél a Watergate-ügytől kezdve Vietnámon át Elvis felemelkedéséig, az Itt főhősei viszont inkább igyekeznek kimaradni a nagy eseményekből, hogy saját családjukra koncentráljanak. Zemeckis új filmjébe némi társadalomkritikát is csempészett, így nehéz lenne jobboldali propagandának minősíteni annak ellenére, hogy ez is a konzervatív értékeket, a család fontosságát hangsúlyozza. Inkább egyfajta középutas, se ilyen-se olyan film lett.

A Forrest Gump ellen utólag feltámadó ellenszenvet és az Itt sikertelenségét részben az is magyarázhatja, hogy míg a 90-es években hőssé válhatott egy jószándékú, ám kissé korlátolt értelmű figura pusztán azért, mert a körülötte zajló csetepaté ellenére ő csak a szeretteire koncentrál, ma már nehéz ugyanezt elképzelni. Nehéz ugyanis rajongani egy olyan figuráért, aki minden megpróbáltatáson egy vállrándítással túllép, és nem lázad fel akkor sem, ha a kormánya egy felesleges háborúba küldi. A közönség és a kritikusok egyre inkább elvárják a filmektől, hogy állást foglaljanak, vagy legalábbis közvetítsenek valamilyen értékrendet – miközben Forrest Gump karaktere épp azért volt zseniális főhős, hogy egy semleges szemlélőn keresztül lehessen bemutatni az amerikai társadalmat feszítő konfliktusokat. Az Itt 10 évvel ezelőtt minden bizonyára sokkal nagyobb feltűnést keltett volna – de ma már szinte semmilyen súlya nincs. 

Az Itt magyar bemutatójáról egyelőre nincs hír, de angolul több streamingfelületen, például az Apple TV+-on vagy az Amazon Prime-on is elérhető. Nem hivatalos magyar felirat viszont készült hozzá Parahill jóvoltából.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.